Performancing Metrics

اجتناب از تضعیف بخش تولید در پسابرجام | اتاق خبر
کد خبر: 312784
تاریخ انتشار: 8 بهمن 1394 - 10:42
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان در گفت و گو با اتاق خبر:
ابوالفضل عباسچیان: در دوره پسابرجام هر اقدامی که به تولید و صادرات کمک کند خود یک نوع اولویت است؛ چون به‌صورت خود به ‌خود تولید ناخالص داخلی را بالا می‌برد که در نتیجه رشد اقتصادی ایجاد می‌کند.

اتاق خبر- سوسن یحیی پور- در دوران پسابرجام انتظار بر این است که با وقوع گشایش های سیاسی شاهد تحولات و تغییراتی در اقتصاد کشور در زمینه های مختلفی همچون سرمایه گذاری، تجارت، بیمه، اشتغال و ... باشیم. حال به گفته برخی کارشناسان و صاحب نظران رسیدن به این تحولات اقتصادی نیازمند یک برنامه منسجم و دقیق خواهد بود که عزم راسخ مسئولان را می طلبد. در همین راستا و آگاهی از  چند و چون برنامه های درپیش گرفته شده استان زنجان در زمینه افزایش صادرات، گفت و گویی را با ابوالفضل عباسچیان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

*دردوران پسا برجام چه سیاست هایی را باید به منظور دستیابی به رونق اقتصادی اعمال کرد؟

در دوران پسا تحریم، اقتصاد کشور به ویژه در زمینه سرمایه گذاری، تجارت خارجی، ارتباطات بین المللی در زمینه امور مالی، بیمه وذخایر بانکی وهمچنین اشتغال با تحولاتی مواجه خواهند شد. برای بهره گیری حداکثری از شرایط به وجود آمده و علائم اقتصادی مثبت برای تولید، سرمایه گذاری واشتغال و...  به یک نقشه راه نیاز است که اقتصاد کشور را به سمت رشد توسعه پایدار هدایت کند. اقتصاد مقاومتی با ارائه الگویی مناسب، هدایت اقتصادی کشور را در این دوران برعهده خواهد داشت.

در دوران پسا تحريم بايد مواردي را به منظور بهره­ برداري حداکثری از لغو تحريم ­ها، مورد توجه قرار داد از جمله اجتناب از اقتصاد وارداتی، به طوريكه سياستگذاران بايد از برنامه هایی كه در گذشته در دوران افزايش درآمدهاي نفتي اتخاذ مي­شد وعموماً افزايش كالاهاي وارداتي را در پي داشت، پرهيز كنند كه پيامدهاي آن اشتغال صفر، نرخ تورم و رشد اقتصادي نامطلوب است.

 يكي ديگر از مواردي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اجتناب از تضعيف توليد داخل است. در دوران تحريم و نبود امكان تامين بسياري از كالاها و خدمات از خارج، برخي از واحدهاي توليدي توانستند به قابليت­هاي خوبي براي رقابت با محصولات مشابه خارجي دست پيدا كنند، اتخاذ سياست­هاي مناسب ارزي و تجاري به گونه­اي كه حفظ و توسعه اين توانمندي­ها را مد نظر قرار داده از اهميت بالايي برخوردار است؛ به بيان ديگر، در دوران پساتحريم اولويت بايد در احياي ظرفيت توليد كشور باشد به خصوص توليداتي كه توان صادراتي دارند. در واقع هر اقدامی که به تولید و صادرات کمک کند خود یک نوع اولویت است؛ چون به‌صورت خود به ‌خود تولید ناخالص داخلی را بالا می‌برد که در نتیجه رشد اقتصادی ایجاد می‌کند.

به عبارتی تغییرات اقتصادی کشور در دوران پسا تحریم نیازمند طرح وبرنامه ای منسجم و صحیح است که برنامه راهبردی وزارت امور اقتصادی ودارایی در کنار سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ها واقدامات مشخصی را برای مدیریت اقتصادی کشور در اين دوران ارایه می دهند.  

*به منظور افزایش صادرات زنجان چه برنامه هایی در پیش گرفته شده ومیزان این صادرات چقدر است؟

سازمان صنعت، معدن وتجارت در کنار گمرک استان برنامه هایی را برای توسعه تجارت خارجی در استان در راستای سیاست های کلان توسعه تجارت خارجی در کشور در نظر داشته اند. از جمله برنامه های اداره کل گمرک برای افزایش صادرات و توسعه تجارت خارجی در استان زنجان می توان به پیاده سازی سامانه اظهار از راه دور در رویه صادرات به طور کامل، جایگزینی ضمانت نامه بانکی به جای پرداخت نقدی عوارض کالاهای صادراتی، رسیدگی به درخواست‌های استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی مورد استفاده در کالاهای صادراتی و اجتناب از ارسال نمونه‌ها و محصولات صادراتی و وارداتی که سابقه استعلام دارند، بهره‌گیری از ایستگاه راه آهن بناب به منظور بارگیری و تخلیه و حمل کالاهای صادراتی و وارداتی واحدهای تولیدی و انجام تشریفات گمرکی و ارزیابی در محل محموله‌های صادراتی به صورت تمام وقت حتی خارج از ساعات ادرای و ایام تعطیل و اولویت رسیدگی به انجام تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی اشاره کرد.

 در کنار برنامه های عملیاتی گمرک استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با برنامه هایی از قیبل حمایت از تولید متناسب با نیازهای صادرات زنجان، انجام هماهنگی های لازم در جهت تسریع در استرداد مالیات برارزش افزوده صادرکنندگان استان، حمایت از طرح ومطالعات پژوهشی در حوزه صادرات وجذب سرمایه گذاری های خارجی، پالایش وبررسی کارت های بازرگانی صادره وتمدیدی با رویکرد دقت وکنترل بیشتردر پرداخت مالیات وحقوق گمرکی وتامین اجتماعی توسط متقاضیان کارت بازرگانی،  تکمیل زیرساخت های احداث واتصال ریل به شهرک صنعتی شماره 1 استان، تشکیل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صادرکننده در استان زنجان، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی مشترک بین‌المللی در استان زنجان، تألیف و گردآوری علمی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان زنجان و اعطای تسهیلات یارانه‌ای از محل اعتبارات ابلاغی برای تأمین نقدینگی به حمایت از صادرات و توسعه تجارت خارجی در استان اقدام نموده است. 

همانطور که اشاره شد یکی از ویژگی های تجارت خارجی استان زنجان نبود تنوع پذیری صادرات استان بوده است؛ براین اساس حفظ بازارهای هدف موجود، بازار شناسی و بازاریابی متناسب با توانمندهای صادراتی استان در کنار تنوع پذیری کالایی تاثیر به سزایی در توسعه صادرات استان خواهد داشت هرچند در دوران پسا تحریم انتظار براین است تنوع پذیری صادرات افزایش یابد ولی توجه به این ویژگی در برنامه های استانی نیز در افزایش صادرات استان و توسعه تجارت خارجی حائز اهمیت خواهد بود.

*مبادله کالای استان زنجان بیشتر با کدام کشورها انجام می شود ومربوط به کدام نوع از کالاها است؟

نزدیک به 90 درصد از صادرات استان در سال های 1389 و1393 تنها به 5 کشور هدف اختصاص داشته است در بین این پنج کشور نیز عمده صادرات استان در اختیار دو کشور ترکیه و عراق بوده است. فقدان تنوع پذیری صادرات از نظر مقاصد صادراتی یکی از نقاط ضعف عمده ی استان در تجارت خارجی خواهد بود. از مهمترين عوامل محدود شدن شرکای تجاری استان می توان به اعمال تحریم های بین المللی و بازار یابی نامناسب اشاره کرد. 

صادرات استان از نظر کالایی نیز تنوع لازم را نداشته به گونه ای که 71 درصد از ارزش صادرات استان در سال 1389 و نزدیک به 84 درصد از ارزش صادرات در سال 1393 تنها به 5 قلم کالا اختصاص داشته  و عمده ی کالاهای صادراتی استان مواد معدنی خام و فرآوري نشده ،کالاهای برقی والیاف سلولزی بوده است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید