Performancing Metrics

ایجاد بازار آب واجب ترین مسئله کشور است | اتاق خبر
کد خبر: 318246
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1394 - 19:42
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه "ایجاد بازار آب واجب ترین مسئله کشور است"، گفت: مزرعه ای را دیدیم که سالانه ۶ میلیارد تومان آب مصرف می کند در حالی که کل تولید آن مزرعه فقط ۴۵۰ میلیون تومان است.

اتاق خبر: محسن جلالپور در نشستی خبری اظهار داشت: کمتر مقوله ای مثل آب در اتاق بازرگانی ایران هم نگاه اقتصادی، هم نگاه اجتماعی، هم نگاه سیاسی، هم نگاه فرهنگی، هم نگاه مسئولیت بین المللی و هم نگاه حفظ تاریخ تمدن چندهزارساله را به خود معطوف کرده است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی افزود: اتاق بازرگانی ایران در طی 4 – 5 سال گذشته مسئله آب را به عنوان اصلی ترین دغدغه کشور دنبال کرده و همانطور که چند روز پیش دکتر نوبخت در صحبت های خود اشاره کرده، مهمترین مسئله در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور موضوع آب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه "مسئله آب در ایران یک مسئله مقطعی و کوتاه مدت نیست"، گفت: شعار امسال سازمان ملل، آب و اشتغال است؛ دو موضوعی که در ایران مسائل اصلی کشور ما هستند، پس این شعار بیش از سایر کشورها برای ایران دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در آخرین سرشماری های دهه 70، سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور حدود 26 درصد بود اما با افت اشتغال در بخش کشاورزی، اکنون سهم کشاورزی در اشتغال کشور حدود 18 درصد است که اصلی ترین دلیل کاهش این سهم، موضوع بحران آب است.

جلالپور با تأکید بر اینکه "باید با بررسی های دقیق، توسعه اقتصادی کشور را در مناطق مختلف به محوری مشخص هدایت کنیم"، گفت: به جای آنکه کاهش اشتغال در بخش کشاورزی به بخش معادن کشور که اصلی ترین محور اشتغال  و توسعه اقتصادی در سالهای آینده باید باشد، سوق پیدا کند، به سمت خدمات سوق پیدا کرده و عملا هر چه از بخش کشاورزی اشتغال کم شده، در بخش خدمات جایگزین شده است.

وی افزود: در بحث آب، برخی اقدامات انجام شده غیرقابل دفاع است، در حوضه دریاچه ارومیه 2 میلیارد دلار با احداث سد و تخصیص آب تولید کالا داشتیم و این کار ما ضرری 200 میلیارد دلاری برجای گذاشته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: متأسفانه دولت هنوز به موضوع دیپلماسی آب هیچ ورودی نداشته است و ما از دولت به صورت جدی درخواست می کنیم که پس از برجام ، موضوع اب را محور مذاکرات خارجی در سطح بین المللی و منطقه ای قرار دهد.

جلالپور از حمایت اتاق بازرگانی ایران از پایان نامه های دانشجویی به ویژه در بحث موضوعات مرتبط با حل بحران آبی کشور خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی کرمان، اندیشکده آبی تشکیل داده که توانسته بهترین و واقعی ترین آمارهای آبی کشور را استحصال کند.

وی ادامه داد: در سفر به فرانسه و ایتالیا، بر روی موضوعاتی چون انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری در زمینه انتقال اب، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، آب شیرین کن ها و تعادل بخشی آب صحبت هایی شد که امیدواریم بتوانیم شاهد مشارکت بیشتر خارجی در این بخش ها باشیم.

جلالپور با بیان اینکه بهینه سازی منابع و مصارف و انتقال آب راهکارهای موجود برای کنترل بحران آبی کشور است، گفت: در استان کرمان، انتقال آب از خلیج فارس توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی اذعان داشت: در ایران، 90 درصد کشاورزی به صورت غیردیم و آبی است در حالی که در برخی کشورهای اروپایی که دو یا سه برابر ایران بارندگی دارند، بیش از 70 درصد از کشاورزی به صورت دیم و غیرآبی است.

وی افزود: باید موضوع تولید محصولات آب بر با ایجاد کمیته های تخصصی در دولت و مجلس و بخش خصوصی و همچینین کمپین های مردمی مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد و بایستی تمام ظرفیت هایمان را به کار بگیریم که مصرف آب در بخش کشاورزی از بخش آب تجدیدپذیر باشد.

جلالپور تصریح کرد: در یکی از بازدیدها از مزارع کشاورزی، میزان ابی که برداشت و تولید می شد بر مبنای قیمتی که در 11 کیلومتری آن مزرعه، اب به فروش می رسید حساب کردیم و متوجه شدیم که سالانه 6 میلیارد تومان آب مصرف می کند در حالی که کل تولید آن مزرعه 450 میلون تومان است؛ یعنی اگر صاحبان آن مزرعه به جای تولید محصول آب را 11 کیلومتری مزرعه به فروش می رساندند 6 میلیارد تومان درآمد داشتند.

وی ادامه داد: ایجاد بازار آب واجب ترین مسئله کشور است تا هم قیمت آب مشخص شود و هم هر جا آب بهره وری بیشتری داشته است، به مصرف برسد.

رئیس اتاق بازرگانی اذعان داشت: متأسفانه ما ایرانی ها فکر می کنیم آب مال دولت است و هر چه مال دولت است باید تا می توانیم مصرف کنیم و به قولی از دولت مویی بکنیم؛ در حالی که آب کالایی مردمی است که اگر در مصرف و حفظ آن دقت نکنیم، آینده خود و فرزندانمان را به خطر انداخته ایم.

کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید