Performancing Metrics

«سوئیفت»برقرار شد | اتاق خبر
کد خبر: 313918
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 18:18
از اواخر شب گذشته اتصال بانکهای ایرانی به شبکه سوئیفت برقرار شده است. به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی حدود دو تا سه روز تا حداکثر یک هفته طول می کشد تا بانک‌ها بتوانند با انجام فرایند لازم از این امکان استفاده کنند.

اتاق خبر: همانطور که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که 9 بانک ایرانی تا امروز-دوشنبه- به شبکه سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) متصل می شوند، این اتصال از اواخر شب گذشته برقرار شده است. بر این اساس اکنون در کنار بانک مرکزی، بانکهای تجارت، ملی،ملت، صنعت و معدن، پست بانک، سپه، توسعه صادرات و بانک رفاه به سوئیفت متصل شده‌اند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ گرچه اتصال سوئیفت برقرار شده و دیگر منانعی از این طریق وجود ندارد، ولی استفاده بانکها از سوئیفت چند روزی زمانبر خواهد بود. آنطور که حکیمی-مدیرکل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی – در این باره توضیح داده است، اتصال از سمت سوئیفت و از لحاظ بین‌المللی برقرار شده ، اما با توجه به این‌که بانک‌ها باید نرم‌افزارهای داخلی را متصل کرده و آموزش کافی داشته باشند، بستگی به سرعت عمل آنها حدود دو تا سه روز و حداکثر یک هفته طول می‌کشد تا بتوانند از طریق سوئیفت کارهای خود را انجام داده و پیام ارسال کنند.

وی با اشاره به این‌که بانک‌هایی که قبلا در لیست تحریم بوده و براساس برجام تحریم آنها لغو شده به سوئیفت متصل شده‌اند افزود: این بانک‌ها در حدود چهار سال گذشته اتصال‌شان به سوئیفت قطع بوده، ولی اکنون از نظر سوئیفت مشکلی وجود نداشته و گواهینامه‌های لازم را دریافت کردند.

حکیمی، همچنین در رابطه با این‌که چرا بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل شدند، اظهار کرد: در حالت عادی برای اتصال به سوئیفت فرآیندی حدود دو تا سه ماهه لازم است به‌طوری که این شبکه در دوره‌های مختلف سیستم را قطع کرده و بانک‌های جدید را به آن اضافه می‌کند، اما برای اتصال بانک‌های ایرانی یک فاصله دو هفته‌ای ایجاد شد و این شبکه خارج از عرف خود، فرایند اضافه کردن بانکهای ایرانی را انجام داد که حدود دو هفته ای طول کشید.

وی این را هم گفت که تا پیش از این برخی بانک‌ها گر چه به سوئیفت متصل نبودند، اما کارهای خود را به شیوه‌های دیگر و با هزینه‌های بالاتری انجام می‌دادند که از این پس هزینه مبادلات آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

این در حالی است که به دنبال اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، شبکه سوئیفت نیز تحریم های خود علیه بانکهای ایرانی را در 27 دی ماه امسال (اولین روز بعد از اجرایی شدن برجام) پایان یافته اعلام کرده بود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید