Performancing Metrics

ایران به کشور مسلط منطقه تبدیل شده است | اتاق خبر
کد خبر: 316894
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1394 - 14:21
نماینده ارشد کنگره:
رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در یک جلسه استماع گفت که ایران به کشور مسلط منطقه تبدیل شده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشست استماعی که با حضور دو مقام ارشد دولت این کشور برگزار شد، از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد. 

اد رویس، با متهم کردن ایران به عدم پایبندی به تعهداتش در توافقنامه‌ای قبلی گفت که کنگره آمریکا روند پایبندی این کشور به برجام را تحت نظر خواهد گرفت. 

وی در بخش دیگری با انتقاد از سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت که ایران به کشور منطقه تبدیل شده است.

استفان مول، هماهنگ‌کننده آمریکایی «برجام» که در این نشست حضور داشت به انتقادات اد رویس پاسخ داد. 

وی در بخشی از اظهارات آغازین خود گفت که رفع تحریم‌ها علیه ایران به پایبندی ایران به برجام وابسته است. 

«مول» با تشریح اینکه به تعهدات مختلفش در سند «برجام» پایبند بوده گفت: «اما می‌خواهم تأکید کنم که علی‌رغم این، این رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، به تداوم پایبندی ایران به تعهداتش تحت برجام وابسته است.»

این مقام آمریکایی همچنین با بیان اینکه تمامی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران پابرجا خواهند ماند گفت: «برجام، به هیچ وجه توان یا اراده ام برای استفاده از ابزارهایمان جهت پاسخدهی به فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران را محدود نمی‌کند.»

«مول» گفت به همین دلیل است که متحدان واشنگتن و کشورهای سرتاسر جهان، زا این توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند. او گفت این توافق «تهدید ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد، ابزارهایی بی‌سابقه در اختیار جامعه بین‌المللی جهت حصول اطمینان از صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران قرار می‌دهد و توان ما برای پاسخدهی به اقدامات ثبات‌زدای ایران را محدود نمی‌کند.»

استفان مول  در پاسخ به سوالی درباره برآورد آمریکا از میزان دارایی‌هایی که ایران به آن تحت برجام دسترسی پیدا می‌کند گفت که برآورد می‌شود میزان دارایی‌هایی که ایران به آن دسترسی خواهد داشت حدود 50 میلیارد دلار خواهد بود. 

هماهنگ‌کننده آمریکایی برجام در بخشی دیگر در پاسخ به سوالی درباره این احتمال که ایران از کره شمالی مواد هسته‌ای یا تجربه ساخت سلاح‌های هسته‌ای را وارد کند گفت که هیچ موضوعی نیست که به اندازه تهدید هسته‌ای ایران و کره شمالی، توجه نهادهای اطلاعاتی آمریکا را جلب کرده باشد. 

جان اسمیث، مدیر موقت اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا  دیگر مهمان این نشست بود. 

وی در پاسخ به ادعاهای یک نماینده درباره اقدامات دولت آمریکا علیه اتهامات حقوق بشری ایران گفت که وزارت خزانه‌داری، فعالیت‌های لازم برای پیگیری این موارد و تعیین افراد و موسسات لازم در فهرست تحریم‌ها به این بهانه را ادامه می‌دهد. 

اسمیث در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که اشخاص آمریکایی هنوز از اتنجام مرادوات مالی با 200 موسسه ایرانی رفع تحریم‌ شده منع شده‌اند، زیرا این موسسات دارای ارتباطاتی با دولت ایران هستند. 

یکی از نمایندگان گفت که حتی یک شرکت به دلیل انجام مراودات تجاری با سپاه ایران یا شرکت هواپیمایی ماهان تحریم نشده است. 

اسمیث گفت واشنگتن، در مواردی که شواهدی از مراودات تجاری شرکت هواپیمایی ماهان پیدا کند برای تحریم آن تلاش خواهد کرد. 

مقام وزارت خزانه‌داری، به سوال نماینده کنگره درباره اینکه آیا واشنگتن هنوز شواهدی از اتجام چنین مراودات تجاری پیدا نکرده است، پاسخ نداد. 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید