Performancing Metrics

۱۶ حقیقت جالب درباره شرکت جیپ | اتاق خبر
کد خبر: 315729
تاریخ انتشار: 19 بهمن 1394 - 12:47
زومیت نوشت: جیپ یکی از کمپانی‌هایی است که طرفداران زیادی در بین مردم دارد. حقایق جالبی در خصوص این کمپانی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

اتاق خبر - بسیاری از افراد بر این باور هستند که اتومبیل‌های جیپ یکی از جالب‌ترین وسایل نقلیه در سرتاسر جهان هستند و البته سوار شدن به‌آن‌ها نیز بسیار هیجان‌انگیز است. شاید بتوان گفت که جیب اویل دهه ۶۰ اقدام به‌ساخت SUVهای مدرن کرد. اما با وجود محبوبیت زیادی که این شرکت دارد، بسیاری از مردم اطلاعات زیادی راجع به تاریخچه آن نمی‌دانند و به‌طور حتم جالب خواهد بود که بدانید نام جیپ از کجا آمده است. پی بردن به‌این که در سفری جیپ ۲۱۰۰۰ مایل در سخت‌ترین زمین‌های جهان حرکت کرده است. این‌ها تنها بخشی از ۱۶ حقیقتی است که در این مقاله به‌آن‌ها خواهیم پرداخت. 

۱- طراحی نسخه اصلی جیپ ‌تنها دو روز زمان برده است

جیپ

در جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها پی‌بردند که نیاز به‌خودروی جدیدی دارند و دیگر زمان آن رسیده از مدل T خداحافظی کنند. در این زمان بود که Karl Probst کار خود را در زمینه طراحی اولین جیپ در کارخانه کامیون‌سازی بانتام (Bantam) در تاریخ ۱۷ جولای ۱۹۴۰ شروع کرد. وی دو روز بعد طراحی را به‌اتمام رساند و در بیست و دوم همان ماه طرح پیشنهادی خود را به‌همراه برآورد هزینه ارایه داد. گفتنی است که این طرح اصلی بدنه‌ای کوچک و سبک داشت که از سه صندلی بهره می‌برد و چهار چرخ متحرک بود.

۲- فورد، Willys و بانتام طرح اولیه جیپ را توسعه دادند

جیپ

شرکت بانتام قادر به‌تولید تمام جیپ‌های مورد نیاز برای مقابله با نازی‌ها نبود و به‌همین دلیل ارتش Willys و فورد را نیز به‌میدان کار آورد و نقشه راه را مشخص ساخت. در آن زمان فورد اقدامات نوآورانه‌ای انجام داده بود و شاهد اغلب آن‌ها نیز در اولین جیپ بودیم. Willys قابلیت چهارچرخ متحرک را در این جیپ نمایش داد.

۳- فورد در ساخت اولیه جیپ نقش داشت

جیپ

در شرایطی که جنگ حاکم بود، آمریکا سعی داشت در تولید جیپ هم کیفیت و هم سهولت در ساخت را مد نظر قرار دهد و این بدان معنا بود که Willys بتواند با اتصال قطعات کمی به‌یکدیگر محصول نهایی را ارایه کند. گفتنی است که این محصول با نام Willys MB یا فورد GPW شناخته می‌شود.

۴- Willys MB به‌عنوان نماد موتور‌های مکانیکی شناخته می‌شود

جیپ

Willys MB محبوبیت زیادی در بین مردم دارد و مهندسان بسیاری را می‌توانید پیدا کنید که یکی از طرفداران این خودرو باشند.

۵- هیچ کسی نمی‌داند نام جیپ از کجا آمده است

جیپ

با وجود اینکه به‌طور عمومی گفته می‌شود جیپ مخفف واژه General Purpose Vehicle (خودروی همه منظوره) یا GP است اما باید گفت که این باور صحت ندارد. همان جیپی که توسط فورد تولید می‌شد به‌طور رسمی با نام GPW ارایه شد. در این نام حرف G به دولت (Government)، حرف P به فاصله بین چرخ‌ها (Distance between the wheels) و حرف W به Willys مربوط می‌ّشد. البته باید بدین نکته نیز توجه داشت که تولید این خودرو در فورد تحت مجوز Willys انجام شد. گفتنی است که فاصله دو چرخ این خودرو ۸۰ اینچ بود.

برخی نیز بر این باور هستند که به‌طور کلی واژه jeeps به‌تمام طرح‌های اولیه نظامی گفته می‌شود.

۶- واژه جیپ از یک شخصیت کارتونی گرفته شده است

جیپ

Eugene the jeep نام شخصیتی در Popeye بوده و به‌نظر می‌رسد که نام خودرو جیپ نیز از آن گرفته شده و برای مدتی به Bantam ۴×۴ همین نام نسبت داده می‌شد.

۷- برای نمایش عمومی قابلیت ۴×۴ جیپ را از پله‌های عمارت پارلمانی آمریکا بالا بردند

جیپ

 

۸- نسخه CJ از جیپ برای فعالیت‌های غیرنظامی ساخته شد

جیپ

بعد از جنگ جهانی دوم جیپ مدلی را با نام CJ برای مصارف غیر نظامی عرضه کرد.

۹- Willys اتومبیل استیشنی عرضه کرد که در زمینه SUVهای مدرن پیشرو بود

جیپ

عرضه Station Wagon توسط Willys یک اقدام سودمند برای این شرکت بود و این محصول به‌عنوان خودرو مزرعه شناخته می‌شد و مردم نیز علاقه‌مند به این خودرو بودند. بعد از اتمام جنگ استقبال از این خودرو افزایش یافت و تعدادشان در خیابان‌ها زیاد شد.

۱۰- Wagoneer جایگزین Station Wagon شد که اولین SUV به‌حساب می‌آید

جیپ

زمانی که وقت جایگزینی Station Wagon فرا رسید، Wagoneer دارای تغییرات و راحتی بسیاری بود و میزان تحول آن همانند سیستم‌های جعبه‌دنده اتوماتیک و فرمان خودکار در خودرو‌های امروزی بود.

۱۱- کمپانی‌های زیادی از نسخه اصلی جیپ کپی برداری کردند

جیپ

کمپانی لندروور سعی کرد تا نوآوری‌هایی را در نسخه اصلی جیپ اعمال و سپس آن را روانه بازار کند، اما تویوتا از نسخه اصلی جیپ در تبلیغات خود نیز استفاده می‌کرد. البته این اقدام تویوتا با تماس دوستانه وکیل جیپ تغییر یافت و تویوتا متقاعد شد تا محصول خود را لندکروزر (Land Cruiser) بنامد. کمپانی‌های دیگری نیز در سرتاسر جهان تحت مجوز جیپ اقدام به‌تولید همان محصول کردند که در این بین می‌توان به میتسوبیشی و فورد اشاره کرد.

۱۲- جیپ صاحبان زیادی در سرتاسر جهان داشت

جیپ

سال ۱۹۵۳ شرکت قیصر موتورز (Kaiser Motors) جیپ را خریداری کرد و مدتی بعد آن را به‌کمپانی American Motors فروخت. سپس AMC جیپ را خرید و رنو و کرایسلر (Chrysler) از صاحبان دیگر جیپ بودند. مدتی بعد کرایسلر توسط Daimler خریداری و ادغام شد. این شرکت یک کمپانی خصوصی بود که توسط Dan Quayle نظارت می‌شد. حال نیز جیپ تحت مالکیت فیات قرار داد.

۱۳- جیپینگ (Jeeping) نام یک ورزش است

جیپ

مردی به‌نام Mark A. Smith اولین سفر با جیپ را در کوه‌های Rubican در نزدیکی دریاچه Tahoe انجام داد. این اقدام مربوط به سال ۱۹۵۳ بود و از آن زمان تاکنون این اقدام متوقف نشده است و در حال حاضر تفریح با جیپ خود فعالیتی ماجراجویانه و سرگرم کننده است که طرفداران زیادی نیز دارد. جیپ در تلاش است تا طرح‌های مناسبی را برای انجام این کار ارایه دهد.

۱۴- سفر‌هایی طولانی با محصولات جیپ انجام شد

مدتی بعد از تولید Jamboree آقای Mark A. Smith شروع به سفر‌کردن با جیپ در مسیر‌های آفرود کرد که اقدام وی توانست در تاریخ ماندگار شود. او با طی کردن ۲۱ هزار مایل توانست شهرت جهانی به‌دست آورد و مسیر وی از جنوب شیلی تا شمال آلاسکا بود. با مشاهده این ویدیو می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص این سفر به‌دست آورید.

۱۵- سال ۱۹۵۹ جیپ محصولی را برای استفاده در استراحتگاه‌ها تولید کرد

جیپ

محصول جیپ ویژه‌ی استراحتگاه‌ها بر اساس بازار‌های مختلف، Surrey یا Gala نامیده می‌شد. اطراف این خودرو باز بود و سقف و صندلی‌های رنگارنگ داشت و در نگاه کلی شباهت‌هایی نیز به فیات Jolly داشت.

۱۶- بخش USPS از کمپانی جیپ تبدیل به مرکزی برای تولید هامر شد

جیپ

با وجود اینکه بسیاری از کمپانی‌ها محصولاتی را برای ارتش تولید می‌کنند، جیپ نیز به‌مدت ۳۰ سال کامیون‌های USPS را برای ارتش تولید کرد. جیپ برای اینکه بتواند تولیدات خود را نیز برای بازار ارایه دهد یک خط تولید جداگانه برای سفارشات دولتی ایجاد کرد. بعد از اینکه AMC ایجاد شد این بخش به‌عنوان یک شرکت مجزا به‌فعالیت خود با نام AM General ادامه داد و اقدام به‌تولید هامر (Hummer) کرد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید