Performancing Metrics

فاضلی خواستار توجه ویژه به بنگاه های کوچک و متوسط در مذاکرات ایران و فرانسه شد | اتاق خبر
کد خبر: 313309
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1394 - 16:12
رییس اتاق اصناف ایران در حاشیه جلسه غول های اقتصادی فرانسه با دکتر روحانی رییس جمهور و روسای اتاق های اصناف و بازرگانی، از رییس جمهور خواست توجه ویژه ای به بنگاه های کوچک و متوسط ایران در مذاکرات بشود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران از فرانسه، علی فاضلی به دکتر روحانی یادآور شد در این مذاکرات توجه ویژه ای به اصناف به عنوان بارزترین بنگاه های کوچک و متوسط ایران شود.


رييس جمهور نيز در پاسخ اظهارات رییس اتاق اصناف ایران گفت که در این زمینه در تهران جلسه اي با شما خواهم داشت. در حاشیه جلسه مذکور که با حضور وزرای خارجه ایران و فرانسه و ساير وزراي ايراني اقتصاد، راه ، بهداشت، صنعت، نفت و رييس كل بانك مركزي و تعدادي از نمايندگان هيات تجاري ايران در هتل محل اقامت رييس جمهور برگزار شد ، فرانسوي ها به طور جدي براي سرمايه گذاري در ايران اعلام آمادگی کردند.
در بخش جذب سرمايه گذاري فرانسويان در ايران ، علاوه بر بخشهاي نفت و گاز و نيروگاهي و حمل و نقل ، در بخش هاي مرتبط با اصناف توليدي ايران ، پوشاك و محصولات كيف و كفش و چرم را بايد بطور جدي پيگيري کرد؛ زيرا شركتهاي فرانسوي هم دانش و تجربه و صنعت در اين زمينه براي تجهيز و نوسازي و انتقال دانش فني به صنوف توليدي ايران دارند و هم تقاضاي بالای بازار براي واردات همين محصولات از توليدات صنفي ايران دارند لذا از نكات مهم مذاكرات رييس اتاق اصناف ايران در اين سفر و پيگيريهاي بعدي خواهد بود.
مهمترين نكته اي در پاورپونتها و سخنراني هاي شركتهاي بزرگ و موفق فرانسوي توجه همه را جلب كرد، اهتمام ویژه به تحقيق و توسعه و ارتباط مراكز علمي با صنعت و تجارت بود به طوری که بنيان هر كاري را با تحقيق و توسعه شروع و ادامه مي دادند.
این گزارش حاکیست: توجه به ايجاد بنگاههاي كوچك و متوسط در فرانسه و ايجاد ارتباط خوشه اي با بنگاههاي بزرگ فرانسوي از جمله مهمترين استراتژيهاي دولت ، اتاق بازرگاني و شركتهاي فرانسوي است به نحوي كه حداقل ۸۰ درصد بنگاههاي جديد ايجاد شده ويا خواهند شد كوچك و متوسط هستند.

منابع مالي برای ايجاد و يا حمايت از اين بنگاههاي كوچك و متوسط توسط خود كارافرين، شهرداري ، دولت و اتحاديه اروپا تامين ميگردد و با شرايط سهل و اسان و نرخ بهره بسيار پايين معمولا كمتر از چهار درصد در اختيار بنگاهها قرار مي گيرد.
معافيت هاي مالياتي و تسهيل محيط كسب و كار و اخذ مجوزها از ديگر مهمترين حمايت هاي فرانسه از تمامي بنگاهها و بخصوص بنگاههاي كوچك و متوسط است.
طَي۱۰ سال اخير بنگاههاي جديد و كارافرين با طول عمر كمتر از پنج سال تقريبا ۲۰ درصد از اشتغال اين كشور را ايجاد كرده اند.
كشور فرانسه با توليد ناخالص داخلي ۲۴۰۰ ميليارد دلار ، ششمين اقتصاد دنيا و سومين اقتصاد اروپا بعد از المان و انگليس است.
بيش از ۵۰ درصد از صادرات فرانسه ناشئ از ارزش افزوده بخش خدمات بوده است.
در جلسه پنجشنبه که در محل اتاق بازرگاني پاريس برگزار شد، رييس اتاق بازرگاني و صنايع پاريس ( مدف) كه از نفوذ و قدرت بالايي در بين دولتمردان و صنعتگران و تجار فرانسوي است سخنراني كرد و از اهتمام جدي شركتهاي فرانسوي براي براي سرمايه گذاري در ايران و انتقال دانش و تكنولوژي به ايران گفت.
وي خطاب به دكتر روحاني رييس جمهور ايران گفت: ما كاملا ارزش اين سفر تاريخي شما و ديدار با شركتهاي فرانسوي را درک می کنیم.
نخست وزير فرانسه نيز در این جلسه اظهار داشت: فرانسه هميشه بخاطر فرهنگ و تمدن و تاريخ و قدرت بزرگ منطقه اي ايران به كشور شما توجه داشته است.
وي گفت: ما دو ملت كهن هستيم و هرچند روابط ما در چند سال اخير داخل پرانتز قرار گرفته است اما خوشبختانه بعد از توافقات اخير ، فرانسه خواستار همكاري پر قدرت با شما هست، توانایي هاي فرانسه در اختيار توسعه و مدرنيزه كردن كشور ايران قرار دارد و با قدرت مي گويم كه ايران روي فرانسه و شركتهاي فرانسوي حساب كند.

دكتر روحاني رييس جمهور نيز ضمن تشكر از مهمان نوازي عالي دولت و ملت و شركتهاي فرانسوي گفت: ما در اينجا جمع شديم تا بگوييم زمينه اقتصادي و فعاليت هاي توسعه اي فرانسه بار ديگر در سرزميني با انرژي نو و با اراده قوي تر در چارچوب سياستهاي امروز دولت ايران اماده فعاليت است.
وی با بیان موفقيت هاي دولت يازدهم تاكيد كرد: طَي حدود دو سال اخير آرام و با قدم هاي كوتاه اما با اراده آهنين توانسته ايم مشكلات را مهار كنيم. در مهار تورم ، عبور از ركود ، مديريت بازار داخلي ، توسعه نيروي انساني و ايجاد روابط خوب با همسايگان و برخي قدرتهاي بزرگ علمي و اقتصادي توانسته ايم قدمهاي بزرگي برداريم.
روحانی تاكيد كرد : قوانين شفاف حمايت از سرمايه گذاري خارجي داريم و كليد فعاليت هاي سريعتر براي توسعه همكاري في ما بين موضوعات بانكي و بيمه اي است و اين كليد نزد شما و ما است. بخوبي ميدانيم كه آغاز راه است و نفع كار مشترك ما به ضرر هيچ كشور نيست
محسن جلال پور رييس اتاق بازرگاني ايران نيز در این جلسه اظهار داشت: دو كشور ايران و فرانسه در حال بازسازي اقتصاد خود هستند و از دكتر روحاني رييس جمهور ايران و نخست وزير فرانسه مي خواهيم شما موانع را برداريد و امور را تسهيل كنيد و محيط كسب و كار را فراهم كنيد و ما شركتهاي فرانسوي و ايراني قراردادهاي را امضا و اجرايي خواهيم کرد.
وی افزود: بازار ايران و نيز ۴۰۰ ميليون نَفَر جمعيت كشورهاي اطراف ايران امروز ايران را مي تواند به مركز توليد منطقه و خاررميانه تبديل كند. ايران كشوري امن و با ثبات است و از توانمندي هاي عديده صنعتي و معدني و تجاري و نيروي انساني تحصيلكرده و ماهر برخوردار است و با روابط خوبي كه با كشورهاي منطقه داريم با سرمايه گذاري مشترك مي توانيم ايران را تبديل مركز توليد خاورميانه كنيم.
جلال پور ادامه داد: دو انتظار مشخص هم از دولت فرانسه داريم اول اينكه به شركتهاي فرانسوي اطمينان دهيد چنانچه شركتهاي فرانسوي قوانين اروپا را در تعامل تجاري با ايران رعايت كنند، ديگر تحت ساير فشارهاي هيجاني سياسي ناشي از ديگر كشورها قرار نگيرند. دوم اينكه امور بانكي و بيمه اي از مسائل زيربنايي تسهيل و اجرايي شدن توافقات است که می خواهیم در این دو مهم تسریع شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید