Performancing Metrics

تجار برای صادرات سیب‌زمینی، جایزه می‌گیرند! | اتاق خبر
کد خبر: 315356
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1394 - 08:07
مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: تجاری که صادرات مطلوبی در زمینه سیب‌زمینی داشته باشند، به ازای هر کیلو، 1500 ریال جایزه دولتی دریافت می‌کنند.

اتاق خبر- مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: تجاری که صادرات مطلوبی در زمینه سیب‌زمینی داشته باشند، به ازای هر کیلو، 1500 ریال جایزه دولتی دریافت می‌کنند.

عبدالله جعفری اظهار کرد: تشویق تولیدکننده‌ها و تجار برای صادرات محصولاتی مانند سیب‌زمینی، سیاستی است که در پی مازاد تولید و برای تنظیم بازار ابلاغ می‌شود. در واقع صادرکنندگان تا پایان سال مهلت دارند با ارائه مدارک خود به مدیریت تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، این مبلغ را برای تناژ صادراتی خود دریافت کنند.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه امسال سیب‌زمینی جزو محصولاتی بود که توانست از طریق صادرات، اعلام خریدهای تضمینی و حمایت‌های دولتی، تا حد زیادي از «ماندن روی دست کشاورزان» نجات یافته و جایگاه خود را حفظ کند. به عبارتی برای محصولاتی با مازاد عرضه، صادرات به سایر کشورها تنها راه چاره به شمار می‌رود؛ چراکه در مجموع، جابه‌جایی مازاد نیاز و ارسال آن به سایر استان‌ها، نتیجه‌ای جز کاهش قیمت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت محصولی مانند سیب‌زمینی در سراسر کشور، می‌تواند منجر به کاهش رغبت کشاورزان برای کشت در سال آینده و در نتیجه بر هم خوردن تنظیم بازار شود. از این‌رو، صادرات می‌تواند ابزار مناسبی برای پیشگیری از این معضل به شمار آید. همچنین کشاورز حق دارد که بعد از تحمل یک سال زراعی، به حداقل سود دست یابد، نه این‌که همه تلاش خود را برای فروش صرف محصول و جلوگیری از فساد آن خلاصه کند.

جعفری با اشاره به این‌که وظیفه تنظیم بازار، نظارت بر عرضه و تقاضا، جبران کسری و هدایت فزونی‌ها برای صادرات است، افزود: بر اساس دستورالعمل معاون اول رییس‌جمهور، نظارت بر خرده‌فروشی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است و تنظیم بازار رسالتی در این زمینه ندارد. این در حالی است که با همکاری تولیدکنندگان، صادرکنندگان، تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌ها، برنامه‌های صادراتی بخش کشاورزی استان زنجان عملیاتی می‌شود.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: مبادی گمرک زنجان و سایر گمرکات (به واسطه تجار) دروازه‌های صادرات استان زنجان محسوب می‌شود. خوشبختانه در 9 ماه امسال نیز توانستیم 35 هزار تن از محصولاتی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را به کشورهایی مانند عراق، ترکمنستان و آذربایجان صادر کنیم، در حالی که این میزان پارسال حدود 13 هزار تن بود.

منبع: ایسنا 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید