Performancing Metrics

ضرورت کاهش هزینه های صادرات | اتاق خبر
کد خبر: 313937
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 13:51
در دهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد بررسی شد
در دهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران، اعضاء به پیش بینی کاهش هزینه های صادرات تا 15 درصد پس از برجام و پیگیری لغو مالیات 9 درصد در بخش صادرات پرداختند.

در دهمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران، اعضاء به پیش بینی کاهش هزینه های صادرات تا 15 درصد پس از برجام و پیگیری لغو مالیات 9 درصد در بخش صادرات پرداختند.

در ابتدای این جلسه کیومرث کرمانشاهی رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران با اشاره به آمارهای اعلام شده توسط گمرک عنوان کرد: صادرات کشور نسبت به مشابه سال قبل 15 درصد و واردات در حدود 22 درصد کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که معدن بیش ترین کاهش را در بخش صادرات داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به پایان تحریم ها و شروع فصل جدید انتظار می رود که هزینه های صادرات بین 10 تا 15 درصد کاهش پیدا کند. کرمانشاهی دلیل این امر را نقل و انتقال پول از مبادی غیر مطمئن، قبل از نهایی شدن برجام ذکر کرد.

و افزود: لذا جای امیدواری است که در روزها و ماه های آتی وضعیت صادرات نسبت به قبل بهبود یابد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران در خصوص اختصاص مالیات 9 درصدی در بخش صادرات، گفت: خانه اقتصاد ایران  بایستی به عنوان یک تشکل خصوصی به صورت جدی موضوع هزینه های صادراتی را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: در تمام کشورها صادرکنندگان غیر نفتی از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف هستند، این در حالی است که در کشور زمزمه هایی در خصوص اخذ مالیات به گوش می رسد.

کرمانشاهی با اشاره به مشکلات بخش صادرات اعلام کرد: صادرات کشور در زمینه تبلیغات و انعکاس اخبار با مشکلات فراوانی مواجه است.

 وی افزود: اگر بتوانیم اخبار را به گوش مسئولان برسانیم کمک فراوانی به این حوزه کرده ایم.

معاون کل سابق سازمان توسعه و تجارت در خصوص آسیب های دو نرخی بودن ارز و مشکلاتی که این امر برای صادرکنندگان ایجاد کرده است یادآور شد: صرافی هایی که در زمان تحریم ها قارچ گونه رشد کردند، مشکلات عدیده ای را برای بخش صادرات به وجود آوردند.

کرمانشاهی ادامه داد: رانت زدایی و شفافیت سازی از مهم ترین مسائلی است که پس از تک نرخی شدن ارز باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در خصوص معضلات اقتصاد کشور یادآور شد: در سه حوزه بانک، بیمه و بورس که همگی زیرمجموعه وازرت اقتصاد هستند؛ مشکل نبود هم افزایی این سه نهاد و موازی کاری آن ها است. که این امر مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

در ادامه باقر دزفولی در خصوص ورود شرکت های اروپایی به کشور اظهار داشت: این روزها اخباری مبنی بر ورود گروه های اروپایی به کشور شنیده می شود اما قراردادهایی در این زمینه مشاهده نمی شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با لغو تحریم ها کشورهایی مثل ترکیه و ایتالیا که از زغال سنگ حرارتی ایران برای نیروگاه های خود استفاده می کردند دوباره این روند را آغاز کنند.

در ادامه فرزاد طباطبایی یزدی با اشاره به لغو تحریم ها بیان داشت: از زمان اجرایی شدن برجام نه تنها بخش صادرات رونقی نیافته است بلکه صادر کنندگان تا 17 درصد جریمه شده اند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید