Performancing Metrics

هافینگتون پست: کانادا از فرصت تعامل دوباره با ایران بهره ببرد | اتاق خبر
کد خبر: 315586
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1394 - 14:47
ایرنا نوشت: تارنمای هافینگتون پست نوشت: کانادا با توجه به تعامل دوباره کشورهای جهان با تهران، از فرصت کنونی برای رقابت با هم پیمانانش جهت همکاری و تعامل دوباره با ایران بهره بگیرد.

اتاق خبر - این پایگاه اینترنتی آمریکایی در نوشتاری به قلم «نوید حسیبی» نوشت: در حالی که سیاست کانادا در قبال ایران همچنان با شرکای بین المللیش هماهنگ نیست، دولت لیبرال این کشور در تلاش برای خارج کردن سیاست خارجی کانادا از انزوای کنونی، متعهد شده در میراث سیاسی به جا مانده درباره ایران بازنگری کند.

حسیبی در ادامه مقاله خود افزود: «استفان دیون» وزیر امور خارجه کانادا در حقیقت، به این درک رسیده که کانادا در صورت حفظ تحریم هایش در قبال ایران، با خطر منزوی شدن از سوی هم پیمانانش مواجه خواهد بود. در نتیجه، وی وعده داده تحریم های کانادا با مجوز سازمان ملل متحد علیه ایران را همزمان با اجرایی شدن توافق هسته ای، بردارد.
در حقیقت هفت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه «G7» و هم پیمانان کانادا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مراحل پیشرفته ای از راهبرد تعامل دوباره با ایران هستند.

برای مثال، انگلیس روابط دیپلماتیک کامل خود را با ایران از سر گرفته است و «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا و «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه بتازگی میزبان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در پایتخت هایشان بودند.
به علاوه «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» همتای ایرانیش، روابطی قوی برقرار کرده اند که با بازگشت ملوانان آمریکایی ظرف 14 ساعت، اجرای کامل توافق هسته ای، تبادل زندانیان و رفع اختلافات مالی 36 ساله در دستیابی به دستاوردهای دیپلماتیک در روابط ایران و آمریکا به اوج خود رسید.
آنچه که روشن است، تعامل دوباره جهان در مسائل اقتصادی و امنیتی با ایران است. برای مثال، ایران برای شرکت در روند صلح سوریه در وین دعوت شده است؛ روندی که کانادا هم باید به دلیل نقش خود در جنگ با داعش در عراق وسوریه در آن شرکت می کرد.
از نظر اقتصادی، چین و ایران بتازگی طرح مشارکتی را به ارزش 600 میلیارد دلار اعلام کردند، در سفر روحانی به ایتالیا، توافقاتی به ارزش 16 میلیارد دلار منعقد شد و ایران در فرانسه قراردادهایی با شرکت نفتی توتال، شرکت خودروساز پژو و شرکت هواپیمایی ایرباس امضا کردند که گفته می شود ارزش توافق با ایرباس برای نوسازی ناوگان هوایی ایران 23 میلیارد دلار بوده است.
شکی نیست اکنون که تحریم های ایران برداشته شده است، فرصت های تجاری چشمگیری در این کشور وجود دارد. اما شرکت های تجاری کانادا از کنکاش درباره چنین فرصت هایی منع شده اند. برای مثال، شرکت بمباردیه کانادا که در زمینه حمل و نقل هوایی فعالیت می کند، نمی تواند مناقصه هایی را برای قرارداد در بخش هوانوردی ایران ترتیب دهد.


صرف نظر از مسائل اقتصادی، منافع ملی کانادا در صورت تعامل این کشور در مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران حفظ خواهد شد. کانادا به لحاظ اجتماعی و فرهنگی، میزبان شمار زیادی از کانادایی های ایرانی تبار است که ارتباط خود را سرزمین مادری شان حفظ کرده اند.
این افراد نمی تواننند برای اموری همچون تمدید گذرنامه های خود به خدمات کنسولی دسترسی داشته باشند. افزون بر این، تبادلاتی با هدف تقویت مناسبات فرهنگی و داد و ستد دانش بین سازمان های ایرانی و کانادایی، به سود دو کشور است.
به لحاظ سیاسی، هنگامی که دولت قبلی کانادا سفارت این کشور در تهران را بست، خود را از توانایی انتقال مستقیم دیدگاه های خود به ایران درباره پاره ای مسائل از جمله حقوق بشر محروم کرد. به طور کلی، دیپلماسی مفید ترین روش برای گفت و گو با کشورهایی است که مخالفت با آن وجود دارد.


ناظران مسائل ایران بر موانع احتمالی در تلاش اوتاوا برای تعامل دوباره با تهران تاکید دارند. «توماس جونو» استاد دانشگاه اوتاوا بر وجود دو مانع اصلی از جمله ادعای حمایت ایران از تروریسم و نیز روابط ایران با حزب الله اشاره کرده است و خاطرنشان می کند که چنین موانعی، کانادا را از مذاکره با ایران باز نمی دارد اما روند از سرگیری روابط رسمی با ایران را پیچیده تر می کند.
دولت لیبرال کانادا برای حرکت به پیش در روابطش با ایران باید مسیر قانونی برای ایجاد روابط با ایران مشخص کند که تا اندازه ای مستلزم لغو تحریم های یکجانبه است. دولت لیبرال کانادا می تواند از اکثریت خود در پارلمان برای بکار بستن هر گونه اقدام قانونی لازم بهره ببرد.
کانادا برای تسهیل دوباره خود با ایران، می تواند از تماس با هیات نمایندگی این کشور در سازمان ملل با هیات نمایندگی ایران بهره بگیرد. یکی دیگر از گزینه های کانادا برای ارتباط با هیات های ایرانی، استفاده از گردهمایی های جهانی همچون اجلاس جهانی اقتصاد است.
کنفرانس امنیتی مونیخ در آینده نیز می تواند در صورت شرکت هر دو کشور ایران و کانادا در این همایش، فرصت هایی را برای دو کشور برای تعامل دوباره ایجاد کند.
کانادا همچنین می تواند رویکرد مشابه انگلیس در از سرگیری روابط رسمی با ایران را با تبادل کاردار غیر مقیم به عنوان یک اقدام موقت تا بازگشایی سفارتخانه های دو کشور و تبادل سفیر بکار بندد.

تعامل سنجیده و موثر با ایران بصورت سنجیده و موثر باید بصورت گام به گام انجام شود و حتی شاید به مسائلی از جمله از سرگیری مناسبات تجاری و از سرگیری خدمات کنسولی محدود شود.
کانادا همچنین می تواند در پیشبرد اهداف خود به عنوان یک میانجی صادق در عرصه جهانی، از توجهات جهانی کنونی به این کشور برای کاستن از اختلافات بین ایران و عربستان به عنوان استفاده کند.
کشورهای دوست و هم پیمان کانادا در سراسر جهان نشان داده اند که روش دیپلماسی با ایران کارآمد است و این بهترین فرصت برای هماهنگ شدن سیاست کانادا در قبال ایران با نزدیکترین هم پیمانانش است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید