Performancing Metrics

حمایت عراق از ونزوئلا در طرح بهبود بهای قیمت جهانی نفت | اتاق خبر
کد خبر: 313956
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 21:40
رسانه ونزوئلایی «کورئو دل اورینوکو» به نقل از وزیر نفت عراق گزارش داد که عراق برای همکاری در طرح‌های «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) در راستای کاهش تولید نفت خام و حمایت از ونزوئلا در طرح بهبود بهای جهانی نفت آمادگی دارد.

اتاق خبر: «عادل عبدالمهدی» وزیر نفت عراق روز گذشته در سخنانی اعلام کرد که عراق برای پذیرش تصمیم «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اوپک) در راستای کاهش تولید نفت خام به منظور بهبود بهای نفت در سراسر جهان آمادگی دارد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی همچنین اعلام کرد که عراق در راستای بهبود بهای جهانی نفت از ونزوئلا حمایت می‌کند.

عراق علاوه بر اینکه به دنبال افزایش درآمد و سوددهی این کشور در برابر شرایط فعلی و کاهش تعرفه طلای سایه است بلکه در راستای احیای شرکت ملی نفت این کشور نیز تلاش می‌کند.

ونزوئلا که به دلیل قیمت‌های پایین نفت در سراسر جهان در وضعیت اقتصادی مناسبی به سر نمی‌برد اخیرا اعلام کرد که به منظور بحث و گفت‌وگو و اقدام همگی کشورهای عضو اوپک در جهت افزایش قیمت جهانی نفت خام که هم اکنون هر بشکه از آن در بازارهای جهانی به قیمت هر بشکه 30 دلار معامله می‌شود، در جلسه اعضای اوپک که در ماه فوریه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

اعضای اوپک که به لحاظ مالی به شدت درگیر مشکلات است خواستار برگزاری نشستی در ماه فوریه برای مذاکره در خصوص اقدامات مناسب در راستای افزایش قیمت جهانی نفت شده‌اند.

«عبدالمهدی» در این رابطه گفت: در صورتی که تولیدکنندگان نفت واقعا به دنبال همکاری با عراق در جهت کاهش تولید نفت باشند، عراق نیز موافق این امر بوده و با آن‌ها همکاری خواهد کرد.

وی درباره طرح‌های داخلی عراق درباره بهای کنونی نفت گفت که کشورش به منظور احیای مجدد شرکت نفت ملی عراق که در دهه 1960 میلادی در این کشور تاسیس شد و در سال 1987 با وزارت نفت این کشور ادغام شد، در حال آماده سازی یک لایحه است.

وی اطمینان داد که اقدامات ما برای توسعه بخش انرژی در عراق حیاتی هستند.

کاهش بهای نفت

تقریبا تمام درآمد و سرمایه داخلی عراق متکی به صادرات نفت است؛ این کشور در حاضر که چالش کاهش بهای جهانی نفت خام مواجه شده‌ و همچنین در شرایطی که جنگی پرهزینه را با شورشیان اسلامگرا در غرب و شمال این کشور به راه انداخته است، برای بهبود درآمدهای این کشور تلاش می‌کند.

مصوبه سازماندهی شرکت ملی نفت عراق به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و تغییرات دولت این کشور به مدت چندین سال به تاخیر افتاده بود.

اعضای سازمان اوپک در شرایط فعلی بهای جهانی نفت خام، سقف تولید نفت را کاهش نداده‌اند؛ هرکدام از این کشورها روزانه 30 میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کنند.

در طول سال گذشته ونزوئلا تلاش می‌کرد که سازمان «اوپک» را متقاعد به کاهش تولید نفت کند اما هر بار با مخالفت عربستان سعودی در این زمینه مواجه می‌شود.

قیمت نفت ونزوئلا که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داراست، در این هفته به 24.16 دلار در هر بشکه رسید؛ این در حالی است که قیمت این محصول در ونزوئلا طی هفته گذشته 21.63 دلار در هر بشکه بود.

ونزوئلا در حال حاضر در شرایط بحران اقتصادی به سر می‌برد؛ چندی پیش دولت این کشور برای مقابله با این بحران در سراسر ونزوئلا به مدت 60 روز وضعیت فوق‌العاده اقتصادی اعلام کرد اما این فرمان از سوی مجلس ملی این کشور که در حال حاضر در دست اکثریت راست‌گرا قرار دارد، رد شد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید