Performancing Metrics

سقوط رژیم شاه از نگاه رییس مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 314070
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 - 09:36
لاریجانی: حکام باید منافع ملی کشور را حفظ کنند
ایسنا نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت مطالعه و فعالیت در حوزه حقوق شهروندی اظهار کرد: ملت و حاکمیت حقوق متقابلی دارند و حکام باید منافع ملی کشور را حفظ کنند.

اتاق خبر - علی لاریجانی در آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های حقوق و زندگی و تجلیل از خدمات محسن اسماعیلی که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد گفت:‌ امیدوارم این محفل باعث شود در رابطه با مسائل حقوقی به خصوص حقوق شهروندان علاقمندی بیشتری نشان داده شود و برخی از کارهای آقای اسماعیلی هم در این رابطه است.

وی با اشاره به ایام دهه فجر افزود: سی و هفت سال پیش واقعه مهمی رخ داد که یکی از ابعاد آن همین حقوق ملت بود که زیر پای حکمرانان از بین می‌رفت. البته نه اینکه سازوکار کارهای قانونی آن زمان وجود نداشت،‌ در آن موقع حتی دو مجلس در کشور بود اما کارکرد درستی نداشتند و نمایندگان این دو مجلس هم توسط ساواک مشخص می‌شدند و هم فقط حرف شاه در مجلس بود و اینگونه بود که از حقوق ملت صیانت نمی‌شد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ملت و حاکمیت حقوق متقابلی دارند تصریح کرد: حکام باید منافع ملی کشور را رعایت و حفظ کنند. پس حقوق ملت از موضوعات بسیار مهم و رعایت نکردن آن یکی از عوامل سقوط رژیم شاه است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: در همان زمان انقلاب شد و امام (ره) کار را وارونه کرد و فرمود مشروعیت همه چیز باید از سوی مردم باشد. امام (ره) می‌فرمودند تابع قانون باشید و مجلس در راس امور است؛ به همین دلیل اکنون همه بخش‌های کشور از جمله رهبری زیر نظر مردم هستند و شکوفایی انقلاب بعد از سی و هفت سال از همین موضوع نشات می‌گیرد که مردم نمایندگان خود را از خود می بینند و این دستاورد بزرگی است.

وی ادامه داد: زبان قانون زبان پیچیده‌ای است و اینکه حقوق مردم را به زبان ساده برایشان بازگو کنیم کار ارزشمندی است و اساس همه قوانینی که نوشته شده این است که زندگی مردم بهتر شود و فهم اینکه این حقوق چیست نیاز به کار رسانه‌ها و نوشته شدن کتاب دارد.

لاریجانی یادآور شد:‌ زمانی که کتاب دکتر اسماعیلی را نگاه می‌کنیم می بینیم اساس حقوق مردم با سوال و جواب تدوین شده که کاری نو هم است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: دو کتاب از این مجموعه نیز در مورد حقوق رسانه است که صیانت از حقوق رسانه ها باید مورد توجه قرار گیرد و اینکه رسانه‌ها به راحتی در کشور فعالیت کنند و آزادی‌های لازم برای فعالیت را داشته باشند امر بسیار ارزشمندی است و حکم مهم جلوبرنده برای کشور همین کارکرد رسانه‌هاست.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به شناخت خود از محسن اسماعیلی اظهار کرد: من بیست و خرده‌ای سال است که ایشان را می شناسم و با حاج آقا مجتبی تهرانی نیز بسیار مانوس بوده‌اند و بحمد الله امروز هم در شورای نگهبان عضویت دارند و خوب عمل می‌کنند و گاهی نیز به مجلس هم می‌آیند و با نمایندگان ارتباط خوبی دارند و از اینکه این محفل برای تجلیل از ایشان برگزار شده از کتابخانه ملی تشکر می‌کنم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید