Performancing Metrics

نقش ایران در حل بحران سوریه باید جدی گرفته شود | اتاق خبر
کد خبر: 316979
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1394 - 20:27
وزیر خارجه چین:
ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که نقش ایران در حل بحران سوریه غیرقابل انکار است و باید از سوی همه کشورها جدی گرفته شود.

اتاق خبر - «وانگ یی» این سخنان را در دیدار با «محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در حاشیه نشست ویژه مونیخ برای سوریه اعلام و تاکید کرد که باید به جمهوری اسلامی ایران و نقش مهم این کشور در منطقه بیش از پیش توجه شود.


سایت رسمی وزارت امور خارجه چین که روز جمعه اقدام به انتشار بخشی از گفت وگوی وزیران امور خارجه ایران و چین کرد، تاکید کرده است که «وانگ یی» و «ظریف» در این دیدار علاوه بر رایزنی پیرامون آخرین تحولات مربوط به سوریه در خصوص راهکارهای برون رفت این کشور از بحران کنونی گفت و گو کرده اند.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین در این دیدار با تاکید بر نقش مثبت کشورمان در عرصه تحولات سوریه، خواستار تداوم ایفای نقش تهران در این حوزه شده و حضور کشورمان در مذاکرات آتی مربوط به سوریه را مثبت و سازنده توصیف کرده است.
وی همچنین با تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری های نظامی در خاک سوریه، برقراری آتش بس فوری و آغاز رایزنی های همه جانبه سیاسی را از جمله راه های اصلی خروج سوریه از بحران دانست.
«وانگ یی» در عین حال خواستار از سرگیری فوری مذاکرات صلح سوریه با حضور تمام طرف های درگیر شد.
او در دیدار با همتای ایرانی خود همچنین به سفر اخیر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور به تهران اشاره کرد و آن را سفری موفق و پربار دانست.
وزیر امور خارجه چین، ظرفیت های همکاری ایران و چین در قالب پروژه «یک کمربند - یک جاده» را که به احیای جاده ابریشم مربوط می شود مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که تعاملات تهران - پکن علاوه بر افزایش اعتماد استراتژیک دو طرف به یکدیگر، مناسبات را به دوران جدیدی از توسعه سریع وارد کرده است.
این دیپلمات ارشد چینی در عین حال بر لزوم پیگیری دقیق و اجرایی سازی تصمیمات مقامات دو کشور در جریان سفر «شی جین پینگ» به ایران تاکید کرده است.
بر اساس گزارش سایت وزارت امور خارجه چین، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار دستاوردهای سفر شی جین پینگ به تهران را بسیار مهم ارزیابی کرد و از استقبال تهران از گسترش روابط با پکن سخن گفت.
وی همچنین توافق مقامات عالی رتبه ایران و چین برای گسترش بیش از پیش مناسبات دوجانبه را مورد اشاره قرار داد و خواستار پیگیری مقامات مرتبط با تصمیمات اخیر رهبران دو کشور برای تحقق برنامه های آتی و هدفگذاری های پیش رو در مناسبات تهران و پکن شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید