Performancing Metrics

ایجاد فضای امن اقتصادی ارمغان سفر روحانی به اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 313613
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 11:14
بررسی قراردادهای منعقد شده بین ایران و فرانسه ئر گفت و گوی اتاق خبر با کارشناسان اقتصادی
آلبرت بغوزیان در رابطه با تاثیر انعقاد قرارداد مابین ایران و فرانسه افزود: این امر منجر به افزایش وابستگی های اقتصادی خواهد شد که در نهایت فضای امنی را برای کشور به ارمغان می آورد.

اتاق خبر- سوسن یحیی پور- در حال حاضر که اقتصاد کشور از بند تحریم های کشورهایی اروپایی نجات یافته است، دولت تدبیر و امید هم به دنبال افزایش مراودات و روابط اقتصادی با دیگر کشورها است. در همین راستا رئیس جمهور در راس یک هیات بلندپایه اقتصادی و سیاسی متشکل از 120 نفر وارد فرانسه و ایتالیا شد.  همچنین در سفر رئیس جمهور به فرانسه در مراسمی که در کاخ الیزه برگزار شد قراردادهایی به ارزش 30 میلیارد یورو (33 میلیارد دلار) به امضا رسید. حال سوال اینجاست که افزایش مراودات با کشور اروپایی تا چه حد به ایجاد اشتغال می انجامد و تا چه اندازه ایران را به یک بازار مصرفی تبدیل می کند؟ اتاق خبر در راستای بررسی قراردادهای ایران و فرانسه گفت و گویی را با کارشناسان اقتصادی ترتیب داده که در ادامه می خوانید.

آلبرت بغوزیان کارشناس اقتصادی در همین رابطه گفت: قراردادهایی که با کشورهایی اروپایی همچون فرانسه و ایتالیا امضاء می شود در جهت تکمیل پروژه های کشور است. در این راستا از سرمایه گذاران اروپایی برای مشارکت در این پروژه ها دعوت به عمل می آید.

آلبرت بغوزیان در گفت و گو با اتاق خبر افزود: شرکت های خارجی با ورود منابع مالی و انتقال تکنولوژی به کشور می توانند در تکمیل و پیشرفت پروژه های نیمه تمام یاری رسانند.

وی ادامه داد: مشارکت و انعقاد قرارداد ما بین ایران و فرانسه منجر به افزایش تولیداتی خواهد شد که بتواند بازار خارجی را در اختیار خود بگیرد. به عنوان مثال در حوزه خودرو باید به گونه ای تولید کرد که هم بازار داخلی و هم خارجی را تامین کند.

بغوزیان در رابطه با دیگر تاثیر انعقاد قرارداد مابین ایران و فرانسه افزود: این امر منجر به افزایش وابستگی های اقتصادی خواهد شد که در نهایت فضای امنی را برای کشور به ارمغان می آورد. چون این وابستگی دو طرفه است؛ در نتیجه کشورهای خارجی همچون گذشته نمی توانند تحریم هایی را علیه ایران وضع کنند چونکه خود هم در پروژه ها سهیم هستند.  

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: یک نکته اساسی وجود دارد و این است که اگر مراودات و هزینه کردن ارز آزاد شده به جز در مسیر کالای وارداتی صرف شود؛ در اقتصاد کشور تاثیر مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

به گفته وی؛ اگر تنها کالاهای وارداتی و مصرفی وارد کشور شود و تنها در جهت مصرف مورد استفاده قرار گیرد بر روی اشتغال نه تنها تاثیر مثبتی بر جای نخواهد گذاشت بلکه تاثیر منفی هم باقی می گذارد. اگر مراودات با کشور های خارجی در بخش تولید و تکمیل پروژه ها باشد و تنها به واردات کالاهای مصرفی ختم نشود به رونق اشتغال منتج می شود.

بغوزیان تاکید کرد: مسلما کشورهای اروپایی بازار کشور ما را به صورت یک بازار بکر می بینند. بنابراین باید حواسمان باشد که قراردادها در جهت سرمایه گذاری و تکمیل زنجیره های تولید باشد تا ما هم از این اقدامات منتفع شویم. نباید بازار خود را تنها برای ورود خودرو و کالاهای مصرفی آن ها آزاد بگذاریم.

وی ادامه داد: حال که روابط حسنه ای برقرار شده است؛ دولت و وزارت اقتصاد نباید به گونه ای عمل کنند که گمرک ایران مملو از کالاهای مصرفی شود که در این زمینه نیاز به درایت مسئولان است.

آثار مطلوب انعقاد قرارداد با کشورهای اروپایی

 

مهدی تقوی استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی نیز معتقد است: ورود اروپایی ها و کشوری چون فرانسه از نظر اقتصادی اثر مطلوبی بر کشور خواهد گذاشت.

مهدی تقوی ادامه داد: ورود سرمایه گذاران خارجی منجر به افزایش رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و ارتقای اشتغال در کشور می شود. و مطمئنا بر شاخص تورم که تا به امروز توسط دولت تدبیر و امید مهار شده است اثر مثبتی می گذارد.

وی در رابطه با انعقاد قراردادهای مربوطه گفت: این قراردادها عمدتا دو طرفه است و درواقع بده بستون است و در نتیجه اقتصاد کشور ما که ضعیف تر است؛ از این روابط سود خواهد برد. با ورود سرمایه گذاران خارجی و انتقال تکنولوژی هر دو کشور طرف قرارداد سود می برند.

تقوی درباره تاثیر روابط با سرمایه گذاران خارجی بر روی اشتغال، اظهار کرد: زمانی که تولید در اقتصاد افزایش پیدا کند به تبع درآمد هم بالا می رود که در نهایت اشتغال رونق پیدا می کند.

گفته می شود که سفر حسن روحانی و هیأت همراه او به اروپا و امضای قراردادهای چند صد میلیون یورویی با شرکت های اروپایی نشان دهنده تمایل ایران به تقویت زیر ساخت های اقتصادی اش است. 

ایران با حجم زیاد تقاضاهایش و از آنجایی که بازار بکری محسوب می شود؛ درواقع فرصت منحصر بفردی را در اختیار اروپاییان می گذارد و پیش بینی می شود که موجی از شرکت های اروپایی فعال از آغاز سال جاری وارد بازار بزرگ ایران شوند که این موضوع تاثیر مطلوبی بر اشتغال و بهبود اوضاع اقتصادی بر جای خواهد گذاشت. 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید