Performancing Metrics

تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش از 23 بهمن ماه جاری | اتاق خبر
کد خبر: 314260
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1394 - 21:10
طرح معطل مانده تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب طرح “باران” در شرایطی که دولت بر اخذ مالیات عادلانه و متناسب با درآمدهای اصناف تاکید دارد، تا ۱۰ روز دیگر (۲۲ بهمن) به صورت رسمی اجرا می‌شود.

طرح معطل مانده تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب طرح “باران” در شرایطی که دولت بر اخذ مالیات عادلانه و متناسب با درآمدهای اصناف تاکید دارد، تا ۱۰ روز دیگر (۲۲ بهمن) به صورت رسمی اجرا می‌شود.
به گزارش اتاق خبر و به نقل از اتاق اصناف ایران، چندی پیش لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) در جلسه هیات دولت به ریاست رییس جمهوری تصویب شد که با تصویب این لایحه، تمامی صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم (صنفی و غیرصنفی) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای (اعم از حقیقی و حقوقی) مکلفند نسبت به ثبت درخواست دریافت شناسه پایانه فروشگاهی در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور و اخذ شناسه و مجوزهای لازم جهت نصب و بکارگیری آن برای هر پایانه فروشگاهی اقدام کنند.

این طرح، اتخاذ سیاستی تشویقی، شفاف و مناسب جهت اجرای عادلانه قانون مالیات‌هاست که ثبت نام واحدهای صنفی برای تجهیز رایگان به این صندوق‌ها از امروز کلید خورد.

رییس اتاق اصناف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد که کار اصلی اجرای این طرح از امروز – ۱۲ بهمن – آغاز شده اما افتتاح رسمی آن از بیست و دوم بهمن ماه خواهد بود. به گفته وی، طبق قرارداد با سازمان امور مالیاتی در مرحله اول ۲۹ صنف مشمول تجهیز اصناف به صندوق مکانیزه فروش در قالب طرح “باران” می‌شوند اما این طرح قرار است مشمول همه اصناف شود که فرآیند و زیرساخت‌های آن باید طی شود.

اجرای بزرگترین پروژه ساماندهی مالیاتی کشور

اتاق اصناف ایران به منظور عملیاتی کردن برنامه‌های دولت و در راستای حمایت از اصناف کشور، با نظارت بر تمامی فازهای اجرایی طرح “باران” (بازار رسمی الکترونیک اصناف ایران) در اجرای بزرگترین پروژه ساماندهی مالیاتی کشور که سالها معطل مانده است، پیش قدم شد و با کمک به دولت و تجهیز رایگان واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش، بستر لازم جهت اجرای قوانین مرتبط با مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده اصناف را مهیا کرده است که باحمایت از اصناف و مردم زمینه ها و زیر ساخت‌های لازم برای پرداخت عادلانه مالیات، شفاف سازی و در نتیجه تحقق درآمد پایدار دولت در اداره بهینه کشور را فراهم می کند.

اشخاص مشمول، مطابق مقررات این قانون مکلفند رویدادهای مالی فعالیت‌های شغلی خود اعم از صورت‌حساب خرید و فروش روزانه کالا و خدمات و هزینه را در پایانه فروشگاهی ثبت کنند.

بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مؤدیان مالیاتی ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (مکانیزه فروش) یا رایانه دارای سیستم نرم‌افزار فروشگاهی هستند که در صورت عدم استفاده از سامانه‌های مذکور از معافیت مالیاتی مقرر در قانون برای سال مربوط محروم خواهند شد.

همچنین، هزینه‌های انجام شده بابت خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سامانه صندوق فروش (POS مکانیزه فروشگاهی) یا رایانه توسط صاحبان مشاغل مذکور (اعم از سخت افزار و نرم افزار)، از درآمد مشمول مالیات مؤدیان مزبور در اولین سال استفاده قابل کسر است.

بر این اساس معیار شناسایی صاحبان مشاغل فوق‌الذکر، جواز کسب فعالیت صادره توسط مراجع ذی‌صلاح است که در صورت نداشتن جواز کسب، نوع فعالیت مندرج در پرونده های مالیاتی آنان ملاک عمل خواهد بود.

با اجرای کامل این طرح و اتصال اکثریت واحدهای صنفی به صندوق های مکانیزه، با امکانات در نظر گرفته شده برای صندوق های مکانیزه در این طرح از قبیل اتصال به اینترنت، اتصال آنلاین به سازمان امور مالیاتی ، اتصال به شبکه خرید و فروش ، امکانات حسابداری و انبارداری و ….، شبکه ای عظیم از واحدهای صنفی ایجاد می شود تا از این طریق تشکل‌های صنفی بتوانند ضمن مدیریت واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و ارائه مشوق های مناسب به اعضای عضو شبکه به منظور جذب واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب، امکان مدیریت و کنترل بازار را نیز از طریق نظارت بر قیمت ها، تحلیل موجودی بازار و … فراهم کند.

ردیابی و کنترل شبکه قاچاق با طرح باران

رییس اتاق اصناف کشور درباره فواید این طرح اینگونه توضیح داد که با اجرایی شدن این طرح بازرسی‌های صنوف مکانیزه و بخش قابل توجهی از هزینه‌های سخت‌افزاری و بازرسی اصناف کسر می‌شود و شبکه قاچاق به عنوان بزرگ‌ترین معضل پیش روی کشور قابل ردیابی و کنترل خواهد بود. همچنین واسطه‌های غیرضرور حذف شده و هر واحد صنفی می‌تواند به صورت آنلاین از موجودی انبار مطلع شده و فاکتور فروش الکترونیکی نیز برای مشتریان صادر کند.

به گفته علی فاضلی، طرح “باران” اصناف را با سیستم های فروش الکترونیکی آشنا و ترغیب خواهد کرد و این موضوع یکی از موارد مورد توجه دولت در برنامه ششم توسعه است و باید سالانه دو درصد بازارهای مجازی گسترش یابد.
با اجرای طرح “باران” هر واحد صنفی می‌تواند به صورت آنلاین از موجودی انبار مطلع شود و انبار گردانی و قیمت ها را ثبت کند. همچنین با محاسبه ارزش افزوده، فاکتور فروش الکترونیکی برای مشتریان صادر کرد و در این طرح با استفاده از تشویق‌های قانونی و ارائه خدمات ارزش افزوده بار هزینه خرید صندوق فروشگاهی را از دوش اصناف برمی‌دارد و علاوه بر آن زیرساخت‌های بسیار مناسبی را برای اتاق اصناف و دولت فراهم خواهد کرد.

منبع: اتاق اصناف ایران

نظرات
ADS
ADS
پربازدید