Performancing Metrics

مدیر انتقال گاز منطقه 2: برای تامین گاز نیروگاهها نگرانی وجود ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 316261
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1394 - 01:28
مدیر انتقال گاز منطقه 2 کشور گفت: با پایداری فشار که در خطوط انتقال گاز منطقه 2 ایجاد شده است، برای تامین گاز نیروگاهها بویژه در فصل سرما نگرانی وجود ندارد.

اتاق خبر: سعید توکلی دوشنبه شب در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای سازمان های مردم نهاد اصفهان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: 17 درصد آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه اصفهان مربوط به سوخت مایع نیروگاهها بود.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی افزود: یکی از راهبردهای مهم وزیر نفت در دو سال گذشته تغییر سوخت نیروگاهها از مایع به گاز طبیعی بود که با تلاش کارکنان شرکت انتقال و شرکت ملی گاز ایران تعداد زیادی از نیروگاههای کشور از گاز طبیعی بهره مند شد.
مدیر انتقال گاز منطقه دو کشور در پاسخ به این پرسش که درصورت شدت سرما و افت فشار، گاز رسانی به این نیروگاهها امکانپذیر است، ادامه داد: در منطقه دو، پیش بینی ما این بود که میزان انتقال گاز از خطوط این منطقه روزانه حداکثر 410 میلیون متر مکعب باشد اما با تلاش های انجام شده توانستیم فراتر از پیش بینی ها ظاهر شویم و روزانه انتقال 430 میلیون مترمکعب گاز در این منطقه ثبت شد.
وی بااشاره به اینکه راه اندازی بخش هایی از پارس جنوبی موجب افزایش تولید گاز در کشور شد، تصریح کرد: این مهم قدرت مانور بهره برداری از خطوط انتقال گاز در منطقه دو را افزایش داد و به همین دلیل به پایداری خوبی در خطوط منطقه دو دست یافته ایم که افت دما بر فشارگاز در این خطوط تاثیر زیادی نخواهد داشت.
توکلی راه اندازی ایستگاه تقویت فشار گاز پل کله 4 در منطقه دو را از دیگر عوامل پایداری فشار در خطوط انتقال گاز منطقه دو بیان کرد و افزود: این ایستگاه امسال افتتاح شده و روازنه 110 میلیون متر مکعب از این ایستگاه منتقل می شود.

*** اضافه شدن چهار ایستگاه تقویت فشار در سال آینده
مدیر انتقال گاز منطقه دو کشور با اشاره به اینکه این منطقه دارای 16 ایستگاه تقویت فشار است از راه اندازی و بهره برداری از چهار ایستگاه دیگر در سال آینده خبر داد و افزود: این ایستگاهها در مناطق پل کله و دهق استان اصفهان، چهار محال و بخیاری و کهگلویه و بویراحمد ایجاد شده است.

*** حفظ حریم خطوط لوله انتقال گاز باید فرهنگ سازی شود
توکلی در ادامه بااشاره به شدت فشار در خطوط لوله انتقال گاز اظهارکرد: فشار در این خطوط چهار تا شش هزار برابر فشار داخل لوله های گاز خانگی است و دامنه آسیب ناشی از نشست آنها چندین برابر انفجار گاز در منازل مسکونی می باشد.
وی ساکنان مناطقی که لوله انتقال گاز از مناطق محل اقامت آنها عبور کرده است را به حفط حریم این خطوط توصیه کرد و گفت: هرگونه ساخت و ساز و یا طرح های توسعه ای در این مناطق باید با مجوز مدیریت انتقال گاز منطقه دو انجام شود.
مدیر انتقال گاز منطقه دو کشور با اشاره به اینکه بسیاری از خطوط انتقال گاز در مجاورت روستاها عبور کرده است و ساکنان بدون توجه به نکات ایمنی اقدام به طرح های توسعه مزارع، واحدهای صنعتی و یا مسکونی در مجاورت خطوط انتقال گاز می کنند از رسانه ها خواست در این خصوص اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کنند.
وی اظهارکرد: بر اساس قانون ساخت و ساز در حاشیه و اطراف خطوط لوله انتقال گاز تا شعال 250 متر از هر طرف در خارج از شهرها ممنوع است.

*** باید از پساتحریم و اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم
توکلی در ادامه درباره لغو تحریم ها و تاثیرآن بر مدیریت انتقال گاز اظهارکرد: شرکت های داخلی در زمینه تولید بخشی از تجهیزات انتقال گاز با شرکت های خارجی توان رقابت دارند و در این خصوص باید از اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا برای تکمیل یک طرح و صرفه اقتصادی، همه تجهیزات آن در داخل تولید نمی شود، تصریح کرد: تولید برخی از تجهیزات انتقال گاز در داخل مقرون به صرفه نیست و باید با استفاده از دوره پساتحریم نیازهای خود را تامین کنیم.

*** تدوین طرح جامع انرژی برای کشور ضروری است
مدیر انتقال گاز منطقه دو کشور با اشاره به اینکه صادرات بخش زیادی از محصولات پالایشگاهها، برای کشور ارزش افزوده دارد، تصریح کرد: نگهداری و تعمیرات تاسیسات انتقال گاز یا انرژی های دیگر هزینه های بسیار زیادی بدنبال دارد.
وی با اشاره به جایگزین شدن انرژی های نو با انرژی های فسیلی در کشورهای پیشرفته افزود: ما نیز باید با استفاده از انرژی های نو از جمله انرژی های خورشیدی باید مصرف انرژی هایی که می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد را کاهش دهیم.
توکلی با اشاره به اینکه انتقال گاز به یک روستا هزینه های زیادی را برای دولت در پی دارد، ادامه داد: می توان با نصب نیروگاههای خورشیدی در روستاها از این هزینه ها کاست و انرژی گاز و برق را برای تولید محصولات دیگر و یا صادرات استفاده کرد.
مدیر انتقال گاز منطقه دو کشور افزود: برای استفاده بهینه انرژی به تدوین طرح جامع انرژی کشور نیازمندیم.
منطقه دو عملیات انتقال گاز کشور به عنوان یکی از مناطق 10گانه عملیات و استراتژیک شرکت انتقال گاز ایران ، مسئولیت خدمات انتقال گاز را در محدوده هفت استان کشور شامل سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بطور کامل و بخش هایی از استان های کهگلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و مرکزی همراه با 16 تاسیسات تقویت فشار گاز و پنج هزار و 132 کیلومتر انتقال گاز فشار قوی در قطرهای 2 تا 56 اینچ را برعهده دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید