Performancing Metrics

تقویت اقتصاد دانش بنیان در گرو بهبود فضای کسب و کار | اتاق خبر
کد خبر: 317580
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 15:14
رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اتاق خبر مطرح کرد:
مسعود خوانساری معتقد است: برای تقویت اقتصاد دانش بنیان ابتدا لازم است که فضای کسب و کار در کشور بهبود پیدا کند.

اتاق خبر- مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در حاشیه نشست نهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: با فرا رسیدن برجام امیدواری زیادی در جامعه و به ویژه در بین فعالان اقتصادی ایجاد شده است.

مسعود خوانساری در گفت و گو با اتاق خبر افزود: از این رخداد بزرگ باید به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم و در این بین لازم است که که به بخش خصوصی فرصت بروز هرچه بیشتر داد.

وی تصریح کرد: باید به آینده امیدوار بود و نباید با اقدامات نابجا امیدواری را به یاس تبدیل کرد. باید مقدماتی فراهم شود تا هر چه بیشتر به سمت اقتصاد رقابتی و صادرات محور حرکت کرد و این روند باید پایدار باشد.

خوانساری ادامه داد: اجرایی شدن برجام سرمنشا تحولات اقتصادی در کشور خواهد بود. این رخداد هم از نظر عملی و هم از بعد روانی بر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: نمی توان تمام مشکلات موجود در کشور را به تحریم ها ارتباط داد بلکه کشور همواره از سوء مدیریت رنج برده است و این امر خود منجر به مصائب زیادی در اقتصاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با چگونگی هموار کردن مسیر تحقق رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور، اظهار کرد: رسیدن به این هدف بسیار دشوار خواهد بود. چونکه برای رسیدن به رشد 8 درصدی حداقل نیاز داریم که در حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم.  

وی تاکید کرد: البته برای رسیدن به این میزان رشد 8 درصدی به سرمایه گذاری داخلی زیادی هم نیاز است که فراهم کردن این مهم کار سختی است ولی ناشدنی نیست.

خوانساری در رابطه با تقویت اقتصاد دانش بنیان در کشور اذعان داشت: مهم ترین بحثی که در برنامه ششم توسعه باید به آن پرداخته شود، برطرف کردن مشکلات و تنگناهایی است که در مملکت وجود دارد. چونکه اقتصاد دانش بنیان یک پدیده جدید است، لازمه آن این است که در ابتدا مشکلات محیط کسب و کار را رفع کنیم.

وی ادامه داد: ابتدا لازم است که نرخ ارز یکسان شود و فسادی که در دستگاه های اداری است از بین برود. بنابراین برطرف کردن مسائل در اولویت قرار دارد.

خوانساری در رابطه با ورود 84 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور و چگونگی هدایت آن گفت: مهم ترین موضوعی که در بحث سرمایه گذاری باید به آن توجه ویژه ای شود این است که پول ها و سرمایه هایی که از خارج از کشور وارد می شود را در پروژه هایی که صادرات محور هستند، وارد کنیم.

وی ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری باید بازارهای هدفی را در نظر بگیریم و صادرات خود را انجام دهیم تا هم نیاز داخلی رفع شود وهم ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشیم.

خوانساری خاطرنشان کرد: در شرایط جدید کشور لازم است که هدایت امور اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود تابدین وسیله بتوانیم لطمه های وارده به بنگاه های اقتصادی را نیز جبران کنیم.  

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای رسیدن به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در کشور مبازه با فساد موجود است. رونق اقتصادی در کشور نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید