Performancing Metrics

روایت وزیر ICT از لغو تحریم‌ و تغییر شرایط اینترنت | اتاق خبر
کد خبر: 313657
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1394 - 13:58
وزیر ارتباطات به ارائه توضیحاتی درباره تاثیرات لغو تحریم‌های بین المللی بر وضعیت ارتباطی و اینترنتی کشور پرداخت.

اتاق خبر: محمود واعظی در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با تاثیر شرایط جدید بین الملل بر جایگاه اینترنت ایران و وضعیت ارتباطی کشور گفت: طبیعی است در شرایط جدید فعالیتهای ما با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی در عین حال عنوان کرد: در گذشته در کشور حدود سه تا چهار میلیون کاربر اینترنت داشتیم. در ابتدای کار ما نیز با دو رویکرد پیش روی خود مواجه بودیم؛ اول آنکه برنامه‌های توسعه ای را به گونه ای طراحی کنیم که این بخش سرعت بیشتری داشته باشند یا آنکه همگام با حفظ کیفیت برای این بخش، به درخواست افرادی که مدتها در صف انتظار بودند هم پاسخ دهیم.

واعظی افزود: ما رویکرد دوم را در نظر گرفتیم و بر همین اساس اکنون در کشور بیش از 29 میلیون کاربر داریم که این رقم رشد چند برابری داشته است.

وی با تاکید بر عزم وزارت ارتباطات برای گسترش زیرساختهای ارتباطی،متذکر شد: اکنون تلاشهای متعددی صورت گرفته تا مقدمات شبکه ملی اطلاعات فراهم شود و این بخش در آینده رونمایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات کشور در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به تلاش دولت برای تحقق دولت الکترونیک اظهار کرد: تلاش داریم در بستر شبکه ملی اطلاعات با افزایش پهنای باند داخلی که طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است 20 درصد افزایش در حوزه‌ اینترنت بین‌الملل و 80 درصد در زمینه‌ی پهنای باند داخلی باشد، به سمتی پیش برویم که انتظارات مردم که از اهمیت بسیاری نزد ما برخوردار است عملی شود.

ماهواره مصباح را پس می‌گیریم

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال سفر به ایتالیا بحثی برای باز پس‌گیری ماهواره مصباح مطرح شده، توضیح داد: در آن سفر به شخصه همراه دولت نبودم، اما به هرحال موضوعات مربوط به این ماهواره دنبال شده و آن را پس خواهیم گرفت.

تلاش شرکت‌های بزرگ برای ورود به بازار ایران

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر لغو تحریم‌ها بر ورود شرکت‌های مختلف ارتباطی به کشور اظهار کرد: در قالب گروه‌های مختلفی که برای مذاکرات اقتصادی به ایران آمده‌اند در اغلب موارد رییس شرکت‌های بزرگ مخابراتی هم حضور داشته و مذاکراتی با آنها صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات کشور ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشت که اگر شرکتی قصد فعالیت در ایران را داشته باشد، باید برخی از شرایط ما از جمله داشتن دفتری با نیروهای ایرانی را مورد توجه قرار دهد.

وی درباره‌ همکاری مشترک میان اپراتور اورنج فرانسه با شرکت ارتباطات سیار متذکر شد: در این زمینه مذاکراتی در حال پیگیری است.

داستان پیامک‌های تبلیغاتی به کجا می‌کشد

اما وزیر ارتباطات کشور در پاسخ به پیگیری‌های مجدد نمایندگان مجلس در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی متذکر شد: طبق جلساتی که در شورای عالی فضای مجازی برگزار شده، قرار بر آن است که پیگیری محتوای پیامک‌ها برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. در هر صورت در این زمینه کمیته‌ای متشکل از 9 تا 10 عضو تشکیل شده و اگر ما هم در مجلس توضیحی در این خصوص ارائه کنیم، از جایگاه یکی از اعضای این کمیته خواهد بود.

واعظی همچنین یادآور شد: در حال حاضر اپراتورهای تلفن همراه کدهایی را به مشترکان خود اعلام کرده‌اند تا با ارسال آنها دریافت پیامک‌های تبلیغاتی به‌طور کامل مسدود شود.

وی ادامه داد: البته گویا برخی می‌گویند مایلند بخشی از این پیامک‌ها را دریافت کرده و بخش دیگری را نداشته باشند. در این زمینه نیز اپراتور دوم به تازگی اقداماتی را انجام داده و اپراتور اول هم ظرف یکماه آینده اقدامات خود در این حوزه را اجرایی خواهد کرد.

شروط ایران برای ورود شرکت‌های خارجی

این عضو کابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از صحبت‌هایش در حاشیه مراسم افتتاح مرکز توانمند‌سازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا در خصوص ورود شرکت‌های بین‌المللی به ایران اظهار کرد: سیاستی که در دولت دنبال می‌شود آن است که باید قرار‌دادهای منعقد شده بر پایه سه اصل باشند.

وی ادامه داد: نکته‌ی اولی که در این حوزه مورد توجه قرار می‌گیرد آنکه لازم است طرف مقابل حتما به سرمایه‌گذاری یا ارائه‌ی خط اعتباری در ایران بپردازد. علاوه بر آن انتقال تکنولوژی به شکلی که منجر به تولید دانش بومی شود و یا آنکه بازارهای خود یا بازار کشور ثالثی را در اختیار ایران قرار دهد موضوع دیگری است که مورد توجه جدی قرار گرفته و به عنوان اصول ایران در انعقاد قرار‌داد‌های بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد.

واعظی در پاسخ به این مطلب که بهتر نیست ایران در مواجهه با برخی شرکت‌ها و کشورها که پیش از این در زمان تحریم کشور را تنها گذاشتند به گونه متفاوتی عمل کند توضیح داد: برخی ترجیح می‌دهند ایران به همان سبک دوره تحریم زندگی کند، حرف این گروه آن است که تاکنون آنها ما را تحریم کردند و حال ما می‌توانیم آنها را تحریم کنیم، اما دولت این ایده را قبول ندارد و براساس اصولی که گفته شد، منافع کشور را در آن می‌بیند که سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شده و در شرایطی که قیمت نفت و وضعیت آن مشخص است به شکوفایی کشور کمک کنند.

وزیر ارتباطات کشور همچنین اظهار کرد: ما البته باید مراقب این نکته باشیم که به طور همزمان بازار‌های خارجی را هم در دست داشته باشیم. اکنون در هر گامی که دولت بر می‌دارد عده‌ای دائم نگران هستند و هر اتفاقی که می‌افتد نکاتی را ذکر می‌کنند، اما فکر می‌کنم اگر کمی انصاف داشته باشیم بهتر است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید