Performancing Metrics

ایران حلقه ارتباط قزاقستان با آب‌های آزاد است | اتاق خبر
کد خبر: 315628
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1394 - 03:34
وزیر صنعت گفت: ایران به علت موقعیت استراتژیک و همجواری با آبراه خلیج فارس و دریای عمان حلقه ارتباط، قزاقستان با دنیا است.

اتاق خبر: محمدرضا نعمت‌زاده در همایش تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و قزاقستان گفت: موقعیت جغرافیایی سوق‌الجیشی ایران و ارتباط آن با دریای خزر و آبراه بزرگ خلیج‌فارس و دریای عمان، امتیاز ویژه‌‌ای را به کشور ما داده است. قزاقستان با استفاده از این وضعیت می‌تواند ارتباط خود با کشورهای همسایه و جهان را تقویت کند.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ وی ادامه داد: قزاقستان می‌تواند از طریق خطوط ریلی، کشتیرانی و جاده‌های مواصلاتی با ایران ارتباط داشته باشد. هم‌اکنون اتصال خطوط راه‌آهن ترکمنستان به اینچه برون یکی از روش‌های ارتباط دو کشور است که این پروژه از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود.

به گفته نعمت‌زاده، در سال‌های گذشته بین دو کشور تفاهم‌نامه‌ای در زمینه انتقال نفت خام به امضا رسیده بود اما این پروژه به دلیل تحریم‌ها متوقف شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر هیات ۲۶۰ نفره قزاق به تهران گفت: این هیات بزرگترین هیات تجاری است که از آسیای میانه به ایران آمده است و من یقین دارم که با توجه به سوابق دیرینه فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو کشور دستاوردهای این سفر به گسترش تجارت کمک کند.

وزیر صنعت با بیان اینکه در سال‌های گذشته ایران و قزاقستان در زمینه‌های مختلفی تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند، اظهارداشت: متأسفانه تفاهم‌نامه‌های پیشین به نتیجه عمل نرسید و یکی از دلایل عمده آن، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود اما اکنون با لغو تحریم‌ها، زمینه ارتباطات بیش از پیش تهران و آستانه فراهم شده است.

وی با تأکید بر امکانات و ظرفیت‌های دو طرف در توسعه تجارت، خاطر نشان کرد: هر دو کشور می‌توانند از این ظرفیت‌ها و امتیازات به طور مقابل بهره‌برداری کنند. بسیاری از کشورهای آسیای میانه به‌منظور سرعت بخشی به روابط خود با ایران اقدام به ساخت اسکله و بندر کرده‌اند؛ قزاقستان نیز می‌تواند این راهکار را مدنظر قرار دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه با مقامات قزاقستان تصمیم بر این شده است که دو کارگروه فنی و اجرایی تشکیل شود و مشکلات و تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور را از طریق این کارگروه‌ها پیگیری کنیم.

همچنین «ایسیکشف» وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان با بیان اینکه همکاران ایرانی ما بسیار مطمئن هستند و ما درواقع انگیزه‌های جدیدی را برای توسعه روابط با ایران دنبال می‌کنیم، گفت: قزاقستان حافظ منافع تجار ایرانی است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران افزود: وزارت سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان به‌منظور افزایش تراز تجاری با ایران هر گونه مجوزی را که شرکت‌های ایرانی لازم دارند، در اختیارشان قرار دهد.

یسیکشف با تاکید بر اینکه ما برای بازگشت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده ۳۰ درصد یارانه در نظر داریم، خاطرنشان کرد: حدود ۹۰۰ شرکت در قزاقستان تأسیس شده که از طریق آنها می‌توانیم کارها را به پیش ببریم و ارتباط با تجار ایرانی را قوت ببخشیم.

وی با اشاره به مشکلات لجستیکی بین دو کشور تصریح کرد: باید اهتمام خود را به حل مسئله لجستیک و حمل و نقل متمرکز کنیم؛ در این صورت ارتباط تجار و بازرگانان نیز تسهیل می‌شود.

وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان در پایان با اشاره به اینکه قزاقستان درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) است، خاطرنشان کرد: ما با روسیه و دیگر کشورهای آسیای میانه تعاملات سازنده‌ای داریم که از این طریق می‌توانیم به توسعه روابط ایران نیز کمک کنیم.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید