Performancing Metrics

عوامل کاهش صادرات غیر نفتی کشور | اتاق خبر
کد خبر: 317567
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 13:46
رئیس اتاق بازرگانی قزوین در گفتگو با اتاق خبر بیان کرد
علیرضا کشاورز قاسمی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران مشتری اصلی کالاهای غیرنفتی ایران هستند هر نوع مشکل در اقتصاد این کشورها باعث کاهش صادرات غیرنفتی ایران خواهد شد.

اتاق خبر- علیرضا کشاورز قاسمی رئیس اتاق بازرگانی قزوین در پاسخ به سوالی در مورد علت افت صادرات غیر نفتی کشور علت این امر را مشکلات داخلی کشورهای هدف صادراتی مانند عراق و روسیه دانست.
کشاورز قاسمی در گفت و گو با اتاق خبر با بیان اینکه کشورهای همسایه مهمترین بازارهای محصولات غیرنفتی هستند، گفت: کشوری مانند عراق به این که درآمدهای ارزی این کشور به دلیل افت قیمت نفت به زیر 30 دلار رسیده است و همچنین به دلیل مشکلات داخلی و امنیتی که در داخل کشور خود دارد، ترجیح داده از میزان واردات غیرنفتی خود از ایران بکاهد. در حقیقت عراق ترجیح داده که درآمدهای خود را صرف مسائل امنیتی و نظامی خود کند و این امر جایی برای واردات مصالح ساختمانی و عمرانی به این کشور نمی گذارد.
رئیس اتاق بازرگانی قزوین با اشاره به افت ارزش روبل در مقابل سایر ارز ها ادامه داد: به دلیل کاهش ارزش روبل در مقابل سایر ارزها توان مردم این کشور برای خریداری کالاهای وارداتی کاهش پیدا کرده است. در حقیقت با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران مشتری اصلی کالاهای غیرنفتی ایران هستند هر نوع مشکل در اقتصاد این کشورها باعث کاهش صادرات غیرنفتی ایران خواهد شد.
کشاورز قاسمی با اشاره به صنعت پتروشیمی کشور و نقش این بخش در صادرات غیرنفتی، از صنعت مواد غذایی به عنوان یکی از صنایعی نام برد که نقش بسیاری در صادرات غیرنفتی کشور دارد. وی ادامه داد: صنایع غذایی کشور قابلیت زیادی برای صادرات دارد. محصولاتی مانند خشکبار، خرما، کنسرو می تواند جز این مواد غذایی صادراتی باشد.
رئیس اتاق بازرگانی قزوین با بیان اینکه باید برای صادرکنندگان ایران این اطمینان به وجود بیاید که سرمایه آنها برگردانده می شود گفت: متاسفانه تجار ایرانی برخلاف همتایان ترک و روس، در امر صادرات حرفه ای نیستند و بیشتر براساس واردات عمل می کنند. در حقیقت تجار ایرانی در مسائل صادراتی به خصوص به کشورهای آسیای مرکزی نگرانی از بازگشت پول را دارند و همین باعث شده که صادرات کشور با مشکل مواجه شود. در این شرایط بهتر است ایرانی ها با تاسیس دفترهایی در این کشورها به رشد صادرات و بازاریابی در این کشورها بتوانند کمک کنند.
کشاورز قاسمی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت به دلیل دولتی بودن و کمبود بودجه نتوانسته است در امر توسعه صادرات و بازریابی برای محصولات ایرانی چندان موثر باشد گفت: پیشنهاد من این است که اتاق های بازرگانی با کمک شرکت های معتبر ایرانی که اعتبار سنجی شده باشند نقش پل صادراتی را برای تجار بازی کنند.
کشاورز قاسمی در پایان با بیان اینکه استان قزوین قطب محصولات شوینده کشور می باشد، از این بخش به عنوان یکی از بخش هایی نام برد که بیشترین صادرات را به کشورهای دیگر داشته است. وی در مورد کشورهای مقصد صادراتی گفت: عمده این محصولات به عراق، افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی صادر می شود و در مواردی کشورهای اروپای غربی نیز از مقاصد صادراتی بوده اند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید