Performancing Metrics

بی توجهی به نظرمراجع وعلما درتایید صلاحیت سیدحسن خمینی،تضعیف نهاد حوزه است | اتاق خبر
کد خبر: 313577
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1394 - 13:38
روزنامه اطلاعات:
روزنامه اطلاعات در یک یادداشت در باره صلاحیت سیدحسن خمینی نوشت:عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی علیرغم تأیید بسیاری از مراجع و بزرگان حوزه علمیه متأسفانه نشان از روندی در تضعیف نهادهای دینی، مراجع و علما از حوزه عمومی و سیاسی را دارد
اتاق خبر - آن هم در دولت و حکومتی که بخش بزرگی از مشروعیتش را از همین حوزه‌های علمیه می‌گیرد.رویه و روندی که می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای داشته باشد. به شکل تاریخی علمای دینی و حوزه‌های علمیه به عنوان نهادهایی مستقل از قدرت دولتی و سیاسی و همزمان مؤثر بر آن، نقش عمیقی در جلوگیری از انحرافات احتمالی، دفاع از حقوق فردی و عمومی و حفظ و اعتلای دین در جامعه داشته‌اند.
 
اوج تأثیرگذاری چنین جایگاه مستقلی را می‌توان در انقلاب اسلامی دید که در آن امام خمینی برای رهبری نیرو‌های اجتماعی در مسیر تحقق نظام مقدس جمهوری اسلامی گام برداشت. چنین اختلاف‌هایی در درازمدت سبب می‌شود حرمت و اعتماد به علماء و مراجع دینی نیز در جامعه دچار فرسایش شود. یادآور ی این نکته لازم است که در کنار مردم و دانشگاه، آنچه جامعه ایران را در بحران‌های سخت نجات داده، بیوت علما بوده است، نه دفاتر و مراکز سیاسی. و تجربه تاریخی نشان داده که در تعارض میان نهاد دین و نهاد سیاست در حکومت غیر دینی، آنکه در نهایت زیان کرده، سیاست است نه دین. اما در شکل دینی لاجرم به زیان هر دو تمام خواهد شد.

در شرایط امروزین جامعه ایران که همه باید به دنبال گفتگو، کاهش شکاف‌ها و وحدت برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی باشیم، دامن زدن به چنین شکاف‌هایی نه‌تنها منطقی نیست که تأمل‌برانگیز است. چنین شکاف‌هایی به سود آینده انقلاب اسلامی نخواهد بود.

امید است شورای محترم نگهبان در رویکرد خود به انتخابات در این اقدام اخیر خود، تجدیدنظر کند. البته تجربه تاریخی نشان می‌دهد که احتمال این تجدیدنظر بسیار بعید است و ضرورت دارد موجهین در حوزه‌های علمیه و حوزه سیاست نقش مفید و مثبت خود را ایفا نمایند و با تقاضا از نهادهای تأثیرگذار و تصمیم‌گیرنده، زمینه‌های تجدیدنظر در این رویه‌ها را فراهم آورند.

رد صلاحیت اخیر موضوع کم‌اهمیتی نیست و آثار و پیامدهای عمیق و بلندمدت آن را در جامعه و انقلاب نباید نادیده گرفت و باید دانست که تأیید صلاحیت سیدحسن خمینی در شرایط کنونی هم ایفای حق است و هم از لوازم اساسی و ضروری یکپارچگی جامعه و اعتماد بیشتر به نهادهای قانونی، و اجرای انتخاباتی منصفانه و عادلانه است. امروز مسئولیتی تاریخی بر عهده تک تک نخبگان است تا اندیشه و توان خود را در چارچوب شرع و اخلاق و قانون و وجدان و انصاف به کار گرفته و به اصلاح ناروایی‌های موجود کمک کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید