Performancing Metrics

رضا کیانیان: افت جشنواره فجر در سالهای گذشته علل اجتماعی دارد،‌ نه ...! | اتاق خبر
کد خبر: 316179
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1394 - 09:55

به گزارش اتاق خبر، رضا کیانیان  گفت: در 8 سال گذشته بسیاری از کارگردان‌های بزرگ سینمای ایران خانه نشین شدند؛ از جمله کیومرث پوراحمد. من همین دیشب با رسول صدر عاملی صحبت می‌کردم و می‌گفت من 8 سال است که فیلم نساخته ام، آن هم در حالی که این‌ها سرمایه‌های این مملکت هستند. خب این اتفاق خجالت آور نیست؟

اتفاقا باید دید شرایط اجتماعی کشور چیست که یک کارگردان این چنین کنج عزلت می‌گزیند و گوشه نشینی می‌کند. شما نگاه بکنید گذشته‌های جشنواره فجر پر بود از صف و هیجان و شوق و شور اینکه کدام فیلم برنده می‌شود و... اما کم کم این شوق و شور از بین ما رفت، کارگردان‌های صاحب نام مان خانه نشین شدند، ‌سالن‌ها خالی شد و اشتیاق از صف‌ها رفت. ولی امسال-تاکید می‌کنم دو سال اخیر نه،‌ همین امسال- دوباره این شوق و شور دوباره دارد بر می‌گردد. دوباره صف‌ها دارد ایجاد می‌شود و حول محور فیلم‌ها بحث شکل می‌گیرد و... و این شور و شوق باعث می‌شود هنرمند به وجد بیاید و دوباره فیلم بسازد.

کیانیان در توضیح این نکته ادامه داد: به هیچ عنوان به دولت‌ها کار ندارم. ‌ذات فعالیت دولت‌ها،‌ فعالیت سیاسی است. مساله من، مساله پیامدهای اجتماعی است. ببینید عموما آدم‌های نقدناپذیر، همه چیز را سیاسی می‌کنند که تو نتوانی درباره هیچ چیز حرف بزنی. حتی آب هم که می‌خواهی بخوری می‌گویند سیاسی است و نکند که ما را دستگیر کنند؛ که درباره اش صحبت نکنی. در صورتی که این مسائل، ‌یک سری مسائل اجتماعی است که ماهیتا با مسائل سیاسی متفاوت است. چه دولت قبلی و چه دولت کنونی عملکرد سیاسی داشته اند که ممکن است به برخی مسائل شان انتقاداتی وارد باشد. اما مساله مهم،‌ پیامدهای اجتماعی جشنواره فجر است. این را که نمی خواهیم سیاسی تعریف کنیم.می خواهم بگویم چه اتفاق اجتماعی می‌افتد که چنین شاهد چنین رخدادهایی هستیم. در این باره باید تحقیق کرد و بحث جدی به عمل آورد که دلایل ریشه ای این پدیده اجتماعی چه بوده است.

بازیگر فیلم سینمایی «کفشهایم کو» درباره سطح آثار در این دوره از جشنواره ادامه داد: در جشنواره امسال یک رشد محسوسی به چشم می‌آید. شاید بتوان گفت فضای ناامیدی که در بعضی فیلم‌ها در سالهای گذشته وجود داشت امسال دیگر نیست و از این منظر شاهد یک پوست اندازی بوده ایم. در کنار کارگردان‌های فیلم اولی که کارهای خوبی ارائه کرده اند،‌ما کارگردان‌های جوان دیگری داریم که اولین کارشان نیست و دارند چهارمین و پنجمین کارشان را نمایش می‌دهند اما به واسطه کار قوی شان حالا می‌توان با خیال راحت و دل قرص گفت که چند کارگردان به سینمای ایران اضافه شده است. این‌ها یعنی رشد. وقتی که فضای اجتماعی از رکود و کسالت و خفگی در می‌آید هنر شروع می‌شود به رشد کرد و اینها مسائل اجتماعی هستند.

گفتنی است رضا کیانیان امسال با حضور در فیلم سینمایی «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

منبع:تسنيم

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید