Performancing Metrics

لاهوتی: امیدوارم این صحبت‌ها اظهار نظر شخصی نوبخت باشد | اتاق خبر
کد خبر: 318418
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 03:57
عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:نمی توان با ضرب و زور ، پول نفت و استفاده از منابع مالی آزاد شده نرخ ارز را کاهش داد زیرا ما کشوری هستیم که سالانه 20 میلیارد دلار واردات قاچاق داریم.

اتاق خبر: جلسه ماهیانه هیئت نمایندگان دور هشتم اتاق بازرگانی ایران با حاشیه‌هایی همراه بود که مهم‌ترین آن حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این جلسه و توضیحات وی در خصوص بودجه سال آینده بود.

بنا بر این گزارش به نقل از ایلنا؛  پارلمان بخش خصوصی کشور در این دوره یکی از شلوغ‌ترین سال‌های فعالیت خود را می گذراند. نگاه مثبت رئیس جمهور به بخش خصوصی کشور و نظر وی مبنی بر خروج دولت از فعالیت‌های اقتصاد تا حد ممکن، سبب شده که اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور پرچم دار تحول بزرگی در بخش اقتصاد کشور باشد.

در حالیکه بعد از سفر فرانسه و ایتالیا بخش خصوصی کشور به این باور رسیده بود که نگاه این دولت به بخش خصوصی و اقتصاد رقابتی با سایر دولتها تفاوت دارد اما اظهارات نوبخت در جلسه ماهیانه اتاق بازرگانی  فعالان اقتصادی کشور را به تعجب واداشت.

محمد لاهوتی از شوک اعضای اتاق به سبب صحبت‌های نوبخت خبر داد و افزود: ما واقعا از صحبتهای آقای نوبخت تعجب کردیم به طوریکه من احساس کردم این صحبت‌های رئیس سازمان و مدیریت دولت دهم است که دارم می شنوم.

وی ادامه داد: هیچ فرد ایرانی مخالف تقویت پول ملی نیست و در صورت قدرتمند شدن ارزش ریال این یک افتخار برای آحاد مردم است زیرا این امر سبب می شود که قدرت خرید مردم افزایش یابد و در نتیجه تحرک در بازار ایجاد شود اما این افزایش در صورتی برای اقتصاد مفید است که از طریق مکانیزم خود و منطق اقتصادی صورت بگیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نمی توان با ضرب و زور ، پول نفت  و استفاده از منابع مالی آزاد شده  نرخ ارز را کاهش داد زیرا ما کشوری هستیم که سالانه 20 میلیارد دلار واردات قاچاق داریم.  

لاهوتی با اشاره به صحبتهای نوبخت مبنی بر اختصاص هزار میلیارد تومان جهت کمک به صادر کنندگان گفت: اگر دولت 10 هزار میلیارد هم  به صادرکنندگان کمک کند نمی تواند سوبسیدی که واردات تخصیص می دهد را جبران کند. ما این تجربه را در دولت گذشته داشتیم و نتیجه آن هم مشخص شد بر همین اساس ما انتظار نداشتیم که دولت تدبیر و امید دوباره همان راه اشتباه را در پیش بگیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات صحبتهای رئیس جمهور در قبل از برداشته شدن تحریم ها را یادآور شد و افزود: ایشان در همان زمان در پاسخ به نگرانی‌های فعالان اقتصادی و تولیدی مبنی بر اختصاص منابع آزاد شده در جهت واردات گفتند که این منابع صرف تقویت تولید داخلی و زیر ساخت‌ها خواهد شد اما صحبتهای معاون ایشان مبنی بر ثابت ماندن نرخ ارز در بودجه سال آینده خلاف قول‌های رئیس جمهور است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: نرخ تورم ایران 15 درصد و تورم جهانی 2 درصد است حال اگر ما با توجه به نرخ تورم کشور قیمت ارز را افزایش ندهیم یک اختلاف 13 درصدی به وجود خواهد آمد و این یعنی اینکه صادر کننده ما باید در بازارهای صادراتی با 13 درصد قیمت تمام شده بیشتر نسبت به سایر کشورها جنس خود را به فروش برساند که این یعنی از دست دادن بازار صادراتی؛حال سوالی که پیش می آید این است که آیا دولت توانایی جبران این 13 درصد را دارد؟ به طور قطع رقم های بیشتر از هزار میلیارد تومان نیز نمی تواند این خلاء ایجاد شده را پر کند.

لاهوتی افزود: پرداخت سوبسید به هر بخشی رقابت پذیری را از بین می برد و بر خلاف قواعد اقتصاد بازار است که مورد تاکید اکثریت هیئت دولت است.من فکر می کنم در تیم اقتصادی دولت اختلاف وجود دارم و امیدوارم صحبتهای آقای نوبخت اظهار نظر شخصی ایشان باشد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید