Performancing Metrics

5 میلیارد ناقابل ! | اتاق خبر
کد خبر: 313253
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1394 - 11:45
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
اعلام خبر بدهی میلیاردی یک خودرو ساز، قرارداد های جدید پژو در صنعت خودرو ایران، کشف جزئیات جدید از تقلب فولکس واگن و شایعات در مورد شراکت دو خودرو ساز ژاپنی از مهمترین اخبار صنعت خودرو در هفته گذشته بودند.

اتاق خبر –محمد حسن گودرزی: بازار خودرو و اخبار مربوط به آن همواره جز مسائلی هستند که مورد توجه مردم در تمام کشورها است. این موضوع همچنین در کشوری مانند ایران با حساسیت قابل توجه افکار عمومی و مردم روبرو است. اتاق خبر تلاش دارد در پایان هر هفته یک گزارش خبری و تحلیلی از این بازار را منتشر کند. گزارش پیش رو در همین راستا به رشته تحریر درآمده است.

اتاق خبر تلاش دارد در پایان هر هفته یک گزارش خبری و تحلیلی از این بازار را منتشر کند. گزارش پیش رو در همین راستا به رشته تحریر درآمده است:
ششمین جشنواره ملی مدیریت مالی ایران با حواشی و اظهار نظر رئیس کل سازمان خصوصی سازی همراه بود. پوری حسینی در ششمین جشنواره ملی مدیریت مالی ایران گفت: اقتصاد دولتی مضرات زیادی به همراه دارد؛ به عنوان مثال یکی از متقاضیان سرخابی ها که زیرمجموعه خودرویی ها هستند بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی داشت.


پوری حسینی اضافه کرد: متاسفانه در شرایط کنونی بهره وری در اقتصاد کشور گم است و تنها راه حل رفع مشکلات اقتصادی کشور خصوصی سازی و سپردن امور به مردم است.
وی با اشاره به این که از 1100 شرکت حاضر در لیست سازمان خصوصی سازی در 14 سال گذشته تنها 550 شرکت واگذار شده اند تصریح کرد: در شرایط کنونی روی هر شرکتی برای واگذاری دست می گذاریم با مقاومتهای شدیدی از سوی دستگاهها مواجه هستیم که امیدواریم با عزم دولتمردان این واقعیت تلخ به اتفاقی شیرین تبدیل شود.


خارجی ها می آیند
یکی از بخش هایی که با اجرای برجام و رفع تحریم ها امیدوار است با حضور سرمایه گذاران خارجی به رونق برسد صنعت خودروسازی ایران است. شاهد این مدعا صحبت های عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو است. محمدرضا نجفی‌منش گفت: خودروسازان بزرگ دنیا از هم اکنون برای حضور در بازار ایران و منطقه خاورمیانه وارد رقابت با یکدیگر شده‌اند و این رقابت در شرایطی شکل گرفته است که تماس‌ها و رفت و آمدهای مدیران ارشد خودروسازان بزرگ جهان به ایران طی هفته‌های اخیر، افزایش یافته است.


عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: بازار خودرو ایران و خاورمیانه به عنوان یکی از بازارهای مهم دنیا در کانون توجه خودروسازان بزرگ و خوشنام است و با توجه به زیرساخت‌های موجود در صنعت خودرو و قطعه، در این موضوع اشتراک نظر دارند که رمز موفقیت در این بازار، همکاری با خودروسازان ایرانی است.


وی تصریح کرد: صنعت خودرو ایران هرچند در دوران سخت تحریم‌ها، گام‌های بلندی در راستای خودکفایی برداشته است؛ اما بدون تردید همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ جهان موفقیت بیشتری را برای آن به ارمغان می آورد. از سوی دیگر، صنعت خودرو در کشور، برای همکاری مشترک با کشورهای خارجی باید رقابت پذیر گردد، برای ایجاد فضای رقابتی باید فضای کسب و کار نیز رقابت‌پذیر باشد، بنگاهها نیز باید با ایجاد بهره‌وری و استفاده از تکنولوژی‌های روز رقابت‌پذیر شوند که این امر با همکاری شرکت‌های خارجی امکانپذیر می‌شود.


پژو و ایران خودرو: رفقای خوب
یکی از خودروسازان خارجی که سابقه زیادی در صنعت خودروی ایران دارد شرکت خودرو سازی پژو است. شرکت خودروسازی فرانسوی پژو سیتروئن، روز پنجشنبه از تأسیس یک شرکت مشترک با شرکت ایران خودرو برای ساماندهی تولید کنونی خودروهایش در ایران و آماده سازی تولید محلی خودروهای جدید خبر داد.


این توافقنامه که بازگشت شرکت پژو را به ایران پس از 18 ماه مذاکرات دشوار اعلام می کند، در جریان سفر رسمی حسن روحانی رئیس جمهور ایران به پاریس، در مقر فدراسیون شرکت‌های فرانسوی موسوم به مدف (Medef ) به امضای کارلوس تاواره Carlos Tavares رئیس هیأت مدیره شرکت پژو و رئیس شرکت ایران خودرو رسید.


شرکت خودروسازی فرانسوی « پژو سیتروئن» در بیانیه‌ای اعلام کرد: امضای این توافقنامه راهبردی فصل دوره تحریم‌های بین المللی را می بندد و به ویژه به پژو سیتروئن و ایران خودرو امکان می دهد صفحه جدیدی را در تاریخ خود بنویسند.


در این توافقنامه ساماندهی تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو 405 و پژو 206 که پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران خارج از قرارداد با ایران خودرو در این کشور ادامه یافت، پیش‌بینی شده است.


شرکت تازه‌ تأسیس با سرمایه‌گذاری تا 400 میلیون یورو که به طور مساوی از سوی دو طرف تامین می شود ، کارخانه‌ای نزدیک تهران را برای تولید مدل‌های جدید پژو یعنی پژو 208، 2008 و 301 از اواسط سال 2017 نوسازی خواهد کرد. « پژو سیتروئن» بدین ترتیب نخستین شرکت خودروسازی است که پس از لغو تحریم‌های بین المللی با ایران قرارداد امضا می کند.


توقف ناگهانی تولید محلی پژو در اوایل سال 2012 با ناخرسندی ایران خودرو مواجه شد در حالی که پرفروش‌ترین مارک در بازار داخلی ایران است و 30 درصد سهم این بازار را در اختیار دارد.


این داستان: ما می توانیم!
ماجرای رسوایی فولکس واگن تبدیل به سریالی جال در صنعت خودرو سازی جهان شده است و هر هفته ماجرای جدیدی از این تقلب برای مردم افشا می شود. در جدید ترین خبر از رسوایی فولکس واگن روزنامه زوددویچه سایتونگ با اشاره به نتایج تحقیقات داخلی فولکس واگن نوشت: بسیاری از کارمندان و مدیرانی که در بخش طراحی موتور با مشکل آلایندگی سر و کله می‌زدند، از این مسئله آگاه بودند یا در طراحی دستگاه‌های تقلب کننده در تستهای آلایندگی مشارکت داشتند.


بر اساس گزارش این روزنامه، کارکنان و مدیران بخش طراحی موتور از سوی هیات مدیره برای یافتن یک راه‌کار کم هزینه به منظور طراحی موتورهای دیزلی پاک برای بازار آمریکا تحت فشار قرار داشتند و به جای اینکه به هیات مدیره شرکت بگویند عمل به مقررات آلایندگی امکان پذیر نیست، تصمیم گرفتند با استفاده از نرم افزار غیرقانونی موتور خودروها را دستکاری کنند.


زوددویچه سایتونگ به نقل از گزارش داخلی فولکس واگن که شامل اظهارات کارکنان مشارکت کننده در این کلاهبرداری بوده، نوشت: در داخل شرکت این شعار وجود داشت که "ما می‌توانیم هر کاری انجام دهیم" و بنابراین گفتن اینکه کاری انجام پذیر نیست قابل قبول نبود از این رو مهندسان بخش طراحی موتور به جای اینکه به مدیران ارشد بگویند چنین کاری انجام پذیر نیست، تصمیم گرفتند به فریب متوسل شوند.


مهندسان فولکس واگن مطمئن بودند که رگولاتورها با استفاده از تکنیکهای بررسی معمولی قادر به کشف این کلاهبرداری نخواهند بود.
بر اساس گزارش رویترز، فولکس واگن قرار است در نشست سالانه سهامداران این شرکت که در آوریل برگزار می‌شود، برای نخستین بار نتایج تحقیقات داخلی را منتشر کند.


غول های شریک می شوند!
در دنیای امروز شراکت میان بزرگان خودرسازی اتفاق عجیبی نیست. در روز های گذشته اخباری در دنیای خودرو متشر شد مبنی بر اینکه دوغول خودرو سازی ژاپن، تویوتا و سوزوکی در چند پروژه خودرویی با هم همکاری خواهند کرد. روزنامه نیک‌کی در گزارشی که در صفحه اول چاپ شد، نوشت: سوزوکی که چهارمین خودروساز بزرگ ژاپن است با تویوتا که پرفروش‌ترین خودروساز جهان است درباره شراکت در بخشهای مختلف از جمله توافق خرید متقابل سهام مذاکره می‌کنند.


سوزوکی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد خبر مذاکرات این شرکت برای شراکت با تویوتا صحت ندارد. تویوتا هم بیانیه مشابهی صادر کرد.
با وجود انکارهای دو شرکت، ارزش سهام سوزوکی افزایش چشمگیری پیدا کرد و در معاملات صبح روز چهارشنبه 10 درصد صعود کرد. ارزش سهام تویوتا هم 3.6 درصد بالا رفت در حالیکه سهام خودرو در بازار توکیو رشد قوی داشت.


بر اساس گزارش نیک‌کی، تویوتا قصد دارد دایهاتسو موتور که رقیب داخلی اصلی سوزوکی است را با تبادل سهام به شرکت تابعه خود تبدیل کند. تویوتا در دایهاتسو 51.2 درصد سهم دارد.
تویوتا و دایهاتسو در بیانیه‌های جداگانه ای اعلام کردند که این گروه در حال بررسی گزینه‌های مختلفی از جمله تبدیل دایهاتسو به یک شرکت تابعه هستند اما هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.


بر اساس گزارش رویترز، تویوتا و سوزوکی به دنبال بهره بردن از دانش یکدیگر و سرمایه گذاری روی تقاضا برای خودروهای کامپکت در هند و سایر اقتصادهای نوظهور هستند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید