Performancing Metrics

آب مشترکان بسیار پرمصرف در سال ۹۵ قطع می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 313406
تاریخ انتشار: 10 بهمن 1394 - 19:27
وزیر نیرو گفت: پیک مصرف برق در تابستان ۹۵ در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی که مصرف برق از مرز ۵۴ هزار مگاوات عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

اتاق خبر: حمید چیت‌چیان در نشست خبری اظهار داشت: امسال شرایط بسیار خوبی از نظر بارندگی داشتیم به طوری که از ابتدای مهر تا هفتم بهمن سال جاری 134 میلی‌متر بارندگی در کشور داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به متوسط 47 سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است. 

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود:‌در 6 استان اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان و یزد میزان بارندگی‌ها نسبت به متوسط سال گذشته کاهش داشته است. 

وزیر نیرو با بیان اینکه تا امروز از ابتدای سال آبی 14 میلیارد مترمکعب در مجموع حجم ورودی آب به مخازن سدهای کشور بوده است، گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 86 درصد افزایش داشته و دلیل آن هم این است که در سال‌های گذشته بیشتر بارشها در دشت‌ها و کوهپایه‌ها بوده اما در سال جاری بیشتر بارش‌ها در ارتفاعات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از مجموع حجم 49.3 میلیارد مترمکعبی گنجایش سدهای کشور 48 درصد پر است.

چیتچیان در خصوص اینکه آیا براندگی‌های مطلوب ماه های گذشته جبران خشکسالی است گفت: از آنجا که 15 سال خشکسالی مستمر داشتیم و اثرات تجمعی این خشکسالی در سراسر کشور اثرگذار بوده است، با وجود یک سال ترسالی اثرات خشکسالی جبران نمی‌شود اما امیدواریم با ادامه روند ترسالی در سال‌های آینده جبران شود.

وی افزود: هر سال نسبت به سال قبل از آن سطح دریاچه ارومیه 40 تا 45 سانتی‌متر کاهش پیدا می‌کرد اما میزان کاهش‌های سطح آب این دریاچه در سال جاری نسبت به سال گذشته 11 سانتیمتر است و از آنجا که پیش‌بینی شده بود طی 2 تا 3 سال شرایط آب دریاچه تثبیت شود اکنون تقریبا می‌توانیم بگوییم این شرایط تثبیت شده است.

وزیر نیرو افزود: تاکنون 110 میلیون متر مکعب آب از سطد شهید کاظمی بوکان برای دریاچه ارومیه رهاسازی شده و طی روزهای آینده 70 میلیون مترمکعب آب برای کمک به تثبیت آب این دریاچه رهاسازی می‌شود.

چیتچیان با بیان اینکه میزان ورودی آب به سدهای تامین آب تهران 46 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته، گفت: با توجه به اینکه بخشی از تامین آب شرب تهران از منابع زیرزمینی آب است و اثرات بارندگی بر منابع زیرزمینی به زودی خودش را نشان نمی‌دهد، همچنان نیازمند صرفه‌جویی در مصرف آب در تهران هستیم.

وی در خصوص پروژه‌های دهه فجر گفت: در مجموع 5 هزار و 630 میلیارد تومان پروژه آب و برق در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه چابهار ، بخش گاز سیکل ترکیبی نیروگاه گنو و فولوت سیکل ترکیبی ماهشهر کلنگ‌زنی خواهد شد. 

وزیر نیرو افزود: دو پست 400 کیلوولت، 5 پست 230 کیلوولت، 52 پست 132 و 63 کیلوولت، 27 طرح خطوط انتقال و فوق توزیع و 4 هزار و 553 پروژه در شبکه توزیع جمعا به مبلغ 15 هزار و 216 میلیارد ریال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. 

چیتچیان ادامه داد: همچنین در بخش برق‌رسانی روستایی در دهه فجر امسال 319 روستا با 4 هزار و 765 خانوار از نعمت برق برخوردار خواهند شد و در بخش آبفا نیز 6 تصفیه‌خانه و تاسیسات آب‌شیرین‌کن به بهره‌برداری خواهد رسید و 20 طرح آب‌رسانی شهرها نیز بهره‌برداری می‌شود. 

به گفته وزیر نیرو 108 چاه جدید در دهه فجر امسال بهره‌برداری خواهد شد و در مجموع با بهره‌برداری از 352 کیلومتر خط جدید انتقال آب، 5 هزار و 726 لیتر در ثانیه به ظرفیت آب‌رسانی شهرهای کشور اضافه می‌شود. 

وی افزود: همچنین 7 تصفیه‌خانه جدید فاضلاب در شهرهای مختلف ایران بهره‌برداری می‌شود. 

چیتچیان در خصوص ادامه طرح‌هایی که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند گفت: 1075 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب، 42.7 کیلومتر خط انتقال، 86 هزا رو 215 فقره انشعاب نصب شده و 96 هزار و 900 متر مکعب ظرفیت جدید در شبکه فاضلاب کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: همچنین در دهه فجر امسال 161 روستا با جمعیتی بالغ بر 98 هزار نفر از شبکه تامین آب شرب مطمئن برخوردار خواهند شد و همچنین 47 مجتمع آبرسانی روستایی با جمعیتی بالغ بر 189 هزار نفر به بهره‌برداری می‌رسد و در دهه فجر از 4 پروژه جدید سدسازی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در سال 94 سهم وزارت نیرو از بودجه عمومی 7 هزار و 100 میلیارد تومان بود، گفت: تا امروز که کمتر از 2 ماه به پایان سال باقی مانده فقط 30 درصد از سهم وزارت نیرو از بودجه عمومی دولت دریافت کرده‌ایم. 

وی افزود: در سال 94 به دلیل کاهش قیمت هر بشکه نفت به یک چهارم نسبت به 2 سال قبل از آن و نصف شدن میزان صادرات نفت ما از نظر اعتبارات دولتی در شرایط ویژه‌ای قرار داشتیم که امیدواریم این وضعیت در سال 95 بهبود یابد.

چیتچیان در پاسخ به سوالی در خصوص پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: در بودجه سال 95 انتشار 4 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 95 پیش‌بینی شده و قرار است از مجموع 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی 3 هزار میلیارد تومان سهم وزارت نیرو باشد که تاکنون 2 هزار میلیارد تومان آن عرضه شده و در آینده نزدیک هزار میلیارد تومان دیگر از این اوراق بابت تسویه بخشی از مطالبات بخش خصوصی عرضه خواهد شد. 

وی افزود: همچنین در روزهای آینده از سال 94، هزار میلیارد تومان اوراق سکوک اجاره منتشر و عرضه می‌شود. 

وزیر نیرو از پیش‌بینی عرضه اوراق تسویه خزانه در لایحه بودجه خبر داد و گفت: هماهنگی‌هایی با وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شده تا بتوانیم 4 تا 5 هزار میلیارد تومان از اوراق تسویه خزانه استفاده کنیم که با این حجم در مجموع 13 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش خصوصی با استفاده از اوراق بیان شده پرداخت می‌شود.

چیتچیان با اشاره به اینکه 2 هزار و 300 میلیارد تومان از درآمد سالانه برق را در سال 95 به بخش یارانه‌ها نمی‌دهیم، گفت: تاکنون درباره افزایش قیمت آب و برق در سال آینده هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است و معلوم نیست که افزایش قیمت داشته باشیم یا نداشته باشیم. 

وی تصریح کرد: پیشنهادات قابل توجهی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق داشته‌ایم و در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به فرانسه قراردادی با یک شرکت فرانسوی امضا شد تا در یک منطقه از تهران این شرکت فرانسوی با سرمایه‌گذاری خود اقدام به نوسازی شبکه فرسوده آب شهر تهران کند و در زمینه استفاده از تجهیزات نو در شبکه آب تهران اقدام کند که در صورتی که نتیجه کار موفقیت‌آمیز بود آن را به دیگر نقاط کشور نیز تسری خواهیم داد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص موازی‌کاری وزارت نفت با وزارت نیرو در بخش برق گفت: قانون صراحت دارد که هیچ موسسه و نهادی در حوزه برق اعم از تولید، انتقال و توزیع برق نمی‌تواند فعالیت کند مگر در صورتی که از وزارت نیرو مجوز داشته باشد.

وی افزود: ما هم شنیده‌ایم که شرکت ملی گاز ایران در زمینه برق تفاهمنامه‌هایی امضا کرده که اجرایی نشده و ادامه پیدا نکرده است.

این مقام مسئول اذعان داشت: مدیران وزارت نفت به قانون واقفند و می‌دانند که مدیریت هر بخش در کشور برعهده نهاد مشخصی است و قانون صریحا مسئولیت‌ها را مشخص کرده است.

وزیر نیرو در خصوص آخرین وضعیت تعیین و تکلیف سد گتوند گفت: در جلسه هفته گذشته شورای عالی آب دو راهکار ارائه شده از سوی دانشگاه تهران برای سد گتوند که شامل مدیریت مخزن و انتقال آب شور کف مخزن به نقاط مصرفی دیگر است به تصویب نهایی رسید و مقرر شد مدیریت مخزن همچون گذشته ادامه یابد و انتقال آب شور کف مخزن نیز در صورت تایید سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شود .

چیتچیان با بیان اینکه حدود 90 درصد از آب استحصال شده کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده که بایستی هر سال در مصرف آب زیرزمینی صرفه‌جویی داشته باشیم که در این مسئله بخش کشاورزی اهمیت بسیاری دارد. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط کشور بعد از رفع تحریم‌ها گفت: امکان سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خارجی‌ها که در 10 سال گذشته مطلقا وجود نداشت، فراهم شده، امکان تبادل مالی نیز با کشورهای خارجی کاملا فراهم شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشورهای متعددی برای احداث نیروگاه و شبکه فاضلاب اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: شرکت‌هایی از روسیه، کره‌جنوبی، چین، ژاپن، انگلستان، فرانسه و ایتالیا پینشهادات جدی برای فاینانس پروژه‌های آب و برق به ایران ارائه کرده‌اند که وزارت نیرو در حال بررسی پیشنهادات آنها  است. 

چیتچیان در خصوص تامین زیرساخت‌های مسکن مهر گفت: برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر در مجموع به 5 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که تاکنون از محل بودجه و محل اعتبارات اضطراری 10 و 12، 30 درصد آن تامین شده و ما به همین میزان زیرساخت‌ها را اجرایی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قرار بود تا پایان سال میزان تلفات شبکه برق کشور به 10 درصد برسد، گفت: میزان تلفات شبکه برق کشور اکنون 11 درصد است و تا پایان سال به 10.8 درصد خواهد رسید. 

وزیر نیرو از تهاتر مطالبات وزارت نیرو از بحث صنعت و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله نیروهای مسلح با خرید از بخش صنعت و تولید برق توسط نیروگاه‌های تحت مالکیت نیروهای مسلح و دیگر نهادهای دولتی خبر داد و گفت: قرار بر این شد که وزارت دفاع برق مورد نیاز پادگان‌ها و مصرف‌کنندگان برق خود را از محل تولید 2 نیروگاهی که در مالکیت خود دارد تامین کند و فقط وزارت نیرو هزینه انتقال برق را دریافت کند. 

چیتچیان از وجود تفاوت نگاهی بین وزارت نیرو و سازمان مدیریت خبر داد و گفت: در بخش اولوویت‌بندی طرح‌ها و بین وزارت نیر و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تفاوت دیدگاهی وجود دارد و سازمان مدیریت بر این مسئله مصر است که طرح‌هایی که رئیس‌جمهور در سفرهای استانی خود وعده بهره‌برداری از آنها را داده باید در اولویت باشد اما ما می‌گوییم که طرح تعادل‌بخشی به آب‌های زیرزمینی در حالی که رئیس‌جمهور در سفرهای استانی نکرده بیشتر اولویت‌ را را از لحاظ ملی دارد.

وی در خصوص تامین آب و برق در تابستان سال آینده گفت: پیک مصرف در تابستان سال 95 در مرز 54 هزار مگاوات است که اگر میزان مصرف از این افزایش یابد خاموشی خواهیم داشت.

وزیر نیرو افزود: در حالی که پیک مصرف در تابستان سال جاری 50 هزار مگاوات بوده شاهد افزایش 4  هزار مگاواتی در سال آینده هستیم اما میزان افزایش ظرفیت تولید برق تا تابستان 95، 2 هزار و 600 مگاوات است که تلاش می‌کنیم از طریق مدیریت مصرف، مدیریت بار و کاهش تلفات این فاصله را جبران کنیم.

چیتچیان ادامه داد: در شهرهایی که برای تامین آب به منابع زیرزمینی وابسته‌اند نگرانی ما برای تامین آب آنها برای تابستان 95 ادامه دارد و همچنان نیازمند همراهی و همکاری مردم در کاهش مصرف آب هستیم تا بتوانیم تابستان سال 95 بدون قطعی آب سپری کنیم.

وی افزود: عمده مشکلات ما در شهرهای کرمان، مشهد و شیراز در تامین آب سال 95 خواهد بود. 

وزیر نیرو در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: پیشنهاد وزارت نیرو در این خصوص قطع آب مشترکان بسیار پرمصرف بود که این مسئله بخشی از آن به تصویب رسیده و در صورتی که در تابستان اینده مشترکان پرمصرف شناسایی شوند آب آنها قطع خواهد شد.

چیتچیان تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از یک میلیارد دلار مطالابت معوق از کشورهای دیگر بابت صادرات برق و صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم که بخشی از آن با رفع موانع انتقال مالی برطرف می‌شود و بخشی از آن نیز به علت کاهش درآمدهای کشورهای نفتی همسایه ما است که در حال مذاکره برای رفع آن هستیم.

وزیر نیرو در مورد خاموشی‌های غیرمعمول اخیر در تهران گفت: شرکت برق منطقه‌ای تهران در حال انجام مانوری بود که موجب شد به دلیل اطلاعات اشتباهی که در سیستم وارد شد یک پست 320 ماواتی که معادل مصرف یک دهم شهر تهران بود از مدار خارج شود و 6 ایستگاه نیز از مدار خارج شد که ظرف مدت حداکثر 50 دقیقه این مشکل در روز چهارشنبه برطرف شد و مشکل قطع برق در شرق گیلان نیز که به دلیل بارش سنگین برق بوده تا حدود زیادی برطرف شده و چند روستا که راه‌های دسترسی به آنها مسدود است هنوز مشکل قطع برق دارند که تلاش می‌کنیم با همکاری راهداری تا اواخر امروز به این روستاها دسترسی پیدا کنیم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید