Performancing Metrics

در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی برسیم | اتاق خبر
کد خبر: 314394
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 07:12
روحانی:

رییس جمهور با اشاره به حضور هیات های مختلف تجاری و اقتصادی از کشورهای خارجی در ایران، گفت: امروز اشتیاق دنیا برای تعامل با ایران را مشاهده می کنیم و می بینیم دنیا احساس می کند که در ایران علاوه بر اینکه ثبات حاکم شده است، مردم خوب و جوانان تحصیل‌کرده انرژی و جایگاه استراتژیک بسیار خوبی وجود دارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه گفت وگوی زنده تلویزیونی که بعد از خبر 19 شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه آنچه که می توانم به مردم قول بدهم این است که دولت از کارآفرینان حمایت خواهد کرد، افزود: در سفر اخیر به دو کشور اروپایی در کنار اعضای دولت که محدود بودند، صنعتگران و فعالان بخش خصوصی بسیاری حضور داشتند و شاید برای اولین بار بود که در این کشور در سفر یک دولت به اروپا، در همه صحنه ها در کنار دولتمردان ده ها نفر از کارآفرینان داخلی حضور داشتند. در سفر اخیر حتی در ضیافت شام نخست وزیر ایتالیا نیز فعالان اقتصادی کشورمان در کنار هیات دولت حضور داشتند.

روحانی با اشاره به شرایط حساس پسابرجام، گفت: بعد از برجام یک خطر وجود دارد که به شیوه قبل باز گردیم. شیوه قبل یعنی فروش نفت و خرید کالاهای مصرفی و اساسی با درآمد حاصل از آن بازگردیم.

وی همچنین به کاهش قیمت نفت طی سال های اخیر اشاره و اظهار کرد: گرچه کاهش قیمت نفت فشار بسیاری بر ما وارد کرد اما در کنار این فشار فرصتی نیز برای کشور ایجاد شد و طی آن ما توانستیم کم کم از اعتیاد وابستگی به نفت فاصله بگیریم به گونه ای که مشاهده می کنیم در بودجه سال 95 تکیه ما به نفت تنها 25 درصد است.

رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در راستای کاهش گام به گام وابستگی به نفت و خام فروشی است، گفت: کاهش وابستگی به نفت جزء برنامه های دولت بود اما فشار اخیر ناشی از کاهش ناگهانی قیمت نفت باعث شد که دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد. در همین راستا نیز باید مراقب باشیم و اراده ما بر این باشد که در صورت افزایش قیمت نفت اتکای ما به صادرات غیرنفتی باشد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد نحوه تعامل با کشورهای خارجی در دوران پسابرجام، تصریح کرد: بر اساس برنامه دولت در این زمینه اولا نمی خواهیم که نگاه مان صرفا به غرب باشد بلکه معتقدیم باید از همه کشورهای دنیا استفاده کنیم و ایران باید تبدیل به فضایی شود که در آن کشورهای مختلف برای همکاری رقابت می‌کنند و این ایران است که از میان آنها انتخاب می‌کند.

رییس جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت کشورهای آسیایی و تمایل دولت برای همکاری با آنها، خاطرنشان کرد: آسیا و رابطه با آسیا برای دولت یازدهم بسیار مهم است. همان طور که مشاهده کردیم در سفر اخیر رییس جمهور چین تصمیم گرفتیم که قرارداد بلند مدت 25 ساله‌ای با این کشور منعقد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در سفر رییس جمهور روسیه نیز مشاهده کردیم که تصمیمات مهمی میان روسای جمهور دو کشور برای ارتقای روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای اتخاذ شد.

روحانی گفت: در سفر اروپا نیز تصمیمات مهمی اتخاذ کردیم اما شکل این تصمیمات با گذشته متفاوت است. در گذشته ما با درآمد حاصل از فروش نفت به کشورهای مختلف کالا وارد می کردیم اما امروز مبنای ما بر این است که سرمایه خارجی وارد کشور شود و با این سرمایه در تولید و اشتغال جوانان و همچنین برای حضور در بازارهای خارجی شراکت کنیم.

رییس جمهور با اشاره به نحوه تعامل و قراردادهای اخیر با شرکت خودروسازی فرانسه، با تاکید بر اینکه در صنعت خودرو باید به کلاس جهانی و مقام صادرکننده خودرو برسیم، اضافه کرد: در قراردادهای اخیر مبنا این است که طرف مقابل سرمایه را به کشور می آورد و پس از تولید خودرو حداقل 30 درصد آن به کشورهای خارجی صادر می شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید