Performancing Metrics

عربستان وترکیه برای حمله به سوریه اختیاری ندارند ودنباله رو هستند | اتاق خبر
کد خبر: 318175
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 13:00
بشار اسد:
رئیس جمهور سوریه، ترکیه و عربستان را کشورهایی دنباله رو برشمرد که برای مداخله نظامی در سوریه تصمیم گیرنده و دارای اختیار نیستند.

رئیس جمهور سوریه، ترکیه و عربستان را کشورهایی دنباله رو برشمرد که برای مداخله نظامی در سوریه تصمیم گیرنده و دارای اختیار نیستند.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از المیادین، بشار اسد رئیس جمهور سوریه اظهار داشت که تصمیم مداخله زمینی در سوریه در اختیار ترکیه و عربستان نیست و این دو کشور نقش بوق تبلیغاتی را ایفا می کنند که قادر به تغییر نقشه نیستند.

بشار اسد روز دوشنبه گفت: در حقیقت وقتی در خصوص حمله ترکیه و عربستان به سوریه بحث می کنیم این به آن معناست که ما در خصوص این دو کشور بزرگنمایی کرده ایم و گویا این دو کشور دارای اختیار و اراده و قادر به تغییر نقشه هستند این در حالی است که عربستان و ترکیه در حال حاضر تنها دنباله رو و مجری هستند.

بشار اسد که در مقابل اعضای شورای اتحادیه مرکزی وکلا سخن می گفت، افزود: ترکیه و عربستان نقش بوق تبلیغاتی را ایفا می کنند و اگر اجازه داشتند مدت ها پیش و حداقل ماه ها پیش حمله به سوریه را آغاز کرده بوند. ما باید به اربابان آنها نگاه کنیم و ببینیم که آیا ابرقدرت ها تمایلی به وارد شدن به اینگونه جنگ دارند یا نه. ما نباید به نیروهای حاشیه ای که نقشی جز اجرای نقشه های اربابان خود ندارند بنگریم.

رئیس جمهوری سوریه در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: هدف دشمنان سوریه طرح قانون اساسی فرقه ای است تا به این ترتیب هر طایفه برای تقویت مواضع خود به خارج وابسته باشد. آنچه برای منطقه طرح ریزی شده است از ابتدا تقسیم فرقه ای آن بوده است و همچنان نیز این طرح دنبال می شود. بدون در نظر گرفتن تصمیمات طرف های دیگر، اولویت ما مبارزه با ترویسم است. چیزی که ما می خواهیم حفظ حاکمیت مردم سوریه است و هیچ گامی خارج از این حاکمیت برنخواهیم داشت.

وی همچنین افزود: الان موضوع جدیدی را مطرح کرده اند و آن حکومت انتقالی بجای شورای حکومت انتقالی است و هدف از آن نیز سیطره بر دولت سوریه است. هرگونه انتقال سیاسی باید بر اساس قانون اساسی کنونی صورت گیرد و اجرای قانون اساسی تا زمانی که به قانون اساسی جدیدی دست پیدا نکنیم متوقف نمی شود.

اسد ادامه داد: آنها تنها وقتی از آتش بس سخن گفتند که شکست گروه های مسلح و تروریستی هویدا گردید. دیگر در خصوص اولویت مبارزه با تروریسم سخن نگفتند بلکه اولویت آتش بس را مطرح کردند و این نشان دهنده تغییر حقایق موجود روی زمین است. برای ما هرکسی که علیه دولت و مردم سوریه دست به اسلحه برده است، تروریست است. آتش بس بدون هدف امکان ندارد و این موضوع به مبانی و اهدافی برای رسیدن به حل و فصل و صلح نیاز دارد.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه اردوغان و رژیم سعودی از دو سال پیش سعی بر مداخله نظامی در سوریه دارند، اظهار داشت که جنگ در سوریه به کشمکش بین المللی تبدیل شده و ترکیه و عربستان در این جنگ هیچ گونه اختیار و قدرت تصمیمی ندارند.

وی افزود: ترکیه و عربستان تنها بوق تبلیغاتی اربابان خود هستند و تصمیم هرگونه مداخله نظامی در سوریه دست این اربابان است. ممکن است برخی مرتکب حماقت شوند اما کشورهای اصلی و تاثیرگذار اجازه نخواهند داد کسی به تنهایی تصمیم گیری نماید. جنگ در سوریه جنگ داخلی نیست بلکه یک جنگ جهانی است که تا دریای چین امتداد دارد.

بشار اسد تصریح کرد: کشوری وجود ندارد که مذاکره با تروریست ها را بپذیرد و ما نیز گفتگو با تروریست ها را نمی پذیریم.

رئیس جمهور سوریه در خصوص هیات مخالفان سوری نیز افزود: هیات مخالفان که در ریاض تشکیل شده است متشکل از خائنان و تروریست هاست. آیا هیات مخالفان سوری می تواند خودش تصمیم گیرنده باشد، اگر اینگونه باشد مذاکرات، سوری-سوری است در غیر اینصورت خیر.

بشار اسد همچنین اظهار داشت که مبارزه با تروریسم  اساس کار است و این امر با ثبات و آرامش به پیش می رود.

وی ادامه داد: راهکار، پایبندی به قانون اساسی است چرا که قانون اساسی از کشور و شهروندان حمایت می کند. ما به دلیل جنگ و تروریسم با چالش های بزرگی مواجه هستیم اما دولت با تمام این چالش ها همچنان حاضر است. جنگ در سوریه یک جنگ خارجی است و حضور برخی از مزدوران سوری در این جنگ به معنای داخلی بودن آن نیست. ما در مقابل خود گزینه ای جز پیروزی نداریم، حق داده نمی شود بلکه گرفتنی است و بهای آن نیز بسیار بالاست.

منبع: مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید