Performancing Metrics

54 نماینده مجلس عراق خواستار اخراج سفیر عربستان در بغداد شدند | اتاق خبر
کد خبر: 312595
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1394 - 13:39
علی صبحی المالکی عضو مجلس نمایندگان عراق گفت: 54 نماینده مجلس این کشور با امضای طوماری خواستار اخراج و تغییر ثامر السیهان سفیر عربستان در عراق شدند.

به گزارش اتاق خبر ،خبرگزاری عراق (واع)، دلیل درخواست تغییر سفیر عربستان در عراق سخنان توهین آمیز وی نسبت به نیروهای بسیج مردمی می باشد؛ ثامر السیهان سفیر عربستان در عراق چند روز پیش در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه سومریه نیوز به بسیج مردمی عراق توهین کرد.
صبحی المالکی افزود: اخراج سفیر یک کشور از عراق از اختیارات مجلس نمایندگان نیست اما 54 نماینده مجلس عراق با امضای طومار و ارائه آن به وزارت خارجه، خواستار اخراج سفیر عربستان از عراق و تغییر آن هستند.
ثامر السیهان سفیر کنونی عربستان در عراق از تجربه دیپلماتیک برخوردار نیست و از نیروهای دستگاه اطلاعاتی عربستان است، به همین دلیل عراق خواستار تغییر آن به شخصیتی قابل قبول است.
سفیر عربستان روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه السومریه ادعا کرده بود که چون کردها و اهالی الانبار مخالف ورود نیروهای مردمی عراق (الحشدالشعبی) به مناطق خود هستند، این امر نشان می دهد که این گروه مقبولیتی در جامعه عراق ندارد؛ وی همچنین این گروه های مردمی را که با فتوای مرجعیت عالی شیعه تشکیل شده و به جنگ علیه تروریسم رفته اند، متهم به فتنه گری کرد.
السهبان همچنین عراقی ها را به دلیل انتقادهای تند در قبال اعدام شیخ نمر باقر النمر سرزنش کرده و گفته بود که، «چرا عراقی ها در قبال حمله به سفارت عربستان در تهران واکنش نشان نداده و آن را محکوم نکرده اند.»
این اظهارات السهیان به سرعت واکنش جریان ها و احزاب و شخصیت های عراقی را به دنبال داشت، به طوری که بسیاری از فعالان و شخصیت های سیاسی عراقی از دولت العبادی خواستند که سفیر جدید سعودی را که به گفته آنان اصول و هنجارهای دیپلماتیک را نادیده گرفته، به عنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج کند.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی بدون اشاره به نام السهبان، از اظهارات تفرقه افکنانه سفیر تازه کار عربستان سعودی در بغداد انتقاد کرد.

 

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید