Performancing Metrics

تولید نفت۱۶۰هزاربشکه‌ افزایش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 313336
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1394 - 17:53
مدیرعامل متن با اشاره به افزایش ۱۶۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت از دو میدان مشترک با عراق از آغاز مذاکرات جدید با چینی‌ها خبر داد و گفت: چینی‌ها در اولویت امضای قرارداد توسعه میادین آزادگان شمالی

اتاق خبر: عبدالرضا حاجی حسین نژاد امروز در نشست خبری با اشاره به آغاز تولید نفت از دو میدان مشترک نفتی با عراق در منطقه غرب کارون، گفت: هم اکنون طرح توسعه دو میدان نفتی آزادگان شمالی و یادآوران تکمیل شده و آماده بهره برداری است که پیش بینی می شود این ذو پروژه نفتی تا اسفند ماه سال جاری به طور رسمی افتتاح شود.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اعلام اینکه ظرفیت تولید میدان آزادگان شمالی و یادآوران را به ترتیب ٧٥ و ٨٥ هزار بشکه در روز است، تصریح کرد: بخش گازی میدان یادآوران به دلیل آماده نبودن کارخانه ان. جی. ال راه اندازی نمی‌شود اما بخش نفت آن آماده افتتاح رسمی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه با تولید میدان آزادگان شمالی و یادآوران ١٦٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران اضافه شده است، اظهار داشت: با توجه به تولید نفت از آزادگان جنوبی و یاران شمالی هم اکنون تولید غرب کارون به ٢١٥ هزار بشکه رسیده است، بنابراین تعهد صنعت نفت در سال ٩٤ در این بخش عملی شده است.

وی با یادآوری اینکه این دو پروژه (آزادگان شمالی و یادآوران) که امروز به پایان رسیده، هر دو در قالب بیع متقابل بوده و با سرمایه گذاری چینی انجام شده است، بیان کرد: این دو طرح نفتی با وجود اینکه در دوران تحریم توسعه یافته اما قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در این پروژه‌ها به طور کامل رعایت شده است.

حاجی حسین نژاد، میزان سرمایه گذاری در یادآوران را حدود دو میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تاکنون از یادآوران حدود ٥٠ هزار بشکه برداشت کردیم که ٤٠ میلیون بشکه آن در طول دو سال گذشته تاکنون انجام شده است.

این مقام مسئول، حجم نفت خام درجای میدان مشترک نفتی یادآوران را ٣١ میلیارد بشکه اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون تولید نفت در حوزه یادآوران از آزادگان جنوبی پیشی گرفته است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه نفت یادآوران عمدتا نفت سبک است و مقداری نفت سنگین دارد، تاکید کرد: در حال حاضر این نفت به صورت مخلوط منتقل می شود و پس از آماده شدن تلمبه خانه اهواز تفکیک خواهد شد، ضمن اینکه این میدان روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت سبک و ١٥ هزار بشکه نفت سنگین تولید می کند.

وی، میزان سرمایه گذاری در آزادگان شمالی را دو میلیارد و ٥٥٠ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این پروژه در طول ٧٢ ماه به ثمر رسید و طول زمان برداشت آن پنج ساله است، همچنین نفت درجای این میدان ٥,٧ میلیارد بشکه است.

جزئیات توسعه بزرگترین میدان نفتی مشترک با عراق

حاجی حسین نژاد در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می‌شود پروژه توسعه ای میدان نفتی یاران شمالی در نیمه سال ٩٥ با ظرفیت ٣٠ هزار بشکه به بهره برداری برسد، تصریح کرد: در حال حاضر در میدان نفتی آزادگان جنوبی هم حدود ٦٠ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود و تا پایان سال ٩٥ تولید غرب کارون حداقل به ٣٠٠ هزار بشکه می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه تحقق تولید ٥٥٠ هزار بشکه تعهد تولید نفت خام از میادین غرب کارون تا دو سال آینده، اظهار داشت: رسیدن به تولید ٧٠٠ هزار بشکه مشروط به توسعه فازهای دوم آزادگان شمالی و یادآوران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میدان آزادگان جنوبی در اردیبهشت ٩٣ از پیمانکار چینی گرفته شده است، اظهار داشت: هم اکنون توسعه این میدان مشترک نفتی به پیشرفتی بالای ٢٠ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه ١٨ دکل در منطقه آزادگان جنوبی وجود دارد، گفت: تاکنون حدود ٢٠٠ هزار متر در این میدان حفاری انجام شده و هیچ دکل خارجی در آزادگان جنوبی وجود ندارد و همه به دست توانمندان ایرانی انجام شده است.

وی، مبلغ قرارداد این پروژه را بالغ بر ٢,١ میلیارد دلار عنوان کرد و با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده بتوانیم ٦٠ هزار بشکه از آزادگان جنوبی برداشت کنیم، تصریح کرد: آزادگان جنوبی بزرگترین حوزه این مجموعه است و همه این حوزه به دست پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی پیش می‌رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه براساس اقتصاد مقاومتی حدود ١٠٠ میلیون دلار را از اصل مناقصه میدان آزادگان جنوبی جدا کرده‌ایم تا به سازندگان داخلی بدهیم، تاکید کرد: در واحد فرآورش، همه اقلام دیرتحویل به سازندگان ایرانی داده شده است.

حاجی حسین نژاد با تاکید بر اینکه توسعه میدان نفتی یاران جنوبی در قالب بیع متقابل در حال انجام است، اظهارداشت: هم اکنون ۵ هزار بشکه از این میدان تولید و پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال به ١٠ هزار بشکه افزایش یابد، ضمن آنکه تولید از میدان یاران جنوبی تا بهار یا تابستان سال آینده به ٣٠ هزار بشکه خواهد رسید.

آغاز مذاکرات جدید نفتی ایران با چینی‌ها

حاجی‌ حسین‌نژاد درباره مشارکت شرکت‌های نفتی چینی‌ و روسی در پروژه‌های نفتی کشور توضیح داد: چینی‌ها شریکی استراتژیک برای صنعت نفت کشور بوده که در شرایط سخت در ایران فعالیت داشته‌اند و با تاکید بر اینکه ایران نمی‌تواند این شریک استراتژیک خود را کنار بگذارد.

وی افزود: البته چینی‌ها برای یادآوران قیمت بالا و شرایط غیرمعمولی را پیشنهاد داده‌اند و شرکت نفت می‌خواهد قرار‌داد مربوط به این میدان با قیمت رقابتی انجام گیرد که در صورت توافق با چینی‌ها در این زمینه یادآوران وارد قرار‌داد IPC می‌شود.

مدیرعامل متن با بیان اینکه چینی‌ها برای ورود به این پروژه در اولویت هستند، ادامه داد: در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و پیشنهادات آنها به وزارت نفت داده شده است ولی فعلا جوابی نگرفته‌ایم.

وی درباره‌ حضور چینی‌ها در آزادگان شمالی اظهار کرد: چینی‌ها معتقدند فاز دو آزادگان شمالی فاز ریسکی است اما از نظر شرکت نفت، این‌طور نیست و منتظریم آنها در این مورد تصمیم بگیرند و از ما اطلاعات جدید خواسته‌اند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید