Performancing Metrics

نوبخت: متن کامل برنامه ششم ۱۳۰۰ صفحه است | اتاق خبر
کد خبر: 312564
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394 - 17:38
رئیس سازمان مدیریت در حالی متن کامل برنامه ششم توسعه را ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ صفحه اعلام کرد که لایحه تقدیمی دولت به مجلس در این باره فقط ۴۶ صفحه است.

اتاق خبر: محمدباقر نوبخت دیشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در چارچوب رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور تنظیم شده است، گفت: در برنامه ششم به گونه ای اهداف را انتخاب کرده ایم که در پایان آن، ایران کشوری توسعه یافته باشد، این در حالی است که تاکنون ۱۰ برنامه توسعه‌ای پنج ساله پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و اجرا شده و برنامه ششم توسعه یازدهمین برنامه توسعه ای کشور است که در آن اولویت‌ها مشخص شده و مسائل محوری، زمینه‌های پیش‌ران و مباحث منطقه‌ای دیده شده است .

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به تقدیم دو لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ به طور همزمان به مجلس شورای اسلامی، افزود: طبیعی است که از نظر ما، اولویت در مجلس باید تصویب لایحه بودجه سال آینده باشد؛ هر چند که براساس آئین نامه مجلس نمایندگان امکان بررسی موازی هر دو لایحه را هم دارند .

وی با بیان اینکه ۲۸ موضوع بخشی و فرابخشی به تفکیک سال‌های اجرای برنامه ششم از ۹۵ تا ۹۹، اهداف کمی، راهبردها و سیاست‌ها به طور کامل و شفاف در لایحه تنظیم شده دیده شده است، تصریح کرد: دولت در تدوین این لایحه نوآوری کرده و تا سطح اقدامات اساسی هم به طور جزئی دیده شده، این در حالی است که بخش قابل توجهی از این برنامه برای اجرا در حیطه اختیارات دولت است و قابلیت اجرا دارد و بخشی دیگر نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه تدوین برنامه ششم در اجرای اصل ۱۳۴ قانون اساسی است، افزود: دولت این برنامه را بر این اساس تدوین کرده و لایحه اجرای احکام آن را به مجلس تقدیم کرده است که به محض تشکیل کمیسیون تخصصی دولت، تمام برنامه ششم را که ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ صفحه است، به نمایندگان مجلس می دهیم.

 متن کامل لایحه احکام مورد نیاز برنامه ششم توسعه که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده، تنها ۴۶ صفحه است. دولت معتقد است که نیازی به ارائه کل لایحه برنامه ششم به مجلس شورای اسلامی که ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ صفحه است، نیست و فقط قرار است متن کامل جهت اطلاع و نه تصویب در پارلمان به روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارائه شود.

وی افزود: این حق مجلس است که این اسناد را ببیند و جمع بندی کند و نمایندگان به هر تصمیمی برسند، برای دولت محترم و قابل اجرا خواهد بود .خروجی تنظیم برنامه ششم براساس هر کدام از این اصول مجموعه برنامه ای است که مصوبه هیات وزیران را دارد و به مجلس تقدیم شده است، البته از نظر دولت مجلس فصل الخطاب است و هر بخش از برنامه ششم توسعه را تصویب کند و حتی جداولی را هم به آن اضافه کند، دولت اجرا خواهد کرد و ما در پی آن هستیم که هیچ نقطه اختلافی در عمل و اجرا با مجلس شورای اسلامی نداشته باشیم .

نوبخت، برنامه ششم توسعه را یک نقشه راه برای متصل کردن وضع موجود به وضع مطلوب با ساز و کارهای مشخص دانست و افزود : این برنامه که برای رساندن ایران به کشوری توسعه یافته در سال ۱۴۰۴ است، براساس رشد میانگین سالانه ۸ درصد تدوین شده است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه‌های گذشته در بهترین شرایط هم به بیش از رشد ۵ یا ۶ درصدی نرسیدیم، افزود: در این برنامه ملزومات رسیدن به رشد ۸ درصدی به طور شفاف در نظر گرفته شده است و ما موظف هستیم که بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در سند چشم انداز به این رشد برسیم .

نوبخت گفت: ما همه برنامه ششم توسعه را در اختیار مجلس قرار می دهیم و اگر چه از نظر دولت این برنامه نیازمند تصویب بخشی از آن است، اما مجلس مختار است که همه آن را هم بررسی و تصویب کند.

اقدام دولت بدعت جدیدی است

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه هیچ نماینده ای برنامه ششم را ندیده است، اظهارداشت: این اقدام دولت بدعت و کار جدیدی است و دولت می خواهد در حالی که نمایندگان برنامه را ندیده اند، لایحه اجرای احکام آن را تصویب کنند.

احمد توکلی گفت: این نخستین بار است که چنین می شود و این امر با آئین نامه داخلی مجلس و قانون برنامه و بودجه مغایر و ناسازگار است، ضمن اینکه طبق قانون مجلس باید برنامه توسعه را بررسی و تصویب کند و سپس آن را برای اجرا به دولت بدهد.

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: دولت برنامه ششم توسعه را براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی که ناظر بر اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها و بخشنامه هاست، تنظیم کرده در حالی که برنامه های توسعه ای براساس اصل ۴۳ قانون اساسی باید تدوین و به مجلس تقدیم شود.

توکلی با بیان اینکه دولت باید اصل لایحه برنامه ششم را به مجلس تقدیم کند، افزود: این رفتار دولت غیر قانونی است و کمیسیون نمی تواند صرفا لایحه اجرای احکام برنامه ششم را بررسی کند.

توکلی با بیان اینکه براساس آنچه که دیده می شود، مجلس از فرآیند تصویب برنامه، طرح‌های عمرانی و مسائل سیاسی حذف می‌شود، افزود: با این حساب حتی ممکن است رشد ۶ درصدی هم محقق نشود و برای رسیدن به اهداف برنامه باید دولت با مجلس به نقطه تفاهمی برسد.

وی گفت: نباید دولت توپ را در بررسی برنامه ششم توسعه به میدان مجلس بیندازد، چون مجلس ظرفیت این کار را ندارد بلکه باید به قواعد بازی و قوانین عمل کند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید