Performancing Metrics

تحریم‌ها یکی از مشکلات اصلی صنعت پتروشیمی بود | اتاق خبر
کد خبر: 312587
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394 - 20:10
تاکنون یکی از مشکلات ما تحریم‌ها بود که نه می‌توانستیم صادرات درستی داشته باشیم و نه در ارائه ارز و تکنولوژی کاری بکنیم.

اتاق خبر: شعری‌مقدم معاون وزیر نفت شب گذشته در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با رویکرد تعاون و بسیج اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن.

بنا بر این گزارش به نقل از ایلنا؛ وی گفت: قانونگذار وظیفه وزارت نفت را توسعه صنایع پایین دستی اعلام کرده و این موضوع به وزیر نفت واگذار شده است. مشکلات این صنعت کم نیستند و ما نیز به این نتیجه رسیدیم تا با صاحبان این صنعت در وزارت صنعت و نفت جلساتی را برگزار کنیم.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: براساس گزارشی که کارشناسان وزارت صنعت داده‌اند 12 هزار واحد تولیدی صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور وجود دارد اما تنها 10 میلیون تن از 45 میلیون تن ظرفیت تولید این صنایع در کشور است یعنی حدود 25 درصد از کل ظرفیت تولید پتروشیمی. هم‌اکنون برخی از واحدها تعطیل شده و برخی دیگر یک شیفته کار می‌کنند که آن واحدهای یک شیفته هم کمتر از 30 درصد ظرفیت تولید دارند.

وی ادامه داد: تاکنون یکی از مشکلات ما تحریم‌ها بود که نه می‌توانستیم صادرات درستی داشته باشیم و نه در ارائه ارز و تکنولوژی کاری بکنیم.

وی گفت: اما هم‌ اینک تحریم‌ها برداشته شده این در حالی است که همچنان مشکل دو نرخی بودن ارز وجود دارد.

وی ادامه داد: البته اقتصاددانان معتقدند در کشوری که تورم وجود دارد قیمت ارز هم مرتباً تغییر می‌کند اما تولیدکننده داخلی چطور می‌تواند با این نوسان قدرت رقابت با تولید کننده خارجی داشته باشد؟

شعری‌مقدم با اشاره به افزایش نرخ ارز از هزار تومان به 3500 تومان گفت: هرچند مشکل صادرکنندگان با رشد نرخ ارز حل شد اما تولیدکنندگان نقدینگی‌شان محدود شد و نتوانستند تسهیلات مورد نظر خود را از بانک‌ها دریافت کنند.

شعری‌مقدم در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با برداشتن تحریم‌ها رکود در صنایع از بین برود و رونق به کل صنایع و به خصوص صنعت پتروشیمی باز گردد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید