Performancing Metrics

کشاورزان آرژانتینی از شرکت آمریکایی تولید کننده محصول تراریخته شکایت کردند | اتاق خبر
کد خبر: 317240
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 - 04:47
رویترز اعلام کرد کشاورزان آرژانتینی از شرکت مونسترا تولید کننده محصول تراریخته شکایت کردند.

اتاق خبر: تعداد زیادی از کشاورزان آرژانتینی از شرکت آمریکایی مونسترا به دلیل سوء استفاده از موقعیت و شهرت خود در بازار برای عرضه محصول سویای تراریخته انتقاد کردند.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ به گفته آنها، این شرکت آمریکایی محصول جدید تراریخته (دست‌کاری شده ژنتیکی) که نسل دوم این محصول است را با اعمال نفوذ صادر می‌کردند.

به گفته آنها، سویای تراریخته تولید مونسترا از نسل دوم دارای ژن غالبی است که در برابر نوعی کرم میوه مقاومت دارد.

جامعه دهقانان آرژانتینی معروف SRA شکایت‌نامه‌ای را بر این اساس تنظیم و تحویل دادگاه دادند.

به گزارش فارس محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی) بازتاب گسترده‌ای در دنیا داشته و بسیاری از کشورها از جمله روسیه، کانادا، آمریکا مخالفت خود را برای استفاده از این نوع محصولات اعلام کردند.

پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان هم برای استفاده از محصولات تراریخته هشدار داده است.

بسیاری کارشناسان معتقدند که استفاده از این محصولات باعث ایجاد سرطان، نازایی یا تولد‌های ناقص، اختلالات کبدی و ده‌ها بیماری دیگر می‌شود. همچنین استفاده از محصولات تراریخته به محیط زیست هم آسیب جدی می‌رساند.

هنوز علم امروزی به طور کامل زوایای محصولات تراریخته را درباره تأثیرات آن بر سلامتی و محیط زیست کامل روشن نکرده است.

در کنار آن برخی کارشناسان کشاورزی استفاده محصولات تراریخته را برای افزایش تولید و مقاومت محصول در برابر بیماری‌ها و آفات مناسب می‌دانند.

در داخل کشور ما نیز با تاکید بر افزایش تولید و نیز بدون توجه به تاثیر منفی آن بر سلامتی انسان و محیط زیست، قرار است برنج تراریخته به زودی در سطح گسترده درکشور تولید شود. حتی در برنامه ششم توسعه هم بندی برای تخصیص ردیف اعتباری برای توسعه محصولات تراریخته منظور شده است.این مسئله منتقدان زیادی  داشته است.

طی سال‌های گذشته آمار سرطان‌ و بیماری‌های جدید در کشور به شدت افزایش یافته است گرچه متخصصان بهداشت و سلامت دلایل آن را متنوع می‌دانند اما بخش زیادی به نحوه تغذیه و نوع غذایی که استفاده می‌شود بر می‌گردد؛ باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی که از حد مجاز فراتر می‌روند نیز عاملی در ایجاد این نوع بیماری‌هاست که متخصصان بهداشتی بارها هشدار داده‌اند.

شرکت مونسترا آمریکایی است و ایران هم بخش زیادی از سویای مورد نیاز کشور را از این شرکت وارد می‌کند. اخیراً ایران بذر سویا از این کشور خریداری کرده است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید