Performancing Metrics

ایران برترین کشور منطقه در تولید علم شد | اتاق خبر
کد خبر: 318120
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 10:12
وزارت علوم:
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(isc) اعلام کرد : بررسی تعداد کل استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی کشور در سال ۲۰۱۴ تا تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۴ در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران به برترین کشور منطقه تبدیل شده است.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از روابط عمومي وزرارت علوم؛ دكتر محمدجواد دهقاني اظهار داشت: هر چند کمیت تولید علم نسبت به ترکیه كمتر است، اما کیفیت تولیدات علمی ایران بالاتر از ترکیه است. بررسی تولید علم ایران و ترکیه در معتبرترین مجلات بین المللی نمایه شده در پایگاه استنادی تامسون رویترز (آی.اس.آی) این واقعیت را به خوبی نشان می دهد.

دكتر دهقاني افزود : سهم ایران از کل استنادهای دنیا در سال ۲۰۱۰ حدود ۰.۹ درصد بود و این رقم در سال ۲۰۱۴ به حدود ۱.۴ درصد از کل استنادهای دنیا رسیده است. اما برای ترکیه این وضعیت کاملا متفاوت است و تولید علم ترکیه از لحاظ کیفی افت داشته است. سهم ترکیه از کل استنادهای دنیا در سال ۲۰۱۰ حدود ۱ درصد بود كه از این سال تا ۲۰۱۴ سهم ترکیه ثابت مانده است.

او گفت: در طول پنج سال اخیر سهم ایران از کمیت تولید علم دنیا حاصل از انتشار مدارک در معتبرترین مجلات بین المللی به طور مرتب افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۰ سهم ایران از توليدعلم دنیا به حدود ۱.۱ درصد رسید. در سال ۲۰۱۴ جمهوری اسلامی ایران حدود ۱.۵ درصد از علم دنیا را تولید کرد.

گفتني است كیفیت علم تولید شده که با شمارش میزان استفاده و يا ميزان استنادها به مقالات سنجیده می شود یکی از مهمترین عوامل مرجعیت علم بین الملل هستند. مرجعیت علمی و فناوری اولین بند از سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید