Performancing Metrics

۱۰ مورد از بهترین جاذبه‌ های گردشگری ترکیه | اتاق خبر
کد خبر: 318726
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 18:39
ترکیه کشوری در جنوب دریای سیاه است که بخش بزرگی از آن در آسیا و بخش کوچک‌تر آن در اروپا قرار دارد. این کشور به دلیل داشتن موقعیت خوب جغرافیایی و قدمت تاریخی، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که در این مقاله به ۱۰ مورد آن اشاره می‌کنیم.

ترکیه کشوری در جنوب دریای سیاه است که بخش بزرگی از آن در آسیا و بخش کوچک‌تر آن در اروپا قرار دارد. این کشور به دلیل داشتن موقعیت خوب جغرافیایی و قدمت تاریخی، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که در این مقاله به ۱۰ مورد آن اشاره می‌کنیم.

به گزارش اتاق خبر و به نقل از کجارو، ترکیه مقاصد توریستی زیادی برای بازدید مسافران دارد. از گنبد‌ها و مناره‌های استانبول تا خرابه‌های رومی که در امتداد سواحل جنوب غرب قرار دارد. سواحل آنتالیا، تفریگاه‌های ساحلی مدیترانه و کوه‌های شرقی دریای سیاه نیز مورد توجه گردشگران است. ترکیه جاذبه‌های بسیار زیادی دارد که در این مجال نمی‌گنجند، اما این لیست می‌تواند شروعی برای گردشگری در کشور ترکیه باشد.

۱۰. تئاتر آسپاندوس (Aspendos Theatre)

تئاتر-آسپاندوسیکی از سالن‌های تئاتر باستانی که تاکنون از آن محافظت شده، آسپاندوس است. این بنا  ۱۵۵ سال قبل از میلاد  در دوران حکومت مارکوس آرلوس (Marcus Aurelius) امپراطور روم ساخته شده و ۱۵ تا ۲۰ هزار صندلی برای تماشاگران دارد. سکوی این تئاتر به عنوان یک کاروانسرا در زمان سلجوقیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. تئاتر آسپاندوس به طور مداوم در حال ترمیم و بازسازی است، به همین دلیل بدون از دست دادن کیفیت خود باقی مانده است.

۹. ساحل پاتارا (Patara Beach)

ساحل-پاتارادر کیلومتر ۱۴ ساحل شنی وسیع مدیترانه، ساحل پاتارا قرار دارد. پاتارا از ویرانه‌های باستانی لیکیا (Lycian) و روم و تپه‌های شنی و خسارت‌های ناشی از آن به‌وجود آمده و ساختمان دیگری غیر از یک کافه‌ی کوچک در این منطقه به چشم نمی‌خورد. این ساحل محل پرورش لاک‌پشت‌های دریایی در معرض خطر یا انقراض است. روستایی در این نزدیکی وجود دارد که زادگاه سنت نیکولاس، پیل روم شرقی در قرن چهارم است که بعد‌ها به افسانه‌ی بابانوئل معروف شد.

۸. پاموکاله (Pamukkale)

پاموکالهپاموکاله به معنای  قلعه‌ی پنبه در ترکیه است که چشم‌اندازی دور از واقعیت ایجاد کرده است. پاموکاله به اسم تراس‌های سفید شهرت دارد، تراس‌ها از سنگ‌های رسوبی و مواد معدنی یا تراورتن ساخته شده که خلاف رسوبات چشمه‌های آب گرم است. مردم از هزاران سال پیش در این استخر شنا می‌کنند. شهر یونانی و باستانی هراپولیس (Hierapolis) در بالای چشمه‌های آب گرم توسط پادشاهان پرگامون ساخته شده است. خرابه‌هایی از حمام‌ها، معابد و بنا‌های تاریخی دیگر یونانی در این منطقه قابل مشاهده است.

۷. قلعه‌ی بودروم (Bodrum Castle)

قعه‌ی-بودرومبودروم، شهری در جنوب غربی ترکیه است که قلعه‌ی آن توسط صلیبیون در قرن ۱۵ شبیه قلعه‌ی سنت پیتر ساخته شده و یکی از آثار تاریخی، یادگار رشادت‌های جهان در قرون وسطی به شمار می‌رود. در حال حاضر این قلعه به عنوان موزه‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و باستان‌شناسان تمرکز خود را بر باستان‌شناسی زیر آب گذاشته‌اند. صنایع دستی و قایق‌های تفرجگاه‌های داخلی بودروم  ارزش میلیون دلاری دارند.

۶. کوه نمرود (Mount Nemrut)

کوه-نمرودارتفاع کوه نمرود ۲۱۳۴ متر (۷۰۰۱ فوت) است، کوه در جنوب شرقی ترکیه در نزدیکی شهر آدیامان (Adiyaman) واقع شده است. ۶۲ سال قبل از میلاد شاه آنتیوخوس آی تئوس (King Antiochus I Theos) مقبره‌ای با یک مجسمه‌ی عظیم، از خودش به همراه دو شیر، دو عقاب، نماد‌های مختلف یونانی و خدایان ایرانی را در بالای کوه ساختند. این مجسمه‌ها ساخت مناسبی نداشتند و بعد از مدتی سر این نماد‌ها جدا شده و در سراسر کوه پخش شده است. از قله‌ی این کوه می‌توان کوه‌های اطراف را مشاهده کرد. تماشای طلوع آفتاب از تراس شرقی این بنا و دیدن نور آفتاب که به مجسمه‌های محوطه می‌تابد زیبایی خارق‌العاده‌ای را می‌آفریند.

۵. اولدنیز (Oludeniz)

اولدنیزاولدنیز یک روستای کوچک واقع در ساحل جنوب غرب دریای اژه قرار دارد. این ساحل شنی در دهانه‌ی اولدنیز، در تالاب آبی رنگ است. این ساحل به خاطر سایه‌ی فیروزه‌ای دریایش و سوژه‌ی مناسب عکاسی، شهرت دارد. اولدنیز به عنوان یکی از مکان‌های مناسب چتربازی به لحاظ مناظر زیبایش، منحصر‌به‌فرد است.

۴. مسجد کبود (Blue Mosque)

مسجد-کبودبا ۶ مناره‌ای که توسط معماران به دستور سلطان احمد برای مسجد کبود ساخته شده، استانبول ر ا بسیار تحت تاثیر قرار داده است. این مسجد هنوز هم مورد استفاد ه قرار می‌گیرد. ساخت مسجد از سال ۱۶۰۹ تا سال ۱۶۱۶ طول کشیده و مانند مساجد دیگر آرامگاه‌هایی را شامل می‌شود. وجود کاشی‌کاری‌های آبی رنگ داخل مسجد با الگو و طرح‌های مختلف باعث محبوبیت این مکان شده است.

۳. کتابخانه‌ی سلسوس (Library of Celsus)

کتابخانه‌ی-سلسوسویرانه‌های افسس یکی از جاذبه‌های توریستی در سواحل غرب کشور ترکیه است. معبد آرتمیس در این شهر، یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان است که توسط اراذل به رهبری اسقف اعظم قسطنطنیه در سال ۴۰۱ بعد از میلاد نابود شد. بعضی از ساختار‌ها هنوز دیده می‌شوند که کتابخانه‌ی سلسوس و تئاتر از این دسته‌اند. کتابخانه در سال ۱۲۵ بعد از میلاد ساخته شد که می‌تواند ۱۲۰۰۰ طومار  و کتیبه را در خود جای دهد. همین‌طور یک آرامگاه به یاد ماندنی برای سلسوس، فرماندار آسیا ساخته شده است. نمای خارجی این بنا در سال ۱۹۷۰ بازسازی شد و به حالت قبلی خود بازگشت.

۲. دودکش‌های پری گورمه (Goreme Fairy Chimneys)

دودکش‌های-پری-گورمهکاپادوکیه به دلیل وجود صخره‌های عجیب و شگفت‌انگیز، میراث تاریخی منحصر‌به‌فردی بشمار می‌رود. بهترین مکان برای بازدید از این بنا‌ها شهر گرومه (Göreme) است که دارای تعداد زیادی از مخروط‌ها و دودکش‌ها است. چاله‌های سحرآمیز بر اثر فرسایش ناشی از باد و آب در بین دو لایه مختلف آتشفشانی به وجود آمده‌اند. لایه‌ی ضخیمی از خاکستر آتشفشانی روی لایه‌ی نازک بازالت که در مقابل فرسایش مقاوم است، قرار گرفته است. با توجه به راحت شدن کار کنده‌کاری، بسیاری از دودکش‌های پری در کاپادوکیه در طول قرن‌ها برای ساخت خانه، کلیساها و تجهیزات دیگر خالی شدند.

۱. مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia)

مسجد-ایاصوفیهمسجد مسجد ایاصوفیه که در اصل کلیسایی برای امپراطور روم شرقی ژوستینین (Justinian) در قرن ششم ساخته شده، شاهکار مهندسان رومی است. گنبد عظیم (۳۱متر) این مسجد بیش از ۱۰۰۰ سال بزگ‌ترین فضای بسته‌ی جهان بوده است. این مسجد توسط صلیبیون چهارم در سال ۱۲۰۴ غارت شد و در قرن پانزدهم که عثمانی‌ها شهر را فتح کردند این بنا را به مسجد تبدیل کردند. ایاصوفیه از سال ۱۹۳۵ به یکی از موزه‌های ترکیه معروف شد که اکنون یکی از جاذبه‌های ترکیه به شمار می‌رود.

منبع: کجارو

94104

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید