Performancing Metrics

همه نظرات مراجع چهارگانه به موقع در اختیار هیأت‌های اجرایی قرار گرفت | اتاق خبر
کد خبر: 317408
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1394 - 15:11
مقیمی در برنامه «متن و حاشیه»:
معاون سیاسی وزارت کشور گفت: مراجع چهارگانه، همه نظراتشان راجع به داوطلبان انتخابات مجلس را کتبی به وزارت کشور دادند و موارد به موقع از طریق فرمانداری‌ها به هیأت‌های اجرایی منتقل شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور بعدازظهر امروز، شنبه 24 بهمن، در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران،‌ در پاسخ به سؤال مجری که پرسید مطالبی که در نوبت اول حضور خود در این برنامه و ابتدای انتصابش به‌عنوان معاونت سیاسی وزارت کشور بازگو کرده برایش چه بازتابی داشته است، گفت: بازتاب این صحبت‌ها خوب بود و اعتراضی به من نشد؛ چراکه عملکرد گذشته من را دیده بودند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ارتباط شما با گروه‌های سیاسی چگونه است و آیا همان‌طور که قول داده بودید، عمل کردید، اظهار داشت: اگر خاطرتان باشد خانه احزاب که محل حضور همه احزاب بود،‌ سال‌ها بود که تعطیل شده بود، بالاخره راه افتاد و مشکلات و ناراحتی‌ها و نگرانی‌ها برطرف شد و امروز همه احزاب کشور در آن خانه به دور هم جمع شده و هیأت مدیره‌ای را تشکیل داده‌اند که از سه گروه فکری جامعه در آن حضور دارند و آرام آرام به سمتی می‌رویم که احزاب و گروه‌ها یکدیگر را بیش‌تر قبول داشته باشند.

مقیمی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد وزارت کشور با احزاب چه در تهران و چه در مراکز استان‌ها، گفت: چه احزابی که منتقد دولت هستند و چه احزابی که دولت را قبول دارند، با همه این‌ها نشست و جلسه داشتیم و صحبت‌های‌شان را شنیدیم و نظرات همه آنها به ما کمک کرد و اطلاعات حاصل از آن را در اختیار دولت قرار دادیم.

وی در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه آیا اعتراضی در این یک سال به شیوه عملکرد شما شده است یا نه، ضمن تأیید آن افزود: بعضی مواقع بعضی گروه‌ها مطرح کردند که ما جناحی عمل کرده‌ایم و ما نیز سعی کردیم این مورد را اصلاح کنیم تا چنین چیزی در اذهان باقی نماند؛ هرچند که این اعتراضات بسیار به‌ندرت صورت گرفت.

معاون سیاسی وزارت کشور در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی گفت: ما 3 انتخابات داریم که هر کدام قانون خاص خود را دارد و در مواردی که دو انتخابات را می‌خواهیم باهم برگزار کنیم، خلاءهایی احساس می‌شود که باید در یک طرح جامع انتخاباتی کشور حل کنیم،‌ البته مطالعاتی قبلاً صورت گرفته بود و در این دوره هم روی مطالعات قبلی کار شد و جمع‌بندی صورت گرفت که ماحصل آن لایحه‌ای شد که به دولت تقدیم کردیم و دولت مجدداً آن را به ما بازگرداند که بیش‌تر روی آن کار شود تا ان‌شاءالله پس از انتخابات مجدداً آن را به جریان بیندازیم تا کمک کند به تدوین یک قانون جامع انتخابات برای کشور.

وی درباره ضابطه‌مند نبودن ثبت‌نام‌ها که منجر به اختلال در روند تأیید صلاحیت‌ها می‌شود، بیان داشت: بر اساس قانون آنهایی که در خود حس کردند می‌توانند وارد صحنه شوند، آمدند و ثبت‌نام کردند و واقعاً باید از همه آنها تشکر کنیم؛ چراکه به یک کار بسیار جدی ورود کردند.

مقیمی با اشاره به اینکه تحصیل‌کرده‌های کشور در سنوات قبل به این میزان نبودند، گفت: کسانی که در دفاع مقدس و بازسازی کشور نقش داشتند و کسانی که 30 سال و بیش‌تر در مدیریت کشور نقش داشتند یا در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما تحصیل کردند و شرایط جامعه ما را خوب می‌شناسند، در خودشان این آمادگی را می‌دیدند و وارد صحنه شدند؛ حال در هر جامعه آماری یک تعدادی هستند که شاخص‌های لازم برای حضور در صحنه را ندارند که اینها کنار زده می‌شوند و اندکند، اما اغلب موارد کسانی که ورود به صحنه انتخابات کردند، کسانی بودند که فکر می‌کردند در حال انجام‌وظیفه هستند.

وی ادامه داد: بعد هم که دیدیم یک مقدار فرصت پیدا شد و صلاحیت‌ها دوباره بررسی شد، بسیاری از آنها که مشمول عدم احراز صلاحیت شده بودند، صلاحیت‌شان تأیید شد.

معاون سیاسی وزارت کشور گفت: باید از کسانی که در انتخابات ثبت‌نام کردند تشکر کرد؛ چراکه وقت گذاشتند و در همان زمانی که دیگران به دنبال تفریح می‌رفتند، اینها بعضاً از ساعت 8 تا 4و5 بعدازظهر در ستادهای انتخابات حاضر شدند تا ثبت‌نامشان را انجام دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه نحوه ورود به انتخابات و ثبت‌نام به‌گونه‌ای است که هر کس که سنش اقتضا می‌کرد می‌توانست ثبت‌نام کند، یک واقعیت است،‌ اما اشکال داشتن یا نداشتن آن بستگی به این دارد که ما چگونه بخواهیم به انتخابات نگاه کنیم؛ یک زمان است که همه کسانی که صاحب عقیده و نظر بوده و در خودشان شرایط را مهیا می‌بینند بخواهند وارد عرصه انتخابات شوند، پس بهترین نوع ثبت‌نام همین است که در ایران صورت می‌گیرد، اما یک زمان است که ما می‌خواهیم این ثبت‌نام را جمع و جورتر کرده و افرادی با ویژگی‌های خاصی ورود به صحنه کنند، باید راهکار آن را تدوین کرده و به مجلس ارائه کنیم تا آن را تصویب کنند و تبدیل به قانون شود.

مقیمی اصلاح قانون انتخابات را منوط به سیاست کشور برشمرد و گفت: در بعضی کشورها به‌عنوان مثال قانون این است که هر کس که می‌خواهد در انتخابات ثبت‌نام کند، باید 5 یا 10 حزب مشهور او را تأیید کنند یا 50 نفر از افراد سرشناس اعم از سیاست‌مداران و تجار و غیره باید او را تأیید کنند. در نتیجه این محدودیت‌ها موجب می‌شود که تعداد افرادی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، محدودتر شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نتیجه استعلام مراجع چهارگانه پس از تأیید صلاحیت نامزدها توسط وزارت کشور، اعلام شده است یا نه، خاطرنشان کرد: ما برای 12 هزار و 76 نفر به مراجع چهارگانه نامه نوشتیم و برای 12 هزار و 76 نفر هم پاسخ گرفتیم که پاسخ بعضی کتبی بود و سایرین که پاسخ کتبی درباره‌شان داده نشد، به ما اعلام کردند که پرونده‌ای در مراجع چهارگانه ندارند. مثلاً در دستگاه قضایی گفتند 787 نفر پرونده دارند و بقیه نیز هیچ پرونده‌ای در دستگاه قضایی ندارند و ما حتی تا روزی که باید جواب‌ها را می‌گرفتیم تا ساعت 8 صبح این جواب‌ها را گرفتیم و بعضی‌ها را هم دستی تحویل دادند و ما همه موارد را همان‌موقع دریافت کردیم، فقط وزارت اطلاعات یک تعداد از استعلامات را با ما درمیان گذاشت که می‌خواهد مستقیماً به هیأت‌های نظارت بدهد، آن هم به خاطر مسائلی بود که در این پرونده‌ها بود که نمی‌خواستند افشا شود. غیر از این موارد هم نیروی انتظامی و هم وزارت اطلاعات و هم دستگاه قضایی و هم ثبت احوال، نظراتشان را کتبی به ما دادند و همه این موارد هم به فرمانداری‌ها منعکس شد و آنها هم به هیأت‌های اجرایی منتقل کردند و هیأت‌های اجرایی در بعضی موارد از تحقیقات محلی استفاده کردند و نظرات خود را ارائه کردند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید