Performancing Metrics

ایران جریمه گازی را در قالب صادرات گاز یا نقدی به ترکیه پرداخت می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 317969
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 04:13
معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: کشورش آماده است مبلغ جریمه ای را که دیوان داوری در رابطه با قیمت گاز صادراتی به ترکیه مشخص کرده است را در قالب گاز یا به صورت نقدی بپردازد.

اتاق خبر: ابراهیم رحیم پور، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت، ایران بر اساس حکم دیوان داوری در خصوص قیمت گاز صادراتی به ترکیه در فاصله سال های 2011 تا 2015، پول ترکیه را یا در قالب گاز یا به صورت نقدی خواهد پرداخت.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ رحیم پور افزود: «ما این رقم را بازپرداخت خواهیم کرد و مشکل به زودی حل خواهد شد.»

وی به مبلغ جریمه گازی ایران اشاره ای نکرد اما منابع غیر رسمی این رقم را یک میلیارد دلار اعلام کرده اند.

ترکیه پرونده قیمت گاز وارداتی از ایران در طی دوره 4 ساله 2011 تا 2015 را در  دیوان بین المللی داوری  مطرح کرده بود.

وزیر انرژی ترکیه گفته، ایران و ترکیه باید در طی 3 ماه درباره سطح تخفیفی که باید در قیمت گاز به آنکارا داده شود، به توافق برسند.

رحیم پور افزود، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به ترکیه خواهد آمد و کارشناسان دو کشور برای گفت و گو در خصوص این موضوع با هم دیدار خواهند داشت. «صادرات گاز ایران به ترکیه همچنان ادامه دارد. ما عرضه گاز را متوقف نکرده ایم.»

ترکیه در سال گذشته، 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد کرد.

رحیم پور در ارزیابی استراتژی انرژی ایران پس از لغو تحریم ها گفت: «در این فرآیند جدید، صادرات نفت و گاز ایران افزایش خواهد یافت و هیچ اولویتی علاوه بر عرضه و تقاضا وجود ندارد. ما بر اساس نیازهای بازار واکنش نشان خواهیم داد.»

رحیم پور با بیان اینکه ایران پروژه های زیادی برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد گفت: «ما پروژه های زیادی در بخش حمل و نقل، ریلی، پالایشگاه نفتی، ساخت هتل و کارخانه و انرژی خورشیدی و بادی داریم. ما ابتدا باید 2 هزار پروژه نیمه تمام را تکمیل کنیم. بازار ایران برای همه جذاب است. برای مثال، ایران و ترکیه ممکن است پروژه ای را در خصوص ساخت هزار هتل آغاز کنند. آنگاه ما این پروژه را به آنها واگذار خواهیم کرد.»

ترکیه در حال حاضر سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می کند.

در سال 2012، ترکیه با اعلام اینکه قیمت گاز ایران بیش از حد بالاست، به دیوان داوری بین المللی مراجعه کرد و خواستار کاهش 25 درصدی قیمت شد. ایران موافقت کرد که به شرط افزایش حجم خرید گاز ترکیه، قیمت را پایین بیاورد. اما آنکارا با این شرط مخالفت کرد. دیوان داوری اخیرا حکم داده که ایران باید 10 تا 15 درصد در قیمت گاز صادراتی خود به ترکیه تخفیف اعمال کند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید