Performancing Metrics

یافتن مدرن‌ترین راه ذخیره انرژی خورشیدی از دل بیابان! | اتاق خبر
کد خبر: 312540
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394 - 18:10
پژوهشگران حوزه انرژی‌های نو ماده جدیدی را برای ذخیره انرژی خورشیدی، کشف کرده‌اند: شن‌های بیابان.

اتاق خبر:  آژانس خبری UPI گزارش داد که نتایج بررسی‌های محققان مؤسسه علم و صنعت مصدر در امارات متحده عربی نشان می‌دهد که شن‌های بیابان می‌توانند تا 1000 درجه سانتیگراد مقاومت کرده و ماده‌ای ایده‌آل برای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی باشند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ "نیکولا کالوت" محقق و استادیار دانشگاه در رشته مهندسی مکانیک و مواد در این باره گفت: می‌توان برای افزایش کارایی تولید برق، درجه حرارت را افزایش داد.

او با بیان اینکه راه‌های متعددی برای جذب نیروی خورشید وجود دارد، ادامه داد: بیشتر فناوری‌های انرژی خورشیدی از فتوولتائیک استفاده می‌کنند، به ویژه مواد نیمه هادی که نور خورشید را به طور مستقیم به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند. در این روش شن‌ها کاربردی ندارند.

کالوت ادامه داد: گزینه دیگر، فناوری استفاده از انرژی متمرکز کننده خورشیدی (CSP) است که با استفاده از ردیف‌هایی از آینه، نور خورشید بر روی یک نقطه متمرکز می‌شود تا انرژی حرارتی در آن ذخیره و به برق تبدیل شود. ساختار ذخیره‌سازیCSP اغلب به شکل یک برج بلند است.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که شن و ماسه بیابان می‌تواند یک ماده ایده آل برای فناوری‌های CSP باشد. کوارتز و ذرات کربنات قادرند به نحو مطلوب انرژی حرارتی را جذب و ذخیره نمایند. همچنین به راحتی در دسترس هستند.

کالوت در این باره گفت: در دسترس بودن این ماده در بیابانی نظیر بیابان امارات متحده عربی اجازه می‌دهد تا هزینه نیروگاه‌های CSP به میزان قابل توجهی کاهش یابد که ممکن است از آن، هم به عنوان مواد ذخیره کننده انرژی حرارتی (TES) و هم جاذب خورشیدی استفاده نمود؛ موفقیت پروژه Sandstock قابلیت‌ها و مزایای عملی شن‌های بیابان را نشان می‌دهد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید