Performancing Metrics

اخبار ضد‌و‌نقیض از نتیجه شکایت ترکیه از ایران | اتاق خبر
کد خبر: 314520
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 15:06
پرس تی وی نوشت: طی روز گذشته اخبار ضد‌‎و‌‎نقیضی دربارۀ نتیجۀ شکایت گازی ترکیه از ایران به دیوان داوری بین‎المللی منتشر شده است.

اتاق خبر - آنکارا در ژانویه سال ۲۰۱۲ (دی ماه 1390) به دلیل اختلاف با ایران بر سر قیمت گاز وارداتی به ترکیه به دیوان داوری بین‌المللی در سوئیس شکایت کرد.


روز سه‌شنبه (13 بهمن) برات البیرق، وزیر انرژی ترکیه گفت حکم دیوان داوری بین‌المللی شامل تخفیف ۱۳.۳ تا ۱۵.۸ درصدی در بهای گاز خریداری شده از ایران از سال ۲۰۱۱ به بعد است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت البیرق که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را در سفر به امریکایی لاتین همراهی می‌کند، گفته است: «درمورد تعدیل نرخ گاز با ایران گفت‌وگو می‌کنیم.»

وی افزود: «داوری بین المللی از ایران و ترکیه خواسته است در خصوص تعدیل در نرخ گاز در محدوده 15.8 – 13.3 درصد به توافق برسند. اگر دو طرف در یک بازۀ زمانی مشخص حداکثر سه یا چهار ماه به توافق نرسند، داوری بین‌المللی میزان تعدیل در نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه را مشخص خواهد کرد، اما ما تصمیم داریم با ایران در این زمینه گفت‌و‌گو کنیم.»


رسانه‌ها ترکیه روز سه‌شنبه (13 بهمن) ادعا کردند داوری بین‌المللی حکم نهایی خود را در خصوص شکایت ترکیه صادر و بر لزوم کاهش نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه تاکید کرده است.

حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «آن‌ها خواستار کاهش قیمت گاز از سال 2010 شده بودند که دادگاه سال 2011 را پذیرفته است.»

وی افزود: «ترکیه در شکایت نخست خود با ادعای کم فروشی گاز برای سال‌های 2004 تا 2015 ادعای خسارت کرده بود که در صورت محکومیت باید 20 میلیارد دلار پرداخت می‌کردیم، اما دادگاه به نفع ایران رای داد و آنکارا در شکایت دوم ادعا کرده بود قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه در مقایسه با گاز صادراتی سایر کشورها گران تر است و برای تائید ادعای خود به کاهش قیمت جهانی گاز و سایر سوختها استناد کرده بود.»


عراقی با بیان اینکه مبلغ دقیق جریمه‌ای که به ترکیه باید پرداخت شود، هنوز مشخص نشده است، افزود: «شاید مبلغ جریمه یک میلیارد دلار باشد که البته هنوز نهایی و تعیین نشده و دربارۀ چگونگی پرداخت جریمه نیز توافق نشده است.»

شرکت ملی گاز ایران نیز روز سه شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد پرونده داوری مربوط به اختلاف در قیمت گاز صادراتی با شرکت بوتاش ترکیه هم اکنون در دیوان داوری بین المللی در دست بررسی است و «رای نهایی هنوز صادر نشده است».

این شرکت اخبار منتشر شده دربارۀ نتیجۀ پروندۀ شکایت ترکیه را بیان کنندۀ تصمیم نهایی و لازم الاجرای دیوان داوری ندانست و افزود این شرکت همچنان منتظر اعلام رای نهایی دیوان در این خصوص است.

براساس اطلاعیۀ شرکت ملی گاز ایران، این شرکت قیمت فعلی گاز صادراتی ایران را منصفانه و منطقی می‌داند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید