Performancing Metrics

لایحه حفاظت و احیای تالابها در انتظار تصویب مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 314101
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 - 09:55
لغو تحریم‌ها فرصتی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که حدود 40 درصد تالابهای دنیا در چهل سال اخیر تخریب شده اند و این تخریب با رشد 1.5 درصدی ادامه دارد گفت: لایحه طرح حفاظت و احیای تالابهای کشور مراحل نهایی تصویب را در مجلس می گذران

به گزارش اتاق خبر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ حمید گشتاسب میگونی گفت: بر اساس ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست کلیه عرصه و اعیان املاک متعلق به دولت در تالابها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و سازمان قائم مقام قانونی سازمانهای مربوطه در این مناطق است. همچنین در مواد 187، 191 و 193 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به اجرای مدیریت زیست بومی تالابهای کشور تاکید شده است.

وی افزود: با عنایت به شرح وظایف قانونی مدیریت، حفظ و احیای تالابها در اولویت برنامه های دفتر زیستگاهها و امور مناطق قرار دارد و در این خصوص پیش نویس لایحه حفاظت و احیای تالابهای کشور نیز در این دفتر تهیه شده و مراحل نهایی تصویب در مجلس شورای اسلامی را می گذراند.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طی چند دهه اخیر فعالیتهای توسعه ای انسانی بخصوص سدسازی، کشاورزی، حفر چاههای غیرمجاز، استقرار صنایع، تعرض به حریم تالابها و... و بهره برداری های بی رویه در حوضه های آبریز منتهی به تالاب به همراه بحث های تغییر اقلیم جهانی و خشکسالی های منطقه ای باعث تخریب جدی این زیست بومهای ارزشمند و آسیب پذیرشده است.

وی گفت: طی سالهای اخیر هر چند فعالیتهای سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت تالابها با اتکا به قدرت حاکمیتی و اعتبارات طرح حفاظت و احیای تالابهای در معرض کشور ادامه دارد که منجر به احیای حداقل 10 تالاب مهم کشور و خروج 3 رامسر سایت (آلاگل، آجی گل و آلماگل) و پیگیری خروج تالابهای یادگارلو، شورگل و درگه سنگی از لیست مونترو یعنی تالاب های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی شده است اما در برخی موارد روند اقدامات حفاظتی و احیای صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محیط زیست کند ارزیابی شده و حتی نتایج ملموس مشاهده نمی شود.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که روند اقدامات احیایی بخصوص در محیطهای آبی به نسبت سایر اکوسیستمها طولانی تر است افزود: تلاشهای سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه وقتی اثربخش خواهد بود که هماهنگی های بین بخشی و بین دستگاهی و مهمتر از همه همکاری مردم به کمک اقدامات حفاظتی و احیایی این سازمان بیاید.

وی افزود: در این زمینه سیاست دفتر زیستگاه ها و امو مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تعامل با سایر دستگاههای مسئول بوده که در قالب تفاهم نامه های مشترک اجرایی خواهد شد. همچنین مشارکت تمامی ذینفعان تالاب بویژه جوامع محلی در برنامه ریزی و مدیریت تالابها که با عنوان برنامه مدیریت زیست بومی در دنیا شناخته شده است در بیش از 12 تالاب با اهمیت کشور مراحل تدوین، تصویب و اجرا را می گذراند.

به گفته مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست هدف این رویکرد حفاظت پایدار و بهره برداری خردمندانه از مواهب تالاب است که شعار جهانی سال 2016 کنوانسیون رامسر با عنوان " تالابها برای آینده ما، معیشت پایدار " نیز به این مهم اشاره دارد.

میگونی با اشاره به روز جهانی تالابها با اشاره به این که همه ساله 2 فوریه / 13 بهمن ماه به منظور بالا برن آگاهی عمومی در خصوص ارزش تالابها برای مردم جشن گرفته می شود افزود: در این خصوص کنوانسیون رامسر نیز همه ساله جهت جلب توجه عموم شعاری را با توجه به یکی از کارکردهای تالاب در نظر می گیرد.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست به شعار امسال اشاره و خاطرنشان کرد: امسال شعار روز جهانی تالاب ها "تالابها برای آینده ما، معیشت پایدار" انتخاب شده است که این انتخاب جهت نشان دادن نقش حیاتی تالابها برای رفاه حال و آینده بشریت و ترویج بهره برداری خردمندانه از تالابهاست.

وی با اشاره به این که یکی از کارکردهای اصلی تالابها ذخیره آب تازه برای نیازهای روزانه است تاکید کرد: در عین حال معیشت انسان های زیادی در سراسر جهان مستقیما به فعالیتهای تالابها نظیر ماهیگیری، گیاهان دارویی، اکوتوریسم و... وابسته است این در حالیست که متاسفانه در سراسر دنیا تالابها در حال تخریب هستند.

به گزارش پام، ارزش اکولوژیک تالابها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است، از سوی دیگر بر اساس برآورد مرکز نظارت و پایش محیط زیست جهانی وسعت تالابهای جهان 570 میلیون هکتار است که تقریبا 6 درصد مساحت کره زمین را تشکیل می‌دهند. طبق تقسیم‌بندی کنوانسیون رامسر تالاب ها در سه دسته اصلی «تالاب‌های ساحلی دریایی»، «تالاب‌های داخل خشکی» و «تالاب‌های مصنوعی» در جهان وجود دارد و در ایران بیش از 84 تالاب با اهمیت بین‌المللی شناسایی شده است که از بین آنها تا کنون 24 رامسر سایت با مساحت یک میلیون و 486 هزار و 438 هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌اند.

لازم به ذکر است کنوانسیون رامسر یا کنوانسیون تالاب‌ها پیمانی بین‌الدولی است که در دوم ماه فوریه 1971 /13 بهمن ماه 1349 در رامسر به امضاء رسید.

این کنوانسیون اولین پیمان بین الدولی جهانی است که نگاهی تازه به حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی داشته، ولی با این وجود در مقایسه با پیمان‌های مشابه بعدی مقرراتی کلی و ساده دارد و بر حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها به خصوص در جهت فراهم ساختن زیستگاهی برای پرندگان آبزی تاکید می‌کند، با این وجود طی گذشت سال‌ها گستره دید خود را چنان افزایش داده که تمام ابعاد حفاظت و بهره‌برداری معقول از تالاب‌ها را در بر می‌گیرد و تالاب‌ها را در زمره اکوسیستم‌هایی می‌داند که در حفاظت از تنوع‌زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و هم اکنون 169 کشور عضو رسمی این کنوانسیون دو هزار و 225 تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت 214 میلیون و 569 هزار و 564 هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

تالاب های ایران به کمک همه مردم نیاز دارند

مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در حاشیه برگزاری هجدهمین جلسه کمیته راهبری این طرح و با توجه به نزدیک شدن به روز جهانی تالاب ها نکاتی را در این خصوص یادآوری کرد.

به گزارش ایسنا؛ مایکل موزر دستاوردهای ۱۰ سال اخیر ایران در خصوص مدیریت و حفاظت از تالاب ها را برجسته برشمرد و از جمله نشانه‌های مثبت در این زمینه را تغییر دیدگاه و نگرش تصمیم سازان و مردم و نیز افزایش همکاری های بین بخشی دانست.

او گفت: با این حال بسیاری از تهدیدات از جمله پروژه های توسعه کماکان باقی مانده و تغییرات اقلیمی در حال سرعت گرفتن است. بنابراین ضرورت زیادی برای گسترش و توسعه این دستاوردها در سایر تالاب های کشور است.

او این امر را مستلزم حمایت های استراتژیک قوی در سطوح استانی و محلی دانست و گفت: تصویب قانون جدید در خصوص تالاب ها می­‌تواند گامی اساسی در این زمینه باشد و امیدوارم به زودی شاهد تصویب "استراتژی و برنامه عمل ملی حفاظت از تالاب ها" و به دنبال آن شکل گیری شورای بین بخشی ملی تالاب ها نیز باشیم.

او همچنین با اشاره به ویژگی­های اقلیمی کشور ایران توجه ویژه و درست به موضوع اقتصاد و قیمت گذاری آب و حرکت در این مسیر را از ضرورت­ های حفاظت پایدار از تالاب­ ها در بلند مدت دانست و گفت: پرداختن به موضوع اقتصاد مرتبط با مدیریت مناطق حفاظت شده را از الزامات رویکردهای جدید حفاظتی بر شمرد.

موزر در ادامه گفت: تالاب‌های ایران گنجینه ای جهانی هستند و نیازمند توجه ویژه در سطح بین المللی هستند.

او تأکید کرد: با توجه به شکل گیری کنوانسیون رامسر در سال 1971 در ایران، این کشور در سطح جهانی و منطقه قهرمان حفاظت از تالاب ها بوده است و برداشتن تحریم ها می تواند به عنوان فرصتی برای تقویت همکاری های بین المللی در خصوص حفاظت از تالاب ها باشد و به زودی شاهد همکاری های محکمتر موسسات بین المللی و بخش خصوص در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده برای حفاظت از تالاب های ایران خواهیم بود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید