Performancing Metrics

رمزگشایی سرافراز از علت خروج میرقلی خان بازرس ویژه پرحاشیه | اتاق خبر
کد خبر: 316100
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1394 - 16:59
رجانیوز نوشت: عوامل يک دستگاه امنيتي با فراخواندن وي و بيان اين که چرا کتاب چاپ کرده يا چرا با رسانه ها مصاحبه کرده است، از خانم ميرقلي خان خواستند کشور را ترک کند.
اتاق خبر - چنين برخوردي با ايشان غيرمنطقي بود چون کتاب نوشته شده سند محکوميت آمريکاست، وي به توصيه ما کتاب نوشت چون بسياري از زندانيان در آمريکا جرات نگارش آنچه را برآنها گذشته است، ندارند لذا اين آقايان بايستي توضيح دهند چرا با ايشان چنين برخوردي داشته اند. ابتدا اتهام مضحک جاسوسي زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند.
انتشار لیست بودجه نهادهای فرهنگی و افزایش بودجه بسیاری از نهادها در مقابل عدم افزایش این بودجه برای سازمان صدا و سیما در سال آینده، واکنش رئیس این سازمان را به دنبال داشته است.
این در حالی است که همزمان انتشار اخباری در فضای مجازی پیرامون همکاری و سپس خروج شهرزاد میرقلی خانی با سازمان صدا و سیما، این سازمان را با حاشیه های قابل توجهی مواجه کرده است.
 
محمد سرافراز در گفتگویی که با روزنامه جام جم، وابسته به این سازمان داشته است، از عملیات روانی چند لایه علیه صدا و سیما در آستانه انتخابات خبرگان و طراحی و اجرای آن در روزهای اخیر گفته و هر دو موضوع را به این طراحی گسترده مرتبط دانسته است.
آنچه در ادامه میخوانید متن این گفتگو است:
    
 آقاي دکتر، انتشار جدول افزايش بودجه نهادهاي فرهنگي در روزهاي اخير، بازتاب هاي متعددي داشته، برداشت شما از افزايش يک درصدي بودجه رسانه ملي در لايحه بودجه ۹۵ چيست و به نظرتان چقدر دولت به وعده هايش در اين زمينه پايبند بوده است؟
    متاسفانه بايد بگويم رشد منفي بودجه سازمان صداوسيما به عنوان قرارگاه خط مقدم جنگ نرم کشور در لايحه بودجه ۹۵ نشان داد که دولت به رغم وعده هاي داده شده به مراجع عالي کشور به تعهداتش عمل نکرده است. بدون شک اين کاهش بودجه بر سياست هاي سازمان صداوسيما در رقابت با رسانه هاي منطقه اي و فرامنطقه اي تاثير نامطلوبي دارد. از طرفي برخلاف ساير دستگاه ها که بين حقوق و دستمزد کارکنان با هزينه هاي جاري شان تخصيص جداگانه وجود دارد در بودجه رسانه ملي حقوق و دستمزد کارکنان در دل هزينه هاي جاري ديده شده است.
 علاوه بر اين که کاهش بودجه عمراني سازمان صدا و سيما و همين طور صفر شدن بودجه ارزي رسانه ملي به اهداف و سياست هاي سازمان لطمه مي زند و توليد سريال هاي فاخر مذهبي و تاريخي، در اختيار داشتن ماهواره مستقل، توسعه فرستنده هاي ديجيتال، شبکه هاي و HD توسعه سيگنال رساني را با مشکل روبه رو مي کند. بنابراين توجيه سازمان مديريت و برنامه ريزي رياست جمهوري در تشريح علل افزايش فوق العاده بودجه ساير نهادهاي فرهنگي زيرمجموعه دولت در مقايسه با رشد منفي بودجه صدا و سيما غيرکارشناسي است.
    
    برخي افزايش بودجه ساير دستگاه هاي فرهنگي مانند افزايش حدود ۷۰ درصدي بودجه وزارت ورزش وجوانان را به المپيک ريو نسبت مي دهند، نظر شما چيست؟
 درست است، اما پخش اين رويداد ورزشي به عهده رسانه ملي است و خريد حق پخش هم هزينه زيادي مي طلبد. از طرفي در حالي که دولت براي برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري اعتبارات مناسبي را در اختيار وزارت کشور قرار داده، به درخواست هاي سازمان صدا و سيما که وظيفه سنگين و حساس اطلاع رساني انتخابات، تبيين، ترويج و تهييج اين رويداد مهم را برعهده دارد وقعي ننهاده است. به نظر من، رشد يک درصدي بودجه رسانه ملي ناشي از نگاه حزبي، سليقه اي، بخشي نگري، غيرملي و کاملاغيرمنصفانه است که چنين نگاهي به صدا و سيما شايسته رويکرد ملي دولت نيست.
    رشد يک درصدي بودجه رسانه ملي توليد سريال هاي فاخر مذهبي و تاريخي، در اختيار داشتن ماهواره مستقل، توسعه فرستنده هاي ديجيتال، شبکه هاي HD و توسعه سيگنال رساني را با مشکل روبه رو مي کند
     
    آقاي دکتر، به نظر شما ريشه ها و علل عمليات رواني عليه رسانه ملي اعم از موضوعاتي نظير شايعه پراکني مبني بر اختلاف با معاونان سازمان يا ساير موضوعات مشابه چيست؟
 از آنجا که سازمان صداوسيما قرارگاه خط مقدم جنگ نرم است و از طرفي دشمنان نظام در داخل و خارج با استفاده از ابزارهاي مختلف رسانه اي سعي در تاثيرگذاري بر افکار عمومي را دارند، بنابراين ضربه زدن به رسانه ملي و تخريب آن از اولويت هاي اصلي دشمنان محسوب مي شود. يکي از علل عمليات رواني عليه رسانه ملي به انتخابات وجايگاه تاثيرگذار و منحصر به فرد رسانه ملي در اين رويداد مهم مربوط است .برخي از تاثيرگذاري زياد صداوسيما نگران هستند، از اين رو با طراحي عمليات رواني و تخريب سازمان سعي مي کنند ضريب تاثيرگذاري آن را کاهش دهند.
 
طراحان عمليات رواني با انتشار اخبار کذب و بي پايه در مورد سازمان سعي مي کنند فضاي منفي عليه رسانه ملي ايجاد کنند و اوضاع را به هم ريخته جلوه دهند. به نظر من، هدف نهايي طراحان عمليات رواني صرفا صداوسيما نيست بلکه در اصل آنها به دنبال آسيب زدن به نظام هستند، به عنوان مثال مي توانم به قتل هاي زنجيره اي اشاره کنم، تفسير من اين است که طراحان عمليات رواني عليه رسانه ملي نظير موضوع قتل هاي زنجيره اي در اصل اهداف بزرگ تري را دنبال مي کنند که البته ابعاد چندلايه آن بعدها روشن مي شود. از سوي ديگر، برخي افراد دخيل در عمليات رواني عليه رسانه ملي کساني هستند که سابقه امنيتي دارند و با دسترسي به اطلاعات کار عمليات رواني خود را عليه سازمان صداوسيما پيش مي برند که البته سرنخ هاي آنها شناسايي شده و دستگاه هاي مسئول پيگير قضيه تا شناسايي کامل آن هستند.
    
    از جمله اين عمليات رواني به خانم شهرزاد ميرقلي خان مربوط است که منجر به شايعات زيادي در سطح شبکه هاي اجتماعي نسبت به سازمان صداوسيما شده است، دراين باره چه نظري داريد؟
    خانم ميرقلي خان که سابقه پنج سال زندان در آمريکا، به علت قصد خريد دوربين ديد در شب را داشت، به توصيه نهادهاي امنيتي و سابقه کار رسانه اي همکاري خود را با شبکه پرس تي وي آغاز کرد. برخورد دستگاه قضايي آمريکا باوي ناعادلانه بود و پيگيري حقوقي صدور چنين حکمي از سوي دادگاه هاي آمريکا ضرورت داشت. وي پنج سال محکوميت زندان را در حالي گذراندکه در جلسه خريد دوربين تنها به عنوان مترجم حضور داشت، اما به دليل برخورد ناعادلانه دستگاه قضايي آمريکا آسيب هاي زيادي ديد که به درخواست ما و با هدف افشاي ماهيت ضدانساني رفتار و کردار آمريکا، تمام اتفاقات رخ داده را در قالب کتابي به زبان انگليسي تشريح کرد. اين کتاب به صورت زندگينامه ايشان است اما بخش عمده اي از آن به رفتار دولت آمريکا در زندان هاي اين کشور اختصاص دارد. وي در سه سالي که با رسانه ملي همکاري داشت، اجراي امور محوله را با دقت، سرعت و امانتد اري به سرانجام مي رساند.
    طراحان عمليات رواني با انتشار اخبار کذب و بي پايه در مورد سازمان سعي مي کنند فضاي منفي عليه رسانه ملي ايجاد کنند و اوضاع را به هم ريخته جلوه دهند. هدف نهايي طراحان عمليات رواني صرفا صداوسيما نيست بلکه در اصل آنها به دنبال آسيب زدن به نظام هستند
     
    پس چرا از ايران خارج شد؟
    عوامل يک دستگاه امنيتي با فراخواندن وي و بيان اين که چرا کتاب چاپ کرده يا چرا با رسانه ها مصاحبه کرده است، از خانم ميرقلي خان خواستند کشور را ترک کند. چنين برخوردي با ايشان غيرمنطقي بود چون کتاب نوشته شده سند محکوميت آمريکاست، وي به توصيه ما کتاب نوشت چون بسياري از زندانيان در آمريکا جرات نگارش آنچه را برآنها گذشته است، ندارند لذا اين آقايان بايستي توضيح دهند چرا با ايشان چنين برخوردي داشته اند. ابتدا اتهام مضحک جاسوسي زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند.
 
اتهامات و برچسب هايي که در برخي رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي در مورد وي مطرح شده مانند جاسوسي، اختلاس، نفوذي و داشتن روابط نامشروع ناشي از بداخلاقي است، ديگر اتهامي نبود که به ايشان نچسبانده باشند چنين برخورد و برجسته سازي آن در سطح برخي رسانه ها نشان مي دهد طراحان عمليات رواني عليه رسانه ملي پروژه ويژه اي را در دست اقدام دارند اين در حالي است که با گذشت يک ماه از موضوع و حتي برخوردهاي غيرقانوني نظير به سرقت بردن لپ تاپ و عکس هاي شخصي ايشان و عدم ارائه پاسخ قانع کننده و حتي ندادن يک برگ توضيح از سوي نهادهاي ذي ربط لازم دانستم توضيحاتي را در اين خصوص ارائه کنم.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید