Performancing Metrics

مذاکره ۵۰ بیمه خارجی برای پوشش اتکایی | اتاق خبر
کد خبر: 313989
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1394 - 16:10
معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی با اشاره به مذاکره 50 شرکت بیمه خارجی با بیمه مرکزی برای ارزیابی بازار بیمه ایران، گفت: همه این شرکت‌ها تمایل به فعالیت در حوزه اتکایی دارند.

اتاق خبر: مینا صدیق نوحی اظهارداشت : بلافاصله بعداز شروع شدن برجام رفت و آمد شرکت‌های خارجی به ایران افزایش یافت به طوری که در مدت کوتاهی فقط بیمه مرکزی با 50 شرکت مذاکره داشت.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی افزود: مذاکرات زیادی انجام شد اما پس از روز پذیرش و اجرای برجام در یک دوره دو هفته‌ای و قبل از اجرای برجام از زمانی که آمریکا اعلام کرد به کسانی که به ایران سفر کرده باشند ویزای آمریکا داده نمی‌شود در یک دوره دو هفته‌ای این رفت و آمدها متوقف شد.

معاون بیمه‌های اتکایی تصریح کرد: خوشبختانه این موضوع حل و مقرر شد کسانی که به برای فعالیت اقتصادی به ایران سفر می‌‌کنند از این قاعده مستثنی شوند و به همین دلیل رفت و آمد شرکت‌های خارجی به ایران دوباره از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها از انگلستان بودند که خواهان فعالیت در حوزه بیمه هواپیما است؛ از سوئیس شرکت‌هایی آمدند و با توجه به لغو تحریم‌ها از طرف این کشور برای حضور در ایران اعلام آمادگی کردند.

صدیق نوحی با بیان اینکه کشورهایی مانند هند قبل از رفع تحریم‌ها هم با ما ارتباط داشتند و از سر گیری روابط با آنها مشکلی ندارد، گفت: در این مدت بیشتر شرکت‌هایی که برای ارزیابی بازار ایران حاضر شدند، از اروپا بودند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه مذاکره کننده هنوز در حال بررسی و ارزیابی بازار ایران هستند، افزود: به عنوان مثال با هفت شرکت آلمانی‌ که برای فعالیت در چند رشته مختلف بیمه تمایل به فعالیت در ایران داشتند مذاکره شد ولی در نهایت گفتند چند مساله کوچک باقی مانده که اگر آنها هم حل شود، می‌توانند در بازار بیمه ایران فعال شوند.

معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی اضافه کرد: اما برخی شرکت‌های بیمه انگلیس به دلیل اینکه بخشی از سهام‌شان متعلق به شرکت‌های آمریکایی است نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند. البته این برداشت ما است و آنها هم روی این موضوع در حال بررسی هستند.

* تمایل شرکت‌های خارجی تاکنون فقط حوزه اتکایی بوده است

وی در پاسخ به این سوال که شرکت‌های خارجی بیشتر در کدام رشته بیمه تمایل به فعالیت در ایران دارند، آیا تقاضاها همچنان در حوزه اتکایی است، گفت: در حال حاضر تقاضاها فقط برای اتکایی است. شرکت‌های خارجی در سایر رشته‌ها اجاره فعالیت ندارند و باید اجازه فعالیت بگیرند تا بتوانند در ایران شعبه تاسیس کنند یا اینکه سهام شرکت‌های ایرانی را بخرند.

* تقاضایی برای تاسیس شعبه یا خرید سهام شرکت‌ها ارائه نشد است

صدیق نوحی تاکید کرد: در بحث تاسیس شعبه تاکنون تقاضایی از ناحیه شرکت‌های خارجی نداشته‌ایم و فقط در حد بررسی بوده است. اما برای ایجاد دفاتر در ایران چند تقاضا ارائه شده است.

به گفته وی علاقه رسمی برای تاسیس شعبه یا خرید سهام شرکت‌های ایرانی تاکنون به ما ارائه نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که موانع فعالیت شرکت‌های خارجی حتی در حوزه اتکایی چیست، گفت: بحث سهامداران آمریکایی شرکت‌های بیمه اروپایی و سوئیفت دو مانع اصلی فعالیت شرکت‌های بیمه در ایران است. 

* قوانین سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه بسیار مناسب است

معاون بیمه‌های اتکایی در پاسخ به این سؤال که با توجه به عمیق نبودن بازار بیمه ایران شرکت‌های بیمه خارجی چه مزیتی برای فعالیت در صنعت بیمه ایران دارند، گفت: حوزه بیمه مانند سایر بخش‌های اقتصاد است یعنی در صورتی شرکت‌ها مایل به تأسیس شعبه و یا خرید سهام شرکت‌های ایرانی هستند که اولاً‌ اجازه این کار را داشته باشند و بعد مقررات دست و پاگیری بر سر راه سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: مقررات سرمایه‌‌گذاری در ایران باید برای آنها ساده باشد. اگر دیدید شرکت‌های خارجی در سایر بخش‌های اقتصادی به راحتی در ایران فعالیت خود را شروع کردند در صنعت بیمه هم این را خواهیم دید چون بیمه جدا از سایر بخش‌های اقتصادی نیست.

صدیق نوحی با بیان اینکه قوانین و مقررات در بخش بیمه برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار راحت است، گفت: اگر شرکت‌ها مایل به تأسیس شعبه باشند هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد و یا اگر بخواهند سهام شرکت‌های ایرانی را بخرند فقط سر و کارشان با بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی هم به راحتی به آنها اجازه خرید سهام را می‌دهد.

وی تصریح کرد: منظور از قوانین و مقررات مجموعه مقررات برای سرمایه‌گذاری خارجی و ریسک‌هایی است که آنها در ایران می‌بینند. فکر می‌کنم ملاحظات شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران ورای صنعت بیمه و قوانین حاکم بر این صنعت است.

معاون بیمه‌های اتکایی اظهارداشت: شرکت‌های بیمه خارجی می‌توانند به راحتی تا 20 درصد سهام شرکت‌های ایرانی را بخرند و یک فرایند کوتاهی برای دریافت مجوز دارند ولی تاکنون تقاضایی برای تأسیس شعبه از سوی شرکت‌های خارجی در ایران ندیده‌ایم.

* کل مطالبات بیمه مرکزی از خارج 20 میلیون دلار است

وی با بیان اینکه کل مطالبات ما از بازارهای خارجی 20 میلیون دلار است که به دلیل تحریم نتوانستیم آن را وصول کنیم و آن شرکت‌ها نتوانستند به حساب ما واریز کنند، افزود: در برخی کشورها هم پول بلوکه شد که هم اکنون اعلام آمادگی کردند که این پول‌ها را به حساب بیمه مرکزی واریز کنند.

* جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت بیمه با تامل خواهد بود

صدیق نوحی در پاسخ به این سؤال که نگاه بیمه مرکزی به حضور شرکت‌های خارجی در ایران چیست و آیا راهکار عمیق‌تر کردن بازار بیمه را سرمایه‌گذاری خارجی می‌دانید، گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه توسط شرکت‌های خارجی باید با طمأنینه و تأمل انجام شود زیرا صنعت بیمه برخلاف بسیاری از صنایع خودجوش و خوداتکاست.

* هدف از حضور شرکت‌های بیمه خارجی در ایران انتقال دانش و تکنولوژی جدید است

وی ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه بسیار پایین است اما می‌بینید که سرمایه‌های داخلی زیادی وجود دارد که به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه بیمه  هستند بنابراین صنعت بیمه از نظر سرمایه کمبود ندارد. به همین دلیل ما در صنعت بیمه بیشتر به دنبال انتقال دانش و تخصص در فرایند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی با بیان اینکه استقبال از حضور شرکت‌های خارجی در صنعت بیمه ایجاد شرکت‌های مشترک و انتقال دانش و تکنولوژی جدید است، گفت: شرکت‌های بیمه در ایران باید با استانداردهای بین‌المللی فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: البته شرکت‌های بیمه ما استانداردهای بالایی دارند و این مشکل در عدم به موقع پرداخت خسارت در همه جای دنیا وجود دارد. با برخی از شرکتهای خارجی که صحبت می‌کردیم آنها می‌گفتند در کشور ما هم این مشکل وجود دارد چون شرکت بیمه برای پرداخت خسارت باید حتماً ارزیابی‌های لازم را انجام دهد و در هیچ جای دنیا این گونه نیست تا حادثه اتفاق می‌افتد خسارت پرداخت شود.

این مقام مسئول در صنعت بیمه تصریح کرد: به نظر من شرکت‌های بیمه ایران از لحاظ توان و تخصص در سطح پایینی نیستند و حتی شرکت‌های خارجی که به ایران می‌آیند به ما تبریک می‌گویند که در دوران تحریم شرکت‌های بیمه توانستند از لحاظ دانش و تخصص ارتقا یابند.

* نمی‌توانیم بگوییم صنعت بیمه از تحریم‌ها نفع برد یا زیان کرد

وی در پاسخ به این سؤال که در 5 سالی که صنعت بیمه تحریم بود در این مدت از تحریم‌ها نفع برد یا زیان کرد، زیرا در برخی حوزه‌ها مانند پوشش اتکایی حوزه‌های نفتی، کشتیرانی که قبلاً توسط خارجی‌ها انجام می‌شد توسط شرکت‌های داخلی انجام شد، گفت: نمی‌توانیم بگوییم صنعت بیمه از تحریم‌ها نفع برد یا زیان کرد.

معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی ادامه داد: درست است که بعد از تحریم‌ها ما ریسک‌های زیادی را با پشتوانه دولت به داخل منتقل کردیم به طوری که بخشی از ریسک‌ها توسط صنعت بیمه، برخی توسط کنسرسیوم‌های مشترک پوشش داده شد و در نهایت پولی که قرار بود به خارج از کشور برود با حمایت‌های دولت در داخل باقی ماند.

وی خاطرنشان کرد: البته واگذاری ریسک به خارج از کشور در همین مدت هم انجام می‌شد و اینکه عده‌ای تصور می‌کنند در مدت تحریم‌ها هیچ ریسکی به خارج منتقل نشد اشتباه است. سعی می‌کردیم ریسک‌های مازاد را به خارج واگذار کنیم و وقتی جواب منفی می‌شنیدیم باید به داخلی‌ها مراجعه می‌کردیم.

* کاهش سهم اتکایی خارجی‌ها به 0.85 درصد در پایان سال 93

معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی با بیان اینکه هیچگاه به دنبال این نبودیم که ریسک‌های فاجعه‌آمیز و بزرگ در داخل باقی بماند، گفت: ولی در یک شرایط اجبار باید سازوکاری برای خودمان ایجاد می‌کردیم.

وی ادامه داد: سال 85 که تحریم نبودیم 22.8 درصد ریسک‌های کشور به خارج منتقل شد و در سال 1389 که تحریم‌ها شروع شد این نسبت به 7.12 درصد کاهش یافت؛ در سال 90 به 2.61 درصد و در نهایت در سال 93 به 0.85 درصد کاهش یافت. بنابراین هیچ وقت به صفر نرسیدیم.

*با انتقال ریسک اتکایی به داخل 300 میلیون دلار به صنعت بیمه تزریق شد

صدیق نوحی با اشاره به عدم پذیرش ریسک توسط شرکت‌های بیمه خارجی در زمان تحریم، افزود: به همین دلیل این ریسک‌ها در داخل کشور نگه داشته شد و از محل این نگهداری‌ها در حال حاضر حدود 300 میلیون دلار پول در اختیار صنعت بیمه باقی ماند یعنی بعد از اینکه خسارت‌ها و کارمزدها پرداخت شد 300 میلیون دلار در حساب‌ها باقی ماند و اگر تحریم نبود این پول‌ها به خارج از کشور می‌رفت.

* این 300 میلیون دلار به عنوان ذخایر صنعت بیمه است

وی گفت: بنابراین تا اینجا زیان نکردیم اما با توجه به اینکه پذیرش ریسک در حوزه اتکایی بلندمدت است؛ این 300 میلیون دلار ذخایر صنعت بیمه برای پرداخت خسارت‌‌های آتی نگه داشته می‌شود تا اگر یک خسارت بزرگ رخ دهد پول برای پرداخت آن وجود داشته باشد.

* در 5 سال گذشته در حوزه اتکایی خسارت سنگینی نداشتیم

معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی اظهارداشت: علت اینکه این 300 میلیون دلار در حساب صنعت بیمه باقی ماند به این علت بود که خسارت سنگین و خاصی رخ نداد. تعداد خسارات در این مدت زیاد بود و در فازهای پارس جنوبی خسارت‌هایی به وجود آمد که به ما اعلام شد در حوزه کشتی هم خسارت وجود داشت اما سطح و شدت خسارت‌ها مانند 50 سال گذشته صنعت بیمه بود.

وی ادامه داد: اگر خسارت فاجعه‌آمیزی رخ می‌داد ممکن بود از همه ذخایر استفاده کنیم البته با این خسارت بزرگ صنعت بیمه نابود نمی‌شد چون برای تأمین آن راهکار اندیشیده شده بود. هیچ ریسکی را در این مدت بدون پشتوانه قبول نکرد.

* با رفع تحریم‌ها ریسک را به خارج منقل می‌کنیم اما ظرفیت‌های ایجاد شده را از بین نمی‌بریم

صدیق نوحی در پاسخ به این سؤال که آیا بیمه مرکزی این شرایط را حفظ خواهد کرد و سهم صنعت بیمه را از پوشش ریسک در حوزه اتکایی نگه خواهد داشت، گفت: انتقال ریسک به خارج در صنعت بیمه اقدام درستی است و بیمه اتکایی نمی‌تواند محدود به شرکت‌های بیمه داخلی شود. در همه کشورها متناسب با ظرفیت صنعت بیمه و بازار بخشی از ریسک‌ها را به خارج واگذار می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته انگلستان با توجه به اینکه تعداد شرکت‌های بیمه زیادی دارد و توان بالایی در تأمین خسارت دارد هیچ ریسکی را به خارج واگذار نمی‌کند. در کشور فرانسه هم چنین وضعیت وجود دارد و بخش عمده ریسک‌ها توسط صنعت بیمه آن کشور پوشش داده می‌شود.

معاون بیمه‌های اتکایی بیمه مرکزی گفت: این مساله بستگی به این دارد که صنعت بیمه کشور چه ظرفیت و توانی برای پوشش ریسک دارد. در اینکه بازار بیمه ما در شرایطی است که باید بخشی از ریسک‌ها را به خارج منتقل کند شکی نیست و حتی در دوره‌ای که تحریم بود برای واگذاری آن تلاش شده است اما چون در دوران تحریم ظرفیت‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده است نباید این ظرفیت‌ها را از بین ببرد.

صدیق نوحی با بیان اینکه ظرفیت بازار بیمه کشور ما در صدور و نگهداری هر بیمه‌نامه 1.1 میلیارد دلار است، اظهارداشت: اینکه چقدر از این ظرفیت استفاده کنیم بستگی به تحلیل بیمه‌گر از ریسک دارد. همیشه سعی کردیم از ظرفیت‌های خارج از کشور برای پوشش ریسک استفاده کنیم.

وی افزود: بنابراین باید متناسب با تحلیل ریسک بخشی از ریسک‌ها را به خارج واگذار کنیم اما ظرفیت‌های ایجاد شده در حوزه اتکایی را از بین نخواهیم برد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید