Performancing Metrics

ترکیه، نگران از خیانت عربستان سعودی و اهانت آمریکا | اتاق خبر
کد خبر: 315983
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1394 - 04:05
خبرآنلاین نوشت: ترکیه با ابراز نگرانی از تهدیدی که خود در سوریه برای این کشور ایجاد کرده است، اکنون در میان توطئه خیانت عربستان سعودی و اهانت آمریکا قرار دارد.

اتاق خبر - بیانات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه علیه سیاست های روسیه و ایران، اقدامات جدید عربستان و آمریکا برای مداخله زمینی در سوریه و عراق و برخی تغییر جهت ها در سیاست های آنکارا در قبال مصر و اقلیم کردستان عراق، نشان از سردرگمی آنکارا در شناسایی دوست و دشمن برای انتخاب راه درست در قبال تحولات سوریه و عراق دارد.


کارشناسان اتهامات اردوغان علیه روسیه و ایران در قبال تحولات منطقه را گرفتار شدن دولت ترکیه در دام جدیدی ارزیابی می کنند که به طراحی واشنگتن و کارگردانی ریاض برای ضربه زدن به جهان اسلام، رو در رو قرار دادن کشورهای اسلامی با ایجاد درگیری های قومی و مذهبی ارزیابی می کنند.
به گفته این منابع، عربستان در ادامه سیاست های تکفیری خود و با دریافت دستور جدیدی از اربابانش در صدد اعزام نیروی 150 هزار نفری از طریق خاک ترکیه به سوریه است.
در راستای اقدامات مقدماتی این توطئه جدید، اردوغان با عنوان اینکه کشورش با خطر جدی مواجه است، برای بهبود روابط با مصر چراغ سبز نشان داده و از واشنگتن خواسته است که بین ترکیه و حزب کردی اتحاد دمکراتیک سوریه، یکی را به عنوان هم پیمان خود انتخاب کند.
مقامات بلند پایه ترکیه از جمله نخست وزیر و رئیس ستاد ارتش ترکیه در سفر به عربستان بر تحکیم مناسبات تاکید کردند و ریاض خواهان توسعه مناسبات با اقلیم کردستان عراق و دایر کردن سرکنسولگری خود در اربیل شده است.
به نظر می رسد که گروه بازیگران منطقه ای با طراحی سناریوی جدیدی که از سوی آمریکا و رژِیم صهیونیستی برای ضربه زدن به جبهه مقاومت و به منظور تضعیف جهان اسلام تهیه شده، قصد دارند به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش که خود آن را پرورانده اند از طریق ترکیه و اقلیم کردستان عراق وارد خاک سوریه و عراق شوند.
در چنین شرایطی که رسانه های وابسته دامنه تبلیغات های ضد ایرانی و ضد تشیع خود را برای مسموم کردن افکار عمومی در کشورهای همسایه علیه ایران و جلوگیری از افزایش هواداران ایران در منطقه و به ویژه در سوریه و عراق گسترش داده اند، محافل دلسوز برای امت اسلامی خواهان بهبود مناسبات کشورهای منطقه به ویژه ایران، ترکیه، سوریه و عراق هستند و نسبت به پی آمدهای نامطلوب تفرقه در منطقه هشدار می دهند.
مصطفی کامالاک رهبر حزب سعادت ترکیه در این باره با محکوم کردن هر اقدامی علیه وحدت اسلامی گفت: آنانی که علیه تشیع موضع می گیرند، چرا علیه توطئه های رژیم صهیونیستی و آمریکا حرفی نمی زنند.
رهبر حزب اسلامگرای سعادت ترکیه این مطلب را در سخنرانی خود در نشست آزادی قدس در استانبول عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی خنجری است که به قلب جهان اسلام فرو رفته است، افزود: وحدت اسلامی لازمه رهایی قدس و پایان یافتن دردهای مسلمانان است.
کامالاک اضافه کرد: محافلی در صدد تفرقه افکنی بین مسلمانان با مطرح کردن برخی مسائل قومی و مذهبی هستند؛ آنان در صدد رو در رو قرار دادن تشیع و تسنن و تفرقه افکنی و نفاق میان امت اسلامی هستند.
رهبر حزب سعادت ادامه داد: از این محافل می پرسم، شما که می گوئید فلان شخص و یا جامعه، سنی نیست و علیه آن موضع می گیرید و یا اینکه آن شخص و یا جامعه را دشمن اعلام می کنید، آیا اسرائیل اهل سنت است؟
وی خطاب به تفرقه افکنان بین امت اسلامی افزود: آیا شما که از رژیم صهیونیستی دستور می گیرید، اوامر آن را اجرا می کنید، شما که با آمریکا و اتحادیه اروپا همکاری می کنید و با هم حرکت می کنید، آیا آنان اهل سنت هستند؟
کامالاک در عین حال مسلمانان را به وحدت برای اعتلای کشورهای اسلامی دعوت کرد.
موضوع مشارکت ترکیه در نیروی 150 هزار نفری متشکل از گروه کشورهای ضد جبهه مقاومت و روسیه برای اعزام به سوریه و عراق در دو روز گذشته در صدر اخبار ترکیه قرار گرفت.
در پی اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران مبنی بر اینکه، ترکیه با تهدید جدی روبه روست و تدبیر لازم را اتخاذ خواهد کرد، رسانه ها پرسیده اند؛ «آیا ارتش ترکیه وارد خاک سوریه می شود؟»
روزنامه ملیت به نقل از یک مقام بلند پایه عربستان نوشت که در نیروی 150 هزار نفری، سربازانی از عربستان، مصر، ترکیه، اردن، سودان، قطر، مغرب، بحرین و امارات حضور خواهند داشت.
این روزنامه نوشت: قرار است نیروی یادشده از طریق خاک ترکیه وارد شمال سوریه شود.
این در حالیست که ترکیه و مصر که قرار است در این به اصطلاح ارتش مشارکت داشته باشند، با هم خصومت دارند و اردوغان پیشتر رژِیم مصر را نامشروع خوانده است.
اردوغان در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره احتمال بهبود روابط مصر و ترکیه گفت: موضع من در خصوص این مسئله پا برجاست و مشخص است. من با السیسی تا زمانی که حکم اعدام «مرسی» و دوستانش مورد تجدید نظر قرار نگیرد و لغو نشود دیدار نخواهم کرد. اما وزرای ما می توانند با همتایان خود دیدار داشته باشند.
در پی برکناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر توسط عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور کنونی مصر روابط آنکارا و قاهره رو به تیرگی گرایید که اخیرا خبرهایی مبنی بر میانجیگری عربستان برای بهبود روابط مصر و ترکیه در رسانه ها منتشر شده است.
ناظران آگاه عقیده دارند که ترکیه باید برای تامین منافع خود در منطقه مناسبات خود با همسایگانش را توسعه دهد و از افزایش تنش با همسایگان به نفع کشورهایی مانند عربستان، قطر و آمریکا و رژیم صهیونیستی پرهیز کند چراکه همسایگان ترکیه قرن ها در کنار این کشور خواهند ماند و امپریالیستها به منافع کوتاه مدت خود می نگرند.
به گفته این منابع، ترکیه که از برپایی منطقه خودمختار کردستان در طول مرزهای جنوبی خود با سوریه مشابه منطقه اقلیم کردستان عراق نگران است و تشکیل آن را ضربه ای به امنیت ملی خود می داند باید برای رهایی از اینگونه مشکلات با کشورهای همسایه خود از جمله ایران در تحولات منطقه همکاری کند و در دامی که پهن شده است گرفتار نیاید.
این واقعیت را بار پذیرفت که مداخله نظامی ترکیه در سوریه تحت فشارهای آمریکا و تحریک برخی از همپیمانان عرب از جمله عربستان و قطر منجر به بروز مشکلات فعلی برای ترکیه شده است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید