Performancing Metrics

تجلیل خالق سرود انقلابی «خمینی ای امام» | اتاق خبر
کد خبر: 313090
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1394 - 01:04
حمید شاهنگیان آهنگساز و خالق قطعه موسیقایی «خمینی ای امام» همزمان با سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود.

حمید شاهنگیان آهنگساز و خالق قطعه موسیقایی «خمینی ای امام» همزمان با سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از مهر، در مراسمی که روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه در مکان فرودگاه مهرآباد همزمان با سالگرد ورود امام خمینی (ره) به تهران برگزار می شود از حمید شاهنگیان آهنگساز سرودهای انقلابی تقدیر می شود.

این آهنگساز در خصوص شکل گیری این سرود گفت: تولید و اجرای این سرود در زمان طاغوت اقدامی بسیار خطرناک و دشوار بود. به سبب ارادتی که به حضرت امام (ره) داشتم این کار را ضبط کردم و راز ماندگاری این اثر نیز به خاطر همان عشق بود.

وی ادامه داد: به سبب فعالیت های انقلابی که در دوران ستم شاهی داشتم به سمت کارهای موزیکال رفتم تا با استقاده از هنر موسیقایی پیام امام و انقلاب را به گوش مردم برسانم. امام خمینی (ره) به غیر از اینکه یک عالم فقیه برجسته و مرجع تقلید بودند رهبر فکری و سمبل انقلاب نیز به شمار می رفتند و بر همین اساس نیز در آن زمان اگر فردی اسم این بزرگوار را بر زبان جاری می ساخت مورد اتهام قرار می گرفت.

این آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان افزود: در آن شرایط به عنوان یک انقلابی لازم دانستم تا اسم امام را به اشکال مختلف بیان کنم. خصوصیات امام خمینی (ره) همچون مجاهد بودن، مقاومتشان، شجاعت، هادی بودن، متفکر انقلاب و غیره در این سرود نوشته شد تا در اذهان مردم به صورت یکجا همچون یک دسته گل قرار دهیم.

شاهنگیان گفت: استاد حمید سبزواری هنرمند پیشکسوت کشورمان در آن زمان ۲ شعر سرودند که بنده با ترکیب آنها این سرود را ساختم. تهیه این سرود در آن زمان کار بسیار سخت و خطرناکی بود و تقریبا ضبط و اجرایش نیزغیر ممکن به شمار می رفت و به همین دلیل ناچار شدیم در شرایطی دشوار و در یک زیرزمین تاریک و نمور این سرود را ضبط کنیم.

آهنگساز سرود انقلابی «خمینی ای امام » اظهار کرد: به مرور که به روزهای پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکتر می شدیم، ساواک نیز ضعیف تر می شد و به همین دلیل بعدها ضبط های بهتری از این سرود انجام شد. خوشبتانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نیز افراد مختلف با تنظیم های مجدد بار دیگر این سرود را اجرا کردند.

شاهنگیان درمورد راز ماندگار این سرود عنوان کرد: سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نیز خواهد نشست. شعر و سرود ساختن برای حضرت امام در آن زمان کار ساده ای نبود و نیازمند یک عشق ناب بود که خوشبختانه در این سرود به آن نائل شدیم.

وی ادامه داد: شاید این سخنانم برای نسل امروز چندان قابل هضم نباشد چرا که هم اکنون با چند دکمه دیجیتالی و کلیک، موسیقی  می سازند اما واقعا در آن زمان هیچ امکاناتی نداشتیم. دلی بودن این اثر و نیز موضوع امام و انقلاب و شرایط  تاریخی تولید آن از جمله دلایلی است که در اذهان مردم باقی مانده است.

خالق سرودهای انقلابی در پایان یادآور شد: یکی از مولفه های موسیقی این است که اشعار را ماندگار می کنند و بر همین اساس نیز هم اکنون ۴ نسل انقلاب سرود «خمینی ای امام» را حفظ هستند. متاسفانه طی سالیان گذشته نقش موسیقی را فراموش کرده ایم و  کمتر به موسیقی های آیینی، انقلابی، عاشورایی، سنتی و غیره پرداخته شده است. به نظر من حمایت نکردن و بها ندادن به این هنرها هم اکنون سبب شکل گیری موسیقی های شده که همخوانی کمتری با جامعه ما دارد.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید