Performancing Metrics

در پسابرجام چه سهمی بخریم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 317658
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1394 - 10:35
گرفتار جو غالب بازار نشوید
با اجرای برجام، هزینه های تأمین مالی شرکت ها کاهش پیدا می کند بنا بر این باید بررسی کرد کاهش این هزینه ها چه مقدار در سودآوری شرکت ها مؤثر است؟ پاسخ به این پرسش می تواند به ما بگوید در شرایط جدید چه سهمی را در پسابرجام باید خرید تا سود بیشتری کسب کنیم.

اتاق خبر - سید علی عباسی فعال و کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط بازار پس از لغو تحریم ها گفت:« رویکرد همه سهامداران در بازار سهام می تواند با هم تفاوت های شگرفی داشته باشد ولی بی شک همه سرمایه گذاران به فکر سرمایه گذاری در یک مکان امن هستند؛ همین نگاه در بازار سهام نیز وجود دارد که سهامداران به فکر خرید سهام هستند اما تمایل دارند این خرید را زمانی انجام دهند که از بالاترین ضریب امنیتی برخوردار باشند، چراکه حفظ سرمایه بر  کسب سود اولویت دارد».

وی افزود:« به همین دلیل باید چالش های پیش رو در سرمایه گذاری پسابرجام را با دقت بیشتری مورد نظر قرار داد، چراکه هر نگاهی نمی تواند نگاهی تام و نافذ برای آینده نگری در سرمایه گذاری ایمن باشد. شاید در نگاه عموم مردم در این مدت کوتاه پسابرجام این تصور بوجود آمده باشد که هجوم بسیار زیادی به سمت بازار سهام شده است ولی واقعیت این است که ما شاهد هجوم سرمایه بودیم نه سرمایه گذار»!

عباسی ادامه داد:« سرمایه گذارانی که در بازار سهام فعال بودند با به سرانجام رسیدن برجام سرمایه های خود را افزایش داده اند. این افزایش سرمایه در چرخه خرید و فروش ها در بازار سهام باعث شد حجم معاملات در یک روز به هزار میلیارد هم برسد. این حجم نقدینگی نشانه این است که مردم از بازارهایی پوچ مانند طلا و ارز که در چرخه اقتصادی چیزی جز متضرر کردن تولید کننده را به دنبال ندارند تغییر جهت داده و به سمت بازار سهام حرکت کرده اند؛ بازاری که با رونق آن می توان شاهد بهبود کسب کارهای کوچک و بزرگ بود».

این فعال بازار سرمایه افزود:« همزمان با عملیاتی شدن اجرای برجام باید شاهد اتفاقات مهمی در صحنه اقتصادی کشور هستیم؛ یکی از این تاثیرات احتمالی، کاهش هزینه های مالی شرکت ها به واسطه تامین مالی خارجی از یک سو و بازپرداخت مطالبات دولتی از سوی  دیگر است. این گشایش می تواند تاثیرات بسزایی در ابعاد مختلف اقتصادی ایجاد کند؛ در واقع باید بررسی کرد کاهش هزینه های تأمین مالی چه مقدار در سودآوری شرکت ها مؤثر است؟ پاسخ به این پرسش می تواند به ما بگوید در شرایط جدید چه سهمی را در پسابرجام باید خرید تا سود بیشتری کسب کنیم».

وی در ادامه با استناد به تازه ترین گزارش های بودجه ای شرکت ها گفت:« هزینه مالی شرکت های حاضر در  بازار سهام بالغ بر ۱۳۳.۲۳۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است که در قیاس با سود عملیاتی برآوردی ۵۸۴.۸۳۶ میلیارد ریالی منعکس کننده سهم ۲۳ درصدی از سود عملیاتی است و در مقایسه با سود خالص نیز هزینه های مالی بیش از ۲۸ است. سه صنعت خودرو، بانکداری و فلزات اساسی بیشترین هزینه مالی را به خود اختصاص داده اند که در مجموع این سه صنعت سهم ۶۵ درصدی از کل هزینه های مالی صنایع بورسی را داشته اند».

وی افزود:« شرکت های بانک ملت با ۱۱.۷۶۶ میلیارد ریال، ایران خودرو با ۱۱.۵۰۷، فولاد مبارکه اصفهان با۹.۰۰۰، سایپا با ۸.۲۹۴، بانک سرمایه با۸.۲۸۰، تاپیکو با۶.۱۹۰، ذوب آهن اصفهان با ۴.۷۲۰، مپنا با ۴.۶۷۲، ایران خودرو دیزل با ۳.۸۸۴ و ملی مس  با ۳.۷۷۶ به ترتیب رتبه های اول تا دهم را از منظر بیشترین هزینه مالی به خود اختصاص داده اند».

این کارشناس بورس گفت:« صنایعی که نسبت هزینه های مالی به سود عملیاتی در آن ها معقول تر است، بیشتر مورد اقبال قرار می گیرند البته و در همین بین بسیاری شرکت ها و گروه های گمنام مانند شرکت های دارویی، شرکت های ساختمانی و شرکت های معدنی که صاحب هزینه کم و سود آوری بالایی هستند. البته شرکت های کم هزینه تر بی سر و صداتری هم در حال رشد هستند و مسیری بسیار پرشتاب تری نسبت به باقی شرکت ها دارند ولی در یک فضای ساکت و به دور از هیاهو که مختص برخی از شرکت ها در بازارسهام است».

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید