Performancing Metrics

پرداخت غرامت کشاورزان در گرو کمک دولت است | اتاق خبر
کد خبر: 316545
تاریخ انتشار: 22 بهمن 1394 - 02:57
قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی، پرداخت هفت هزار و 360 میلیارد ریال از غرامت کشاورزان مربوط به سال زراعی 93- 94 را نیازمند کمک دولت دانست.

اتاق خبر: «محمدابراهیم حسن نژاد» گفت: به دلیل پرداخت نشدن بموقع سهم دولت، این صندوق پس از گذشت 30 سال فعالیت در بخش خدمات بیمه ای به کشاورزان، در پرداخت غرامت کشاورزان ناکام مانده به طوری که بی اعتمادی آنان را نسبت به عملکرد این صندوق در پی داشته است.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ به گفته وی، در سال های گذشته، دولت از آغاز، اعتبار مورد نیاز صندوق بیمه کشاورزی را از طریق منابع بانکی تامین می کرد اما متاسفانه امسال به دلیل تنگنای مالی دولت و تغییر سیاست های پولی بانک مرکزی، منابع بانکی برای تامین اعتبار صندوق بیمه کشاورزی از این محل قطع شد.
وی گفت: در کشور ما هر ساله 75 تا 80 درصد حق بیمه را دولت و 20 تا 25 درصد را کشاورزان و بیمه گذاران تامین می کردند. در قانون بودجه سال 1394 نیز اعتبار مصوب صندوق بیمه کشاورزی از ردیف ش تبصره 19 قانون بودجه، 11 هزار و 500 میلیارد ریال بود.
حسن نژاد گفت: دولت از این میزان تاکنون فقط دو هزار میلیارد ریال یعنی معادل 17.5 درصد اعتبارات را تامین کرده است.
وی میزان غرامت کشاورزان در سال زراعی 93- 94 را نزدیک به 11 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان با استفاده از حق سهم بیمه گذاران، نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال از غرامت کشاورزان پرداخت شده است اما هفت هزار و 360 میلیارد ریال از غرامت 850 هزار کشاورز باقی مانده که هنوز از سوی منابع دولتی تامین اعتبار نشده است.
به گفته حسن نژاد، این امر موجب نارضایتی کشاورزان شده است؛ به طوری که بازتاب اجتماعی این عملکرد این تصور را در ذهن اذعان عمومی ایجاد کرده که صندوق بیمه کشاورزی به دلیل پرداخت نکردن غرامت کشاورزان دچار ورشکستگی شده است.
وی ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزی به دلیل بستن قرارداد حقوقی بین خود و کشاورزان از مسئولیت حقوقی و قانونی برخوردار است و باید به تعهدات خود عمل کند؛ بنابراین انتظار می رود بیمه کشاورزی از کمک دولت و بیمه گذاران استفاده کند.
وی یادآوری کرد طبق قانون برنامه یکم تا پنجم توسعه، باید ضریب نفوذ توسعه بیمه کشاورزی دست کم به 50 درصد می رسید اما دستیابی به این ضریب نفوذ مستلزم حمایت های بیش از پیش دولت است.
سالیانه بین یک میلیون و 750 تا دو میلیون کشاورز در بخش های زراعی، باغی، طیور، دام و آبزیان زیر پوشش بیمه صندوق کشاورزی قرار دارند.
از لحاظ سطح پوشش بیمه ای بیش از 80 درصد واحدهای مرغداری کشور زیر پوشش این بیمه اند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید