Performancing Metrics

اختلال اینترنت درسیستان و بلوچستان | اتاق خبر
کد خبر: 314553
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1394 - 22:45
اختلال و قطع و وصل مکرر شبکه اینترنت سیستان وبلوچستان بسیاری از مشترکان را کلافه کرده و از سوی دیگر متخصصان و کارکنان مخابرات را به جنب و جوش مضاعف واداشته است.

اتاق خبر: امروزه اگر نگوییم تمام فعالیت های مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم به شبکه اینترنت ارتباط دارد به یقین بسیاری از کارها به این شبکه مرتبط می شود و در واقع شبکه اینترنت نقشی حیاتی در کنار سایر نیازهای انسان به خود گرفته است.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ از کشاورز و بقال دورترین روستا تا سازمانها، وزارتخانه ها، هایپر مارکت های بزرگ، پمپ های بنزین، شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی همه و همه بخشی از حیات خود را در گرو فعال بودن اینترنت می دانند.
از حدود یک هفته پیش تا کنون قطع و وصل اینترنت سیستان و بلوچستان و گاه طول کشیدن قطعی آن تا ساعتها، تمامی مشترکان را کلافه و سردرگم کرده بطوری که تماس های مکرر شهروندان با ایرنا سبب شد تا خبرنگار ما در تماس با مسئولان دست اندرکار از چند و چون ماجرا با خبر شود.
این در حالی است که رسانه های ارتباط جمعی این استان که ابزار اصلی شان شبکه های اینترنت است نیز با مشکل جدی رو به رو شده و در دو سه روز گذشته از قافله پرسرعت انتشار اخبار عقب مانده و به سبب خبر خوردگی شرمنده مردم شدند.
خبر خوردگی اصطلاحی در رسانه هاست که چنانچه خبر به سرعت و در زمان مقرر انتشار نیابد خبرنگار، دبیر، سردبیر و سایر زنجیره های مرتبط با آن به خبرخوردگی متهم و در مقابل مردم به عنوان مخاطبان اصلی شان شرمنده می شوند.
یکی از شهروندان زاهدانی در تماس با ایرنا اظهار داشت: از چند روز گذشته تاکنون خدمات اینترنت بسیار ضعیف شده و گاه حتی خطهای تلفن نیز قطع و وصل می شود.
وی که خود را رضا صیاد معرفی کرد، افزود: شاید مشکل اصلی، اتصال هزار و 361 روستا به شبکه اینترنت پر سرعت است که باعث شده در سایر نقاط استان قطعی اینترنت رخ دهد.
وی بیان کرد: در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد با اتصال سایر روستاهای استان به شبکه اینترنت پر سرعت اختلال ها چندین برابر می شود.
وی خاطر نشان کرد: در دنیای امروز که همه فعالیت ها به اینترنت نیاز دارد اینگونه قطعی اینترنت بسیار زیان آور است.
یکی از خبرنگاران زاهدان نیز گفت: حساسیت کار رسانه ها بر هیچکس پوشیده نیست و در عصر کنونی که به عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشهور است و دنیا حتی از آن نیز فراتر رفته، رسانه ای موفق است که خبر را در کوتاهترین زمان ممکن با دقت و صحت لازم به مخاطبان انتقال دهد.
اسماعیل مرادقلی افزود: متاسفانه در سه روز گذشته قطع و وصل شبکه اینترنت سبب کندی فعالیت خبری شده است، هر چند مسئولان و متخصصان مخابرات تلاش خود را برای رفع این نقیصه بکار گرفته اند اما بازهم این مشکل پابرجاست و انتظار داریم هر چه سریعتر برطرف شود.

**قطعی اینترنت به سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ربطی ندارد
سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سیستان و بلوچستان و اتصال هزار و 361 روستای این استان به شبکه اینترنت پرسرعت باعث شده برخی افراد به اشتباه گمان کنند اختلال های شبکه اینترنت به این طرحهای اتصالی مربوط است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قطع و وصل اینترنت استان هیچ ربطی به سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد.
محمود طاهری افزود: سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اتصال هزار و 361 روستای استان به شبکه اینترنت پر سرعت بود و قرار است هزار و 800 روستای دیگر نیز در اواخر اردیبهشت ماه سال آینده به این شبکه متصل شوند.
وی ادامه داد: با سفر وزیر، پهنای باند سیستان و بلوچستان به 21 گیگابایت در ثانیه افزایش یافت و این امر نشاندهنده بی ارتباطی قطع و وصل اینترنت به شرکت ارتباطات زیر ساخت است.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت استان اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود مشکل اصلی قطع و وصل اینترنت به روترهای شرکت مخابرات استان مربوط است.
طاهری گفت: البته مشکل اینترنت استان از نیمه شب گذشته رفع و هم اینک قطعی اینترنت در استان وجود ندارد.

**قطع اینترنت به سرقت تجهیزات مخابرات نیز ربطی ندارد
به دلیل گستره زیاد سیستان و بلوچستان و پراکندگی کم جمعیت در آن، با وجود تدابیر مراقبتی گاه برخی افراد سودجو اقدام به سرقت برخی وسایل و تجهیزات مخابراتی می کنند که این امر باعث قطع ارتباط تلفنی و اینترنتی در قسمت هایی از استان می شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکل اصلی قطع و وصل اینترنت استان در چند روز اخیر یک مشکل فنی داخلی و مربوط به حوزه مخابرات استان بوده است.
محمودرضا رضایی افزود: به دلیل بروز مشکل در روتُر اصلی مخابرات سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته گاه قطعی های چندساعته در اینترنت مشترکین رخ داده است.
وی ادامه داد: این روتُر از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری دچار مشکل شده بود.
مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نیمه شب گذشته با تعویض یک قطعه سخت افزاری این روتر و برنامه ریزی مجدد آن مشکل قطع اینترنت رفع شده است.
رضایی بیان کرد: این روتر در یکی از ساختمان های شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان قرار دارد و قطع اینترنت ربطی به سرقت هایی که گاه دامنگیر تجهیزات مخابراتی می شود، ندارد.
وی افزود: از مشترکین محترم به دلیل صبر و تحمل آنان سپاسگذاری می کنم.
شاید در گذشته های دور بدون تلفن، اینترنت، رایانه و سایر وسایل ارتباط جمعی امکان زندگی راحتی وجود داشت اما هم اینک نمی توان بدون هر یک از موارد ذکر شده زندگی آرامی داشت و حتی تصور آن برای برخی افراد سخت است و از آن به عنوان یکی از بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله یاد می کنند.
تلاش شبانه روزی متخصصان و نیروهای سخت کوش مخابرات که گاه کیلومترها راه و کوهپیمایی برای تعویض یک قطعه کوچک یا بزرگ را طی می کنند بر هیچکس پوشیده نیست و مردم به خوبی می دانند که تامین و تعویض قطعات سخت افزاری آن هم در استان پهناوری چون سیستان و بلوچستان با مشکلات عدیده ای رو به رو است اما وابسته شدن زندگی روزمره به امکانات و تجهیزات ارتباطی و فناوری و رسانه ای موجب شده تا با کوچکترین اختلالی در این شبکه ها، فعالیتهای اجتماعی دچار مشکل شوند.
این مشکلات گرچه بسیاری از مردم را با استرس و نگرانی رو به رو می سازد اما به یقین کارکنان و متخصصان مخابرات را به مراتب نگرانتر می کند به گونه ای که تا زمان برقراری مجدد ارتباط ، خواب و استراحت را از آنان گرفته و استرس شان را چندین برابر افزایش می دهد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید