Performancing Metrics

رژیم سعودی؛ مادر فتنه در منطقه | اتاق خبر
کد خبر: 313077
تاریخ انتشار: 9 بهمن 1394 - 23:20
یک پایگاه عرب‌زبان با انتشار گزارشی در خصوص حمایت‌های سعودی‌ها از تکفیری‌ها در سراسر جهان، رژیم سعودی را «مادر فتنه» در منطقه نامید.

یک پایگاه عرب‌زبان با انتشار گزارشی در خصوص حمایت‌های سعودی‌ها از تکفیری‌ها در سراسر جهان، رژیم سعودی را «مادر فتنه» در منطقه نامید.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از مهر، پایگاه لبنانی «العهد» در گزارشی نوشت: سال ۲۰۱۵، سالی سرشار از حواث و رویدادهای مختلف در نقاط مختلف جهان بود. با نگاهی به تفاوت‌های گسترده میان حوادث و رویدادهای مختلف و سطح اهمیت هریک از آنها، درخواهیم یافت که بدون شک مسائل مربوط به تروریسم و اقدامات برخی دولت‌های حامی تروریست‌ها در گسترش فرقه‌گرایی در سراسر کشورهای اسلامی و جهان عرب از جمله مهم‌ترین رویدادهای سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شوند.

از جمله مهم‌ترین حوادثی که در سال ۲۰۱۵ شاهد آن بودیم و هم اکنون نیز ادامه دارند، یورش وحشیانه رژیم سعودی به یمن بود. تداوم جنگ در سوریه و عراق نیز از جمله دیگر تحولات سال ۲۰۱۵ به شمار می روند. با نگاهی به جولان تروریست‌های تکفیری با ماهیت‌ها و تابعیت‌های مختلف در کشورهای مختلف از جمله یمن، عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورها به واقعیتی غیرقابل انکار دست خواهیم یافت و آن، این است که تکفیری ها تنها ابزار بازیگران اصلی هستند که در پشت پرده، حوادث و رویدادها را کارگردانی می کنند. بدون تردید مهم‌ترین بازیگر اصلی که در واقع صحنه‌گردان اقدامات تروریستی محسوب می شود، عربستان سعودی است.

در سوریه گروه های تروریستی همچون «داعش»، «احرار الشام» و «جبهه النصره» دارای تفکرات تکفیری بوده و به اشکال مختلف ـ مستقیم و غیر مستقیم ـ توسط رژیم سعودی مورد حمایت های مالی و تسلیحاتی گسترده قرار می گیرند.

در یمن نیز رژیم سعودی با اصرار بر حملات ددمنشانه به مردم بی دفاع این کشور، خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را به آنها تحمیل کرده است. این رژیم با حملات بی سابقه خود به یمن همچنین بسیاری از استان های این کشور را به جولانگاه تروریست های تکفیری القاعده تبدیل کرده است. این در حالی است که پیش از آغاز حملات تروریستی رژیم سعودی به یمن، تروریست های تکفیری القاعده تنها در برخی نقاط مانند استان حضرموت یمن فعالیت داشتند.

 العهد در ادامه می نویسد: در مصر نیز حمایت های مالی ـ تسلیحاتی عربستان سعودی از تروریست های تکفیری کار خود را کرده و تأثیراتش عیان گشته است. رژیم سعودی با حمایت های مالی و تسلیحاتی از گروه های سلفی تکفیری در صحرای سینا نقش بسزایی در اقدامات آنها علیه نظامیان ارتش مصر ایفا کرده است. از سوی دیگر، سعودی ها که همواره ایران را متهم به نشر تفکر شیعی در مصر کرده اند، خود به صورت آشکار تفکر تکفیری را در این کشور گسترش می دهند. آنها حتی موجب شدند تا قانون وزارت اوقاف مصر مبنی بر ممنوعیت انتشار کتاب‌های حاوی تفکر وهابی با شکست مواجه شده و این کتاب‌ها همچنان در سطح مصر به چاپ برسند.

تلاش های عربستان سعودی برای گسترش تفکر تکفیری در مصر در حالی صورت می گیرد که در اواسط سال ۲۰۱۵ وزارت اوقاف مصر عملیاتی را در سراسر این کشور آغاز و اقدام به تفتیش تمامی مساجد در سراسر کشور به منظور جمع آوری کتاب های حاوی تفکر تکفیری کرد. در جریان این اقدام بسیاری از این دست کتاب‌ها جمع آوری شدند اما دخالت های بی وقفه رژیم سعودی در نهایت منجر به توقف تفتیش مساجد شد.

در سودان نیز، به لطف اقدامات مقامات رژیم سعودی تفکر وهابیت به مدارس و نهادهای آموزشی سودان نفوذ کرد. عربستان سعودی با سوء استفاده از اوضاع سودان از جمله وجود انشقاق‌های داخلی و همچنین وضعیت وخیم اقتصادی این کشور، روزنه‌هایی را برای گسترش تفکر وهابیت در آنجا یافت و از این فرصت نهایت بهره را نیز برد. پس از اقدامات رژیم سعودی در سودان، شاهد شنیده شدن فریادها و سخنرانی های فرقه‌ای در این کشور بودیم.

اقدامات رژیم سعودی در گسترش تفکر وهابیت و ایجاد فرقه‌گرایی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی دامان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله کویت را نیز گرفت. پس از انفجار تروریستی در مسجد امام صادق (ع) و شهادت و زخمی شدن ده‌ها شیعه کویتی سعودیها تلاش زیادی کردند تا اهل تسنن را عامل این انفجارها معرفی کنند. حتی روزنامه‌های سعودی نیز تمام تلاش خود برای فرقه‌ای جلوه دادن این حادثه را به کار بستند.

از سوی دیگر، در شرایطی که رژیم سعودی با اتخاذ تدابیر امنیتی ویژه از ظهور و بروز تروریست های تکفیری داعش در کشور خود جلوگیری می کند، به صورت همزمان از این گروه تروریستی در کشورهای مختلف حمایت مالی و تسلیحاتی به جای می آورد. بنابراین می توان نتیجه گرفت تا زمانی که نوک پیکان اقدامات تروریستی داعش، دشمنان سعودی را هدف قرار دهد، این رژیم از آن به صورت تمام قد حمایت خواهد کرد.

رژیم سعودی همواره تمام تلاش خود را برای مصادره حق مسلمانان منطقه در تعیین سرنوشت خود به کار بسته است. این رژیم همچنین تلاش های طاقت فرسایی را برای ایجاد صف‌بندی‌های فرقه‌ای در منطقه انجام داده است. رژیم سعودی در رأس تمامی فتنه‌ها در منطقه قرار دارد. این رژیم، مادر فتنه‌ها در منطقه است نه افتخار آن.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید