Performancing Metrics

احتمال بی‌ثباتی بازارهای حساس با ورود بانک‌های خارجی به کشور | اتاق خبر
کد خبر: 318401
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 03:08
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که ورود بانک های خارجی به کشور مزایا و معایبی دارد گفت این بانک ها به دلیل سودمحور بودن ممکن است بر عملکرد بازارهای حساس اقتصادی از جمله ارز، طلا و کالاهای غیرمنقول و سرمایه ای اثرات منفی بگذارند.

اتاق خبر: سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به طرح موضوع ورود بانک‌های خارجی به کشور در شرایط پساتحریم، گفت: این موضوع از جنبه‌هایی دارای نقاط قوت و از جنبه‌هایی نیز تهدیدزاست.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی یکی از فرصت‌های این مساله را استفاده از ظرفیت‌های بانک‌های خارجی در مبادلات مالی با کشورهای خارجی دانست و گفت: در کشور ما هزینه این انتقال گاهی تا 10 درصد کل مبلغ مبادله نیز می‌رسد که در قیاس با شرایط بانک‌های بین‌المللی بسیار بالا است.

مدرس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران یکی دیگر از فرصت‌های ورود بانک‌های خارجی به داخل کشور را افزایش میل و رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران دانست و گفت: این مساله می‌تواند اعتماد اقتصاد بین‌المللی به ایران را افزایش دهد ضمن آنکه به طور قطع ورود این بانک‌ها می‌تواند با خدمات نوین و فناوری‌های جدید نیز همراه گردد و رقابت بین شبکه بانکی را برای بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان افزایش دهد.

وی به تهدیدات و مشکلات حضور بانک‌های خارجی در اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و گفت: اولین مساله در این زمینه تفاوت و اختلافاتی است که در زمینه بانکداری بدون ربا پیش می‌آید.

طباطبایی همچنین گفت: ابتنای عملکردی بانک های خارجی بر سودآوری؛ به همراه نظارت‌های ضعیف نهادهای نظارتی داخلی می ‌تواند موجبات تمرکز و عدم توازن جغرافیایی بانک‌ها را فراهم کرده و از طریق افزایش بنگاه‌داری بر عملکرد بازارهای حساس اقتصادی از جمله ارز، طلا و کالاهای غیرمنقول و سرمایه ای اثرات منفی برجای گذارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید