Performancing Metrics

ظریف انگلیس را ترک کرد | اتاق خبر
کد خبر: 315070
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1394 - 13:17
ایرنا نوشت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه پس از دو روز کاری بسیار فشرده، لندن را به مقصد تهران ترک کرد .

اتاق خبر - ظریف در دو روز گذشته علاوه بر شرکت در نشست یک روزه سوریه و انجام دیدارهایی در حاشیه این اجلاس و نیز دیدارهایی با مقامات انگلیس، در دو مرکز تحقیقاتی در لندن نیز حضور یافت و به تشریح مواضع تهران در قبال مسایل منطقه ای و بین المللی و نیز ابعاد مساله برجام پرداخت.

ظریف روز جمعه نیز با استفاده از فرصت ایجاد شده، با مقامات انگلیس دیدارها و گفت وگوهای متعددی داشت که محور آنها مسایل دوجانبه، مسایل منطقه ای و اجرایی شدن برجام از جمله رفع موانع همکاری های بانکی بود.

دیدار با هاموند وزیر خارجه انگلیس:
ظریف صبح روز جمعه با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیداری یک ساعت و نیم داشت که پس ازآن در نشستی خبری اعلام کردند که صدور ویزای سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن ظرف چند هفته آینده آغاز می شود.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در پیامی که پس از دیدارش امروزش ( جمعه ) در صفحه توئیترش منتشر کرد، گفت: سفر رسمی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، اولین سفر یک مقام ارشد ایرانی در این سطح ظرف ده سال گذشته به انگلیس است که نشانه ای از گرم شدن روابط دو کشور بشمار می آید.
وی با انتشار تصاویری از دیدارش با ظریف گفت، مسایل دوجانبه و مسایل منطقه ای ازجمله مسائلی بود که در دیدار وزیر خارجه ایران موردبحث و گفت وگو قرار گرفته است.
فیلیپ هاموند، در نشست مشترک خبری اش با ظریف گفت که دولت انگلیس تلاش می کند تا هرچه سریع تر موانع ارتباطات بانکی با ایران برداشته شود.
وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: ما همچنان موضوعاتی راداریم که باقی مانده اما تلاش می کنیم تا بر آنها فائق آییم. بانک های ما طی سال های گذشته رابطه ای را با ایران نداشته و حالا باید این روابط را بازسازی کنند.
وی افزود: درحالی که روابط عادی می شود و تحریم ها برداشته می شود بانک ها باید ضوابط قانونی شان را برای ازسرگیری همکاری ها تبیین کنند.
هاموند خاطرنشان ساخت: ما با همکارانمان در آمریکا، فرانسه، آلمان و مقامات بانکی ایران در تلاش هستیم تا هرچه سریع تر این پروسه را به پایان برسانیم.
وزیر خارجه انگلیس افزود: ما می خواهیم که بانک هایمان بتوانند از شرکت های انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران حمایت کنند.
وی گفت: این علاقه ما و ایران است که هرچه سریع تر این محدودیت ها را از سر راهمان برداریم.
ظریف نیز در این نشست مشترک خبری گفت :فرصت بسیار خوبی بود که در حاشیه اجلاس کمک کنندگان به سوریه دیدارهای دوجانبه ای در لندن با مقامات انگلیس داشته باشیم .
وزیر خارجه ایران افزود: در دیدار امروز علاوه بر مسایل منطقه ای در مورد نحوه اجرای برجام و همچنین موضوع همکاری های بانکی و اقتصادی و سرمایه گذاری صحبت کردیم .
وی افزود: دراین دیدار توافق کردیم که تا چند هفته دیگر دو کشور صدور ویزا برای شهروندان عادی و گذرنامه های عادی شروع کنند.
ظریف افزود: به نظر ما این اقدام، یک حرکت مثبت در جهت تبادل بیشتر بین مردم دو کشور است و امیدواریم که به درک بهتر از یکدیگر کمک کند

**دیدار با آزبورن وزیر دارایی انگلیس:
پس از این دیدار، وزیر خارجه ایران با جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس نشستی برگزار کرد که محور این دیدار همکاری های اقتصادی و رفع موانع در این زمینه از جمله مسایل بانکی بود.
آزبورن در جریان این دیدار ضمن اعلام سفرش به ایران در سال جاری میلادی گفت که مسایل و مشکلات موجود در راه گسترش روابط اقتصادی دو کشور از جمله وجود مسایلی در مسیر همکاری های بانکی را درک می کند و به دنبال حل این مسایل است.
وی همچنین عنوان کرد که دولت انگلیس از سرمایه گذاری شرکت های انگلیسی در ایران حمایت می کند و متعهد به اجرای برجام است.
وزیر دارایی انگلیس همچنین از اقدامات انجام پذیرفته برای حل و فصل مشکلات بانک های ایرانی مستقر در لندن خبر داد.
وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار ضمن اشاره به اجرایی شدن برجام و عمل کشورمان به تعهدات خود خواستار حل و فصل برخی مشکلات فیمابین در توسعه همکاری های اقتصادی ، بانکی و مالی بین دو کشور شد.
ظریف ضمن استقبال از گسترش مناسبات اقتصادی ایران و انگلیس گفت که ایران بیش از واردات، به دنبال جلب سرمایه گذاری خارجی است.
وی همچنین عنوان کرد که فرصت های زیادی بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله حوزه های نفت و گاز، حمل ونقل و نیز هواوفضا در ایران فراهم شده است.

**دیدار با مشاور امنیت ملی انگلیس:
ظریف همچنین در ادامه دیدارهای فشرده روز جمعه اش با 'مارک لیال گرانت'( mark lyall grant) مشاور امنیت ملی نخست وزیر انگلیس دیداری در پشت درهای بسته داشت.
در این دیدار که در محل دفتر نخست وزیری صورت گرفت، طرفین در خصوص مسایل دوجانبه و منطقه ای گفت وگو کردند.
ظریف در این دیدار عنوان کرد که ایران آماده کمک به حل بحران های منطقه بوده و توافق هسته ای ایران و برجام می تواند مدل خوبی برای حل این بحران ها بشمار آید.

**دیدار با لرد لامونت و صاحبان کسب وکار انگلیس:
ظریف همچنین بعد از ظهر روز جمعه در نشست مدیران شرکت ها و فعالان اقصادی انگلیس به میزبانی لرد لامونت فرستاده تجاری انگلیس در ایران و موده (maude ) معاون وزیر تجارت این کشور درامور تجارت و سرمایه گذاری، حضور یافت.
در این دیدار که در محل 'لانکاستر هاوس ' برگزار شد، نمایندگان بخش های تجاری انگلیس آمادگی خودشان را برای حضور در بازار ایران اعلام داشتند.
صاحبان صنایع و بخش های تجاری انگلیس در این نشست گفتند با توجه به اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها ، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران از جمله در زمینهٔ نفت و گاز فراهم شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این ضیافت که با حضور تعدادی از مدیران شرکت های انگلیسی و اروپایی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای برجام و عمل طرفین به تعهدات خود زمینه های توسعه همکاری های فیمابین را تشریح و خواستار حضور شرکت های پیش روی در بازار فن آوری و سرمایه گذاری کشورمان شد.

**حضور در نشست اندیشکده 'روسی':
ظریف همچنین در عصر روز جمعه در میزگردی با حضور اساتید و محققان انگلیسی در اندیشکده روسی ( RUSI) در لندن حضور یافت.
وزیر خارجه ایران در این نشست نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های کشورمان در زمینه مسایل سیاست خارجی و تحولات منطقه ای پرداخت.
وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه نیز در حاشیه کنفرانس کمک کنندگان به سوریه دیدارهای فشرده ای با سران و وزیر خارجه شماری از کشورهای جهان از جمله با نخست وزیر انگلیس و جان کری داشت.
ظریف روز پنجشنبه گذشته با 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل، 'والستروم 'وزیر خارجه سوئد، ملک عبدالله پادشاه اردن ، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، حیدر علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، دیویدکامرون نخست وزیر انگلیس، داود اوغلو نخست وزیر ترکیه ، دیدار و گفت وگو داشت.
مسایل دوجانبه، مسایل منطقه از جمله بحران سوریه از جمله محورهای گفت وگو ظریف با مقامات یاد شده بود.
ظریف همچنین در حاشیه کنفرانس سوریه با جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار و در خصوص روند اجرای برجام با وی گفت وگو داشت.
محمد جواد ظریف همچنین عصر روز پنجشنبه گذشته نیز با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس دیدار داشت.
در این ملاقات طرفین پیرامون مناسبات فیمابین دو کشور و توسعه همکاری های پارلمانی گفت وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز پنجشنبه در سخنانی در پارلمان انگلیس با بیان اینکه توافق هسته ای وین موید این است که دیپلماسی جواب می دهد تصریح کرد که می توان ازاین الگو برای حل مشکلات سخت تر استفاده کرد.
در این نشست علاوه بر نمایندگان پارلمان انگلیس، شماری از روزنامه نگاران، محققان و فعالان مدنی و نیز ایرانیان مقیم انگلستان حضور داشتند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر روز پنجشنبه نیز در سخنانی در کنفرانس کمک کنندگان به سوریه در لندن، گفت وگو را تنها راه حل پایان بحران سوریه خواند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین شامگاه پنجشنبه در نشستی با روسای نهادهای ایرانی وایرانیان مقیم انگلیس درلندن بابیان اینکه پروژه ایران هراسی با تحولات اخیر فروریخته است گفت: تهران آماده همکاری اقتصادی با تمام کشورهای جهان است.
سفر محمدجواد ظریف به لندن در حالی صورت می گیرد که آخرین سفر صورت گرفته در این سطح، در سال 2004 صورت گرفته است

نظرات
ADS
ADS
پربازدید