Performancing Metrics

طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در گلستان کلید خورد | اتاق خبر
کد خبر: 313507
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1394 - 05:34
مدیرکل بهزیستی استان گلستان:
مدیرکل بهزیستی استان گلستان از آغاز طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی خبرداد.

اتاق خبر- مدیرکل بهزیستی استان گلستان از آغاز طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی خبرداد.

رقیه رحمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر شنبه برگزار شد، در رابطه با طرح غربالگری ژنتیک گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال در استان برای یک هزار و ۵۰۰ نفر از دانش آموزان ۱۶ تا ۱۷ سال شروع شده است.

رحمانی با بیان اینکه این طرح در استان گلستان از تاریخ چهارم آذر شروع شده است، افزود: این طرح به صورت پایلوت در مراکز استان‌ها انجام می‌شود و اگر نتیجه آن موفقیت آمیز باشد در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در سال جاری در استان گلستان چهارطرح در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها در حال اجراست که طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال اولین مورد آن است.

مدیرکل بهزیستی گلستان در توضیح این طرح گفت: طبق تعامل انجام شده با اداره کل بهزیستی و آموزش و پرورش، مراقبین سلامت استان در دومنطقه شرق و غرب رامورد آموزش قراردادند و برای ۱۱ هزار دانش آموز در استان چهار سرفصل آموزشی پیشگیری از معلولیت، مشاوره ژنتیک، پیشگیری از بیماری‌های عضلانی و اسکلتی و دانستنی‌های دوران بارداری توسط مراقبین سلامت آموزش و پرورش آموزش داده شده است.

رحمانی تصریح کرد: طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال، طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، کارزار رسانه‌ای مشاوره ژنتیک با هدف پیشگیری از اختلالات ژنتیکی دیگر طرح‌های اجرا شده در این راستاست.

وی گفت: این طرح در استان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش در حال اجرا است و در این زمینه یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز در مدارس شهرستان گرگان به صورت پایلوت انتخاب و نمونه گیری شدند.

 مدیرکل بهزیستی استان گلستان اظهارکرد: برای این طرح ۶۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده وحمایت مالی از افراد گروه پرخطر و خانواده‌های آن‌ها برای کمک هزینه ویزیت مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات احتمالی برعهده سازمان بهزیستی است.

رقیه رحمانی  در پایان خاطر نشان کرد: استان گلستان دارای ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستانهای گرگان، گنبد، آزادشهر، آق قلا و بندرترکمن است  که از ابتدای امسال ۵۶۰ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

منبع: مهر 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید