Performancing Metrics

پنج نکته درباره ویروس زیکا | اتاق خبر
کد خبر: 316430
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1394 - 16:36
شیوع ویروس زیکا در بخش‌هایی از قاره آمریکا نگرانی‌های بین‌المللی را در مورد این بیماری و ارتباط آن با عارضه مادرزادی میکروسفالی به دنبال داشته است.

شیوع ویروس زیکا در بخش‌هایی از قاره آمریکا نگرانی‌های بین‌المللی را در مورد این بیماری و ارتباط آن با عارضه مادرزادی میکروسفالی به دنبال داشته است.

 به گزارش اتاق خبر و به نقل از ایسنا، در واکنش به شیوع ویروس زیکا گروهی از کارشناسان با جمع‌آوری اطلاعاتی در مورد این ویروس و پشه «آئدس» که ناقل آن است و با انتشار یافته‌های خود، نکات لازم و ضروری را در اختیار مردم گذاشته‌اند.

 

دکتر «درک مک فادن» از دانشگاه تورنتوی کانادا گفت: شیوع ویروس زیکا به شدت به جمعیت پشه‌ها وابسته است که در سراسر قاره آمریکا وجود دارند و اکنون در تعداد قابل توجهی از کشورها این ویروس مشاهده شده است.

در حقیقت سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که در سال جاری میلادی (2016) در سراسر جهان سه تا چهار میلیون نفر از مردم جهان به این ویروس مبتلا می‌شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا به زنان باردار نسبت به سفر به بیش از 20 کشور و منطقه که در آن‌ها ویروس زیکا مشاهده شده هشدار داده‌اند.

به گزارش لایوساینس، نکات حائز اهمیتی که باید درباره ویروس زیکا دانست شامل موارد زیر می‌شود:

1. ویروس زیکا به طور معمول در بیشتر افراد با علائم و نشانه همراه نیست. در حقیقت علائم این بیماری از هر پنج نفر تنها در یک مورد مشاهده می‌شود و شامل تب، درد مفاصل و ماهیچه‌ها و التهاب ملتحمه است.

این ویروس علاوه بر آنکه می‌تواند با بروز عارضه میکروسفالی در نوزادان ارتباط داشته باشد با خطر ابتلا به بیماریهای عصب شناختی در افراد بزرگسال نیز مرتبط است. سندرم «گیلن باره» یکی از این بیماریهاست که بر اثر آن سیستم ایمنی بدن به بخشهایی از سیستم عصبی حمله می‌کند.

2. پشه آئدس ناقل ویروس زیکاست و افراد از طریق گزیدگی پشه آلوده به ویروس زیکا به این عفونت مبتلا می‌شوند. پشه ناقل این ویروس در مناطق استوایی و نیمه استوایی پیدا می‌شود. این پشه همچنین عامل انتقال ویروس‌های تب دنگی و چیکونگونیاست.

3. کارشناسان به افرادی که قصد دارند به این مناطق سفر کنند، توصیه می‌کند که از خود در برابر گزیدگی این پشه‌ها مراقبت کنند چرا که بزرگترین فاکتور خطرزا در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

4. ویروس زیکا درمان خاصی ندارد. اگرچه با تست خون می‌توان این ویروس را تشخیص داد در حال حاضر درمانی برای این عفونت وجود ندارد. افراد مبتلا به این بیماری می‌تواند از داروهایی همچون استامینوفن برای کاهش تب و درد ناشی از عفونت استفاده کنند.

5. این احتمال وجود دارد که بین ویروس زیکا و تولد نوزادان مبتلا به عارضه میکروسفالی ارتباطی هست اگرچه هنوز این ادعا ثابت نشده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید